Több koncertet adott és többet turnézott tavaly a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ), mint eddigi történetében bármikor. A zenekar csütörtöki sajtótájékoztatóján az is kiderült: a következő, 2024–25-ös, Kivételesre hangolva című évadban sem fogják vissza a tempót. „A zeneirodalom a humanista értékek tára, feladatunk belőle merítve reagálni, érvelni, alternatívákat felmutatni, hogy emlékeztessük az embereket a béke, a józan ész, a tolerancia értékeire” – mondta Fischer Iván.
A BFZ növekvő nemzetközi jelenléte mellett változatlanul a tágabb értelemben vett magyar kulturális közösség és a főváros zenekara marad, tette hozzá Erdődy Orsolya, menedzser-igazgató. „A hagyománynak megfelelően minden évben megajándékozzuk a budapestieket és az ide látogatókat egy nagyszabású és ingyenes szabadtéri koncerttel, amely idén az évadnyitó hangversenyünk is lesz. Minden évben valamilyen van valamilyen különleges apropója annak, ami köré csoportosítjuk a programokat: volt, hogy több száz hátrányos helyzetű fiatal lépett fel, és táncot a zenekar muzsikájára, tavaly Budapest születésének 150. évfordulóját ünnepeltük, bemutattuk az erre az alkalomra komponált, pályázat nyertes zeneművet, Oláh Patrik Budapest-nyitányát a Hősök terén. Az hogy most augusztus 31-én mi történik majd, egyelőre titok. Idén tizedszer indulnak el a közösségi hetek, két alkalommal, tavasszal és ősszel is. Négyféle programjuk lesz, az egyik a Zenevár, ami interaktív zenés mesejáték kifejezetten gyerekeknek, akik például kis hangszereket készítenek, amelyekkel bekapcsolódnak az előadásba. A másik közösségi program a koncertek elhagyatott zsinagógákban, a harmadiknak pedig az a különlegessége, hogy a templomok közösségei, ahová barokk hangversenyeket viszünk, maguk is koncertszervezővé válnak. Arra kérjük őket, szervezzék meg ők maguk a közönséget, ami egy nagyon jó közösségépítő tevékenység az adott településen. A negyedik lába a közösségi programoknak az Aranykor koncertek idősotthonokban. A közösségi eseményekhez több kisebb formációt, vonósnégyest, fúvósötöst alakítanak a zenekar tagjai, és egy nap akár négy koncert is lehet” – mesélte el lapunknak Erdődy Orsolya.
A Fesztiválzenekar koncerttermi évada 2024 őszén is operabemutatóval indul, Richard Strauss Ariadné Naxoszban című művével. A címszerepet a The New York Times által „gazdagon zengő szopránnak” nevezett Emily Magee alakítja. Az előadásnak Fischer Iván nemcsak dirigense, hanem társrendezője is lesz, a művet a kiváló színésznő és commedia dell’arte-specialista Chiara D’Annával közösen állítják színpadra. Az opera 2024 nyarán Spoletóban debütál, majd ősszel a Müpa-beli előadások után a Vicenzai Operafesztiválon is bemutatkozik.
A Müpával közös Európai Hidak fesztivál a közelgő évadban Budapestet és Európához, az eszmét és kulturális közösséget kapcsolja össze: a BFZ az Európai Unió Ifjúsági Zenekarával ad közös koncertet, melynek programjában Fischer Iván egyik szerzeménye is műsorra kerül. Táncszvitjének hazai bemutatóján hegedűszólistaként az ukrán Diana Tishchenko működik közre.
Fischer Iván két Mahler-szimfóniát is vezényel – a monumentális Másodikban a Nemzeti Énekkar működik működik közre, és elhangzik az ötödik is Ötödik is a nevezetes Adagiettóval –, és folytatja nagyszabású karmesteri ciklusait Brahms első szimfóniájával és Dvořák hetedikjével.
Természetesen jönnek továbbra is elismert magyar és külföldi vendégkarmesterek, Jakub Hrůša egy teljes cseh programot vezényel, de visszatér Andrés Orozco-Estrada és Robin Ticciati is, Takács-Nagy Gábor pedig folytatja Haydn–Mozart-sorozatát, amelyben Mozart „nagy” g-moll szimfóniája is sorra kerül. Emlékezetesnek ígérkezik a két barokk koncert is, amelyeket művészeti vezetőként a régizene élő legendája, Jordi Savall és a barokk hegedű legsokoldalúbb és alakja, Midori Seiler jegyeznek majd.
Az szólisták között is a nemzetközi élvonal képviselőit találhatjuk, Igor Levit, a zongoraművész, három egymást követő estén eljátssza Prokofjev mind az öt zongoraversenyét, valóságos minifesztivált teremtve így. Kirill Gerstein Brahms első zongoraversenyét, Francesco Piemontesi Beethoven negyedikjét adja elő a zenekarral. Renaud Capuçon 1737-es Guarneri-hegedűjén Mendelssohn e-moll hegedűversenyét játssza el.