;

környezetvédelem;automata;visszaváltás;palack;jármű;Mohu Mol;

A Returmatic Solutions által kifejlesztett jármű és rendszer világújdonság

- Még hiánycikk a visszaváltható palack, de sikerrel teszteltük a rendszert

Miközben szerdán megkaphattuk az első, díjköteles palackért járó 50 forintunkat, a Mohu bemutatta a rendszer részeként működő új, a kisebb hazai boltokat és a nagyobb vevőket kiszolgáló járművét.

Egy fővárosi Aldiban egyszeri vásárlóként alighanem az elsők között tesztelhettük az új palackvisszaváltást. Az élelmiszerkereskedelmi lánc másfél literes, „saját márkás”, 399 forintért, valamint most már plusz 50 forint díj ellenében elvihető, ízesített vize országosan vélhetőleg az első termék, amely a hónap eleje óta az új eljárásnak megfelelő csomagolásban kerül a polcokra. Ha a vevő a palackért kifizette az 50 forintot, úgy azt a megfelelő egységekben, jellemzően gépi visszaváltás után, visszakapja – ismételték meg tegnapi megkeresésünkre a rendszer működtetéséért felelő, Mol-hátterű Mohunál. Ez az összeg az automatán a megfelelő gomb megnyomásával vagy jótékony célra utalható, vagy - az érte kapott bizonylat fejében - a visszaváltás helyén levásárolható, de a kasszánál akár készpénzre is váltható. Néhány hét múlva megjelenhet az a mobilalkalmazás is, amivel az összeg a bankszámlánkra kerülhet - közölték.

Az Aldiban, az általunk tesztelt visszaváltási folyamat a hivatalos ígéreteknek megfelelően, meglehetős gördülékenyen zajlott. Bár a termék palackjának kialakítását kissé lágynak éreztük – és az új rendszerben, az eddigitől eltérően, a palackok és a címkék összegyűrése, -lapítása vagy bármilyen károsítása, kifejezetten tilos -, a behelyezés után néhány másodperccel már kezünkben is tarthattuk az 50 forintos bizonylatot. Mivel vásároltunk is terméket, annak árából a pénztárnál levonták a bizonylaton szereplő összeget.

Bár az új rendszer elvben már január 1-je óta „él”, a gyártók július 1-ig haladékot kaptak a feldolgozást lehetővé tévő címkék felragasztására. Sőt, kutatásaink szerint még az automaták elhelyezésére és üzemeltetésére kötelezett, vagyis 400 négyzetméter feletti élelmiszerboltok mindegyike sem végzett a telepítéssel. (Míg a Lidl, az Aldi és az Auchan, lapunknak tett, korábbi nyilatkozatai szerint, már elkészült, másutt az automaták hiányát egyelőre a kézi visszaváltás lehetőségének bevezetésével hidalták át.) De a helyzet mindeddig különösebb fennakadást nem okozott, mivel egyelőre az ízesített víz lehet az első, megvásárolható és szabályosan visszaváltható italtermék. Tekintve viszont, hogy az egy deciseknél kisebbeket és a 3 liternél nagyobbakat leszámítva előbb-utóbb csak ilyen, egyszer használatos csomagolásból vásárolhatók majd italok, érdemes tudatosítani: a visszaválthatóságra a két, egymásba érő nyíl alkotta körön belüli, a díj mértékére utaló, 50-es szám utal. (Az Aldi a polcokon is feltünteti, ha az ott található termék visszaváltható.) Az ilyen palack tehát pénzt ér. Azokért a csomagolásokért ugyanakkor, amelyeken hasonló jelzések utalnak az újrafelhasználhatóságra, a környezetbarát előállításra, illetve netán más államok visszaváltási rendszerére, nálunk pénz nem jár, így azokat érdemes a szelektív kukákba dobni.

Az ipar iparkodik

Teljesítendőnek és így teljesíthetőnek is tartja az átállást a július 1-től „élesedő” új palack-visszaváltási rendszerre a Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács (MSZSZT) – közölte lapunk megkeresésére Nagy András, az égetett szeszesitalok gyártóit képviselő szervezet igazgatója. Üdvözölte a tavaly októberben megjelent jogszabály biztosította, fél év átmeneti időt: bár az iparág eredendően egyéves átállást igényelt – Ausztriában a 2025-ben induló rendszer több év felkészülést biztosított -, léteznek más példák is. Romániában többszöri halasztás után tavaly novemberben indult el a visszaváltás, Szlovákiában pedig egyelőre a műanyag- és a fémpalackok kerültek a rendszerbe.

