Oscar-díj;2024;

Egy rideg zseni filmje hét, a magyar berendező egy Oscar-díjat nyert, Donald Trumpot pedig börtönbe küldték

Nyolc év alatt a negyedik magyar Oscar-díj, egészen emberi léptékű ceremónia, egy szolidan rosszmájú Jimmy Kimmel és nem kevés politika. Ez volt az amerikai filmakadémia, az AMPAS 96. Los Angeles-i díjátadó gálája, amelyről az Oppenheimer hét, a Szegény párák négy arany szobrocskával távozhatott.

Magyarországon  nem az volt a nagy kérdés, hogy vajon tényleg tarol-e majd az Oppenheimer a magyar idő szerint hétfő hajnalban. a Los Angeles-i Doby Theatre-ben megtartott 96. Oscar-díj átadón, hanem hogy a Szegény párák megkapja-e az elismerést a legjobb látványtervező kategóriában: James Price-szal és Shona Heathszel együtt a magyar berendező, Mihalek Zsuzsa is bearanyozódott, aki egyébként nem volt jelen a díjátadón. A két látványtervező Mihalek Zsuzsát megemlítette név szerint. Nem mellesleg jók vagyunk berendezőkben, hiszen Sipos Zsuzsanna 2022-ben Denis Villeneuve filmje, a Dűne első részének a berendezőjeként kapta meg az arany szobrocskát.

A Szegény párák tizenegy jelöléséből végül négy kategóriában kapta is meg az Oscar-díjat, egyikük az este legnagyobb meglepetését okozta, