Lackfi János;Platon Karataev;Holtszezon Nemzetközi Kortárs Irodalmi Fesztivál;

2024-02-27 21:06:00

Sokarcú irodalom

Nem csak könyvmolyoké a Holtszezon, ahol az is kiderült, hogy az irodalomnak is van Mengyelejev-táblázata és a Színműn játszódik majd a Platon Karataev új számának videóklipje.

Bár sokan öngólnak titulálták vagy legalábbis furcsállották, hogy egy fesztivált Holtszezonnak hívnak, egy Balaton környéki város számára egész mást jelent ez a szó: olyan csendesebb időszakot, amikor nem minden a turizmusról és a populárisabb programokról szól. A veszprémi Holtszezon Kortárs Irodalmi Fesztivál létrejöttét az Európa Kulturális Fővárosa programnak köszönhetjük, és bár a programév hivatalosan véget ért, a fesztivál még annak égisze alatt működik, ugyanakkor határozottan kezd önálló, helyi hagyománnyá érni. Alapvető szándéka a határműfajok „felemelése”, hiszen miért ne lehetne pódiumbeszélgetés tárgya a fantasy, a krimi, a thriller vagy a sci-fi, ha már annyian olvassák. Mindemellett a Holtszezon tágabban értelmezi az irodalom fogalmát, gesztusszinten ide sorolja a dalszövegírást is, így hazánk egyik meghatározó indie zenekara, a Platon Karataev volt a február végi eseménysorozat kiemelt vendége. Négy napon keresztül a Foton mozi volt az együttes bázisa, ahol meghívott vendégek körében zajlott a videóklipnézés, lemezhallgatás. A Holtszezon helyszíneinek egy része tematikus szerepkört kapott, volt krimi- és fantasy-bázis, előbbi a Fricskában, utóbbi az Incognitóban, és Poket-bázissá vált a Papírkutya.

A programok közöttt a lehető legkevesebb volt a klasszikus értelemben vett kötetbemutató, és talán épp emiatt nagyon sokféle közönség nyitott rá, nem csak a feketeöves könyvmolyok. Találó volt Lackfi János vasárnapi költői stand-upján tett megjegyzése, miszerint az iskolában igencsak megfertőztek minket a műfajelmélettel. – Ez az irodalom Mengyelejev-táblázata – mondta a szerző, aki szerint az irodalom nem ennyire egzakt, bár nem gond, ha osztályozni tudunk műveket, azzal van baj, ha a szöveg besorolhatóságához kötjük a tetszésünket – ha rossz, akkor nem mindegy, hogy vers-e vagy próza? És ha jó? El lehet vitatkozni a műfajokon, de sok minden ahhoz képest jól meg van csinálva, hogy nem lehet tudni, mi az – hangzott el Lackfi előadásában, és szavai igazolják a Holtszezon határműfajok felé tett lépéseit: ha egy mű jó, valahol tényleg mindegy, minek tekintjük.

A fesztivál utolsó napján sokakat vonzott a Platon-bázisra ifj. Vidnyánszky Attila megjelenése. A fiatal alkotó dolgozott már az együttessel, ő a főszereplője a népszerű Ocean című számuk videóklipjének. Balla Gergely, a banda frontembere felemlegette, hogy tíz éve látta először színpadon ifj. Vidnyánszky Attilát, Hamletként a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) Ódry Színpadán. Lenyűgözte őt az akkor még színészhallgató fiatal túláradó energiája – azt éreztem, hogy valami nagyon magas szellemi teljesítményt képviselsz – mondta beszélgetőtársának. Balla Gergelyt inspirálta ifj. Vidnyánszky Attila, azt érezte, sokkal előrébb tart, mint ő. Majd később, évekkel a Platon Karataev 2016-os megalapítása után jött az ötlet, hogy a színész szerepeljen az Ocean-klipben. – Érdekes egybeesés volt, mert épp Napóleon szerepét játszottam a Vígszínházban és nagyon szerettem a Platon Karatajev-jelenetet – emlékezett vissza ifj. Vidnyánszky Attila, hiszen Platon Karatajev Lev Tolsztoj Háború és béke című nagyregényének hőse, az egyszerű, becsületes parasztember archetípusa, aki nagy hatást gyakorol Pierre Bezuhovra. A színész elvállalta forgatást, a munkakapcsolatból szoros barátság lett.

A Foton mozi termébe klippremiert hirdettek, de hamar kiderült, sajnos, a csapat elcsúszott a forgatással. Ifj. Vidnyánszky Attilát kérte föl ugyanis a zenekar új daluk klipjének megrendezésére, de a színész rengeteg munkája miatt nem jól számolt az idővel. Zavartan nevetgélt a két beszélgető, ám biztosították a hallgatóságot, a jövő héten már tudnak haladni a forgatással. Nem is olyan sovány vigaszként belehallgathattunk a friss szám demo-változatába. Sokat ígérő munka, a zenekar szövegeire jellemző erős vizualitású költői képek megihlették ifj. Vidnyánszky Attilát is, aki elárulta, épp az SZFE negyedéves színészhallgatói dolgoznak a klipen, itt ő társosztályfőnök egyébként. – Nagyon erős jelenetként él a fejemben Tarkovszkij Nosztalgia című filmjének egy része, melyben egy ember próbál eljuttatni egy gyertyát valahova, de azt mindig elfújja a szél, újra és újra megpróbálja, de mindannyiszor kialszik, ezalatt a folyamat alatt megöregszik. Van ennek egy szép szimbolikája, ahogy az ember próbálja megőrizni a lángot. A dalban megjelenő útról jutott eszembe ez a film, és lett számos hatalmas vízió a fejemben, amit nyilván nem lehet megvalósítani, viszont az SZFE-n pont olyan hihetetlen izgalmas, ilyen helyzeteket áthidaló megoldások szoktak születni, amik nagyszínházakban sem. Úgyhogy most is épp ezen a dalon dolgozik az osztály – mondta el ifj. Vidnyánszky Attila, aki azt is elárulta, a videóklip csúcspontjának helyszíne épp a kettejük barátsága szempontjából fontos Ódry Színpad lesz, mely információ Balla Gergelyt is meglepte, meghatotta. A készülő munkában a Színmű és a Dogville-film világa keveredik majd.

Aznap lépett föl a Poket-bázison a már említett Lackfi János, akinek Keresgélők imakönyve című kötete nemrég jelent meg a Poket-sorozatban. A költő felolvasással és stand-uppal készült, nevére színültig telt a Papírkutya. Volt szó a stroke-járól, a kétféle nagymamatípusról, a már említett műfajokról és persze Istenről, hiszen a szerző új művje vallásos hangvételű és persze, humoros, játékos, mint általában Lackfi. Állítólag kritizálják őt, mert folyton-folyvást vallásos témákat vesz elő – kozmikusra korlátoztam magam – jegyezte meg a költő, aki sztorizásait versfelolvasásokkal szakította félbe. A szóáradatban volt nevettető, de volt igen fárasztó is, mind sztorik, mind versek terén. A Platon Karataev innen sem hiányozhatott, Balla Gergely közbevetve gitáron adott elő a zenekar leglíraibb dalaiból. Lackfi János meg is jegyezte, szeret vele egy színpadon lenni – játszi könnyedséggel ad elő nagyon komoly dolgokat, mintha csak Pilinszkyt dolgoztatnák szövegíróként – mondta.

A fesztivált egyedül a téli járványok fenyegetik, Grecsó Krisztián következett volna Lackfi után és Varró Dániel előtt, de az író megbetegedett, és nem tudott eljönni. A Holtszezon jó úton jár, határozottan vonzza a fiatalokat az a sokarcú irodalom, amit kínál. Kíváncsian várjuk a jövő téli ötleteket.

Infó: Holtszezon Kortárs Irodalmi Fesztivál. 2024. február 22-25., Veszprém