Az újdonságnak számító rendszer értékeli, tömöríti a palackokat, és utalja is a pénzt a kereskedőnek

Bár ágazatáról adatokat nem kívánt közölni, évente Magyarországon körülbelül 3 milliárd egyszer használatos palack keletkezik, amiből az MSZSZT tagvállalatait elsősorban az üvegek érintik. A téma kapcsán a szeszipar leginkább a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer (Extended Producer Responsibility – EPR) tavalyi bevezetésének módját fájlalja. Ennek mértéke az azt megelőző termékdíj többszörösére – esetenként közel tízszeresére – rúg. (Amiként arról korábban beszámoltunk, ez az összeg szintén a Mohuhoz kerül.) Az ezt idén részben kiváltó, Deposit Return Systemnek (DRS) nevezett visszaváltási rendszer többletkiadásai – például a szolgáltatási vagy a csatlakozási díj – az előzőhöz képest már nem okoztak kirívó tehernövekedést. A termékeket a gyártóknak és az importőröknek kétségkívül az új visszaváltási rendszernek megfelelően át kell címkézniük. Mivel a folyamat átfutási ideje több hónap, Nagy András meggyőződése, hogy immár valamennyi érintett gyártó megkezdte a termékregisztrációt a Mohunál. A magyarországi italgyártók szövetségei, illetve ágazatuk vállalatai üdvözlik a csomagolások akár 90 százalékos begyűjtést is lehetővé tévő visszaváltási rendszerének 2024. évi indulását - közölte megkeresésünkre Miklósvári Géza, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség elnöke. A gyártók a vonatkozó rendeletek hatályba lépése óta intézik kötelezettségeik teljesítését, így például a címkék átalakítását, beszerzését és a regisztrációkat. Az EPR- és DRS-rendszerek ágazatuknak tízmilliárdos nagyságrendű költségnövekedést okoztak. A visszaváltható termékek piaci aránya a második negyedévben nőhet. Az átállás júliustól válik teljessé, amikortól már csak új, visszaváltható termékek forgalmazhatók - vázolta Miklósvári Géza.

Autókkal is gyűjtenek

Tegnap az új díjrendszerhez kapcsolódó járműveket mutatott be a visszaváltást működtető Mohu Mol Zrt., illetve a fejlesztés mögött álló Returmatic Solutions Zrt. Ezek részint a kézi visszaváltást vállaló, kisebb boltokból gyűjtik majd be a visszaváltható palackokat, de szerződés alapján kiszállnak az angol elnevezésük alapján Horecaként rövidített szálloda-étterem-kávézó-szektor egységeihez is – szögezte le tegnap az ágazat Hungexpón tartott, Sirha Budapest elnevezésű szakkiállításán Szabó Szilvia, a Mohu gyártóifelelősségrendszer-vezetője. A rendszer meglehetős önműködő: a palackok begyűjtését végző partnerük egy mobilalkalmazás segítségével tartja nyilván a készletet, amely, ezerhez közeledve, automatikusan értesíti a flottát, amely így akkor száll ki a helyszínre, amikor az időszerű. A gépjárműbe telepített, saját fejlesztésű berendezések rögtön elvégzik az akár ömlesztve beledobott műanyag- illetve fémcsomagolások, illetve egy külön nyíláson keresztül az üvegek értékelését, az oda nem illő tárgyak kiszűrését, az összetömörítést, ami alapján azok ellenértékét a rendszer rögtön utalja is a boltosnak – szögezte le Duma László, a magyar magántulajdonú fejlesztőcég alapító-vezetője, hozzátéve, hogy ez világújdonság. A gépjárműflotta jelenleg 83 tagú, melynek minden egyes tagja „több tízmillió forint”. A jármű egyszerre körülbelül 14 ezer tömörített italcsomagolás – ezen belül 1100-1200 üveg – tömörített szállítására képes – vázolta Duma László.

A Mohu az 50 forintos díjon felül kezelési díjat fizet a begyűjtött palackokért, illetve más támogatást is ad a visszaváltást vállaló egységeknek – szögezte le Szabó Szilvia. Szavai szerint országosan egyelőre néhány száz ilyen bolt jelentkezett, de idővel a szám további, jelentős emelkedésére számítanak. Az ilyen boltok esetében, forgalomtól függően, első körben kézi visszaváltást javasolnak. A tárolás helyigénye egy nagyobb háztartási hűtőének felel meg, míg a legkisebb visszaváltógépé is legalább négy négyzetméter – hangsúlyozta a gyártóifelelősségrendszer-vezető.

Egyelőre a kilábalás jeleit sem látni az ágazatban, amit a borúlátás és a rosszkedv ural.