Juhász Kata;Soul Stage;vacsoraszínház;

- Fájin dájning

Előételtől a desszertig tart a Soul Stage új előadása – minden ínyenc kultúrakedvelőnek ajánlott az Utolsó előtti vacsora, Juhász Kata koreográfiája, Kereszty Gábor menüje.

Újcirkuszi előadás, performance, vacsoraszínház – sokféleképp határozta meg magát az Utolsó előtti vacsora című produkció, melynek hivatalos premierjét február végén tartották, a belvárosi Soul Stage Lakásszínházban. A kategória egyébként szinte mindegy, az élmény magáért beszél. Egy hatalmas, szinte az egész termet betöltő asztal mellé ülhet le a néző, két óra alatt elfogyaszthat egy öt fogásból álló vacsorát, miközben az alkotók konkrétan a szeme előtt, az étkektől pár centire táncolják, mozogják végig a vacsorát. Ez aztán a „fájin dájning”!

A koncepciót Lóky Tamás javára írhatjuk, a koreográfiát Juhász Kata jegyzi, a menüsort Kereszty Gábor, a Két Szerecsen, a Bartók reggel. délben. este, a Goodbar és a Fleischer Restobar tulajdonosa álmodta meg és készíti el. A gasztronómiai összeállítás szimbolikus tartalommal bírt. Az előétel marinált lazac volt rozskenyéren, mely az utolsó vacsorát idézte meg, bort szolgáltak föl az ételhez, pontosabban olaszrizlinget, de természetesen vizet is lehetett választani. Vietnámi tésztasalátával folytatódott az étkezés, tészta a hosszú életért. Az ezután következett száznapos tojás az eredet jelképe; a kínai fermentáló eljárással készült harapnivalót a szakács chilis, mézes, újhagymás szósszal hintette meg. A harmadik fogás sütőtök narancsos mártásban, lencsével volt – ez utóbbi tudvalevően a bőséget, a pénzt jelenti. Ezt követte egy különleges joghurtos padlizsánétel gránátalmával; a gránátalma a szexua­litást, a padlizsán egyes kultúrákban (de az emojik körében is) a falloszt szimbolizálja. A desszert almás, grillázsos sütemény volt, visszatérve a Bibliához, a bűnbeesés gyümölcséhez.

A menüsor ügyes munka, hiszen minden fogást össze lehetett rakni ott rögtön, konyha nélkül, ami meg is történt – a falatok minden felszerelés hiá­nyában is esztétikusak voltak.

Mai rohanó világunkban az étkezésnek sem szentelünk sok időt. Az Utolsó előtti vacsora alatt két óra telik el a jóllakottságig, az orrunk előtt elevenednek akrobatikus elemekkel tarkított tánccá az ételek üzenetei, minőségi idővel töltve ki az esténket. A produkcióban kiteljesedett a felsorolt szimbólumokból összeálló váz, azonban felvállaltan sok volt az improvizáció. Mindez nem zavaró, hiszen az előadók (Déri András, Engelmann András, Hován Marcell, Juhász Kata, Kudlák Eszti, Markó Fruzsina) voltak a felszolgálók is egyben, s hogy kik elé teszik az ételt, lesz-e valami baki, az épp az adott estétől függ. Megjegyzem, a sajtóbemutatón rengeteg lehetőség volt a hibákra, mégsem történt katasztrófa – egy-két mogyoró landolt a tánctéren, a vendégek épségben bontottak asztalt.

A hideg, neonos fények mellett a fehér, a fekete és a vörös dominált a teremben, a felszolgálóruhák klasszikus szabású eleganciáját piros zoknik bolondították meg, de piros volt az asztalnak azon szakasza is, amely csak a vendégek előtt húzódott. Elképesztő, hogy ez a territórium valóban védetten maradt, pedig pár centire a terítéktől vállon átfordulásokkal, bukfencekkel haladtak a táncosok, merész spárgák, kézenjárások kísérték az eseményt.

A produkció erőssége az itt és most élménye, az a cirkuszi előadásoknál tapasztalható drukk, amit a szám sikeres kimenetelének reményében érzünk. További pozitívum, hogy az előadóknak és a koreográfus Juhász Katának érezhetően van humora. 

Hován Marcellt érdemes külön kiemelni, táncos teljesítménye mellett ügyes komikus, aki szavak nélkül nevettet. A férfi alkotók incselkedő mozgásetűdje, majd táncpárbaja a vacsoraperformance legszórakoztatóbb pillanatai közé tartozott, a hölgyek koncentrált akrobataszámainál pedig még a lélegzetünk is elállt. Nem mellesleg finom és értékes az étel maga, így duplán megéri részt venni az Utolsó előtti vacsorán.

Az előadás illeszkedik a helyet biztosító, tavaly megnyílt Soul Stage szellemiségéhez. A Budapest szívében lévő lakásszínház teret enged a függetleneknek, a pályakezdőknek, a kísérletezni vágyóknak. A Soul Stage mentorprogramot is hirdet, melynek keretében ingyenesen nyújt termet próbákhoz, előadásokhoz, valamint segít a közönségszervezésben is.

Az Utolsó előtti vacsora egy olyan kísérlet, amiben a néző is élvezettel vehet részt. Az előadás nem interaktív, nem tolakodó, hiszen ha akarunk, belefeledkezünk saját étkezésünkbe – bár érdemesebb végig figyelni, sok a meglepetés.

Infó: A Juhász Kata Társulat Utolsó előtti vacsora című előadását február 28-án mutatták be a Soul Stage-en. Az új időpontokat még nem tették nyilvánossá, de érdemes figyelni a lakásszínház felületeit.

Nagy és Kemény címmel nyílt kiállítása Nagy Bernadette és Kemény György képzőművésznek, akik már közel huszonöt éve vannak együtt.