Tizenhét év van köztünk, de ez a kapcsolat továbbra is szerelem, a mostani kiállítás pedig egy fontos állomása – mondja Nagy Bernadette (művésznevén: Nade), aki párjával, Kemény György plakát- és képzőművésszel rendezett kiállítást Nagy és Kemény címen a budapesti K28 Galériában. Az alkotók már a tárlat megnyitóján is kifejezték kapcsolatuk erős voltát: a kiállítótér közepén, a vendégek gyűrűjében lassú léptekkel közeledtek egymás felé, miközben Kemény György fia, Kemény Dávid elektronikus zenét játszott, majd a művészek egymásnak háttal álltak, hogy egy hosszú fényfüzérrel kössék össze őket, amely bevilágította galériát.
Az alkotóknak komoly múltjuk van: Kemény György karrierje során számos ikonikus lemezborítót tervezett – például az LGT Bummm! és a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról albumok rajzait –, illetve filmeknek tervezett plakátot, melyek közt olyan klasszikusok szerepelnek, mint a Régi idők focija, a Kabaré és a Szörnyek évadja. Emellett a magyar pop art egyik meghatározó alakja, akinek a Kőszeg Ferenc, egykori politikus lakásának cselédszobájának falaira készített seccója a műfaj egyik legfontosabb alkotása.
Nagy Bernadette a képzőművészet világához húsz éve került közelebb, az élete korábban az irodalomról szólt. – Emlékszem, 1976. április 1-én, bolondok napján találtam meg a könyves szakmát, aztán leragadtam az Írók Boltjában harmincöt évre – mondta Nade, aki művészeti vezetőként 1985-tól 2015-ig sok könyvbemutatót és beszélgetést szervezett az üzletben, melyeket fotókon is dokumentált. – Számos fantasztikus embert ismertem meg a kiadókon és a szerzőkön keresztül, illetve képzőművészeket is, akiknek szintén bemutatókat szerveztem, így ismerkedtem meg Bak Imrével és Fehér Lászlóval is – meséli Nade. Kemény Györgyöt viszont nem az Írók Boltjában ismerte meg: először 1999-ben találkoztak Balatonfüreden a Magyar Fordítóházban egy kerti partin.
A tárlaton Nagy Bernadette a műveit az elmúlt húsz év anyagából válogatta, így láthatjuk korai, négyzetekből és téglalapokból felépülő digitális rajzait, illetve későbbi, akrilfestékkel készült absztrakt darabjait is. A hatvanadik születésnapjára például hatvan darab, eltérő színű kis négyzetből felépülő képet hozott létre, mely életének folytonos színeváltozását mutatta be, míg egy sorozatában száznyolc darab, a mosáshoz használt színfogót simított ki, majd vágott ki azokból absztrakt formákat. – Nagyon érdekel, ahogy a lapocskákon a mosás által véletlenszerű minták, törések és gyűrődések jelennek meg. Amikor ezekből montázst készítek, mindig arra törekszem, hogy egyensúlyi állapotot hozzak létre.
Kemény György legújabb, Út a teljesség felé című képsorozata filozofikus alkotás, mely teret enged a fantáziának. A képeken több, számos irányba kibomló vonalat látunk, melyek végpontjai egy szabályos korong felé mozognak. A művek mindegyikén ugyanaz a kompozíció szerepel, de különböző színkombinációban, így azok eltérő hangulatot és akár más jelentést hordoznak. A színes formákat ezért értelmezhetjük úgy is, mintha egy elvont teret, vagy magát a világot ábrázolnák, melyben bár számos különböző történés zajlik párhuzamosan, mégis valahol létezik egy állandó pont, melybe eljutva az egyén megnyugvást találhat. De akár gondolhatunk arra is, amikor egy új ötlet megfogan az emberben: először csak elképzelések cikáznak benne, majd idővel, átadva magát az ihletnek, megszületik benne valami új, ami addig nem létezett. – Engem mindig a mozgás érdekelt – mondja Kemény György – Ez a mozgás látható ezeken a dinamikus képeimen is, de mindegyiken van egy fix pont, egy állandó, ami maga a teljesség, az a végső nyugalom, ami felé mindannyian haladunk.
Infó: Nagy és Kemény. Nagy Bernadette Nade: Húsz év. Kemény György: Út a teljesség felé. Kurátor: Kontur Balázs. K28 Lakásgaléria, megtekinthető március 14-ig.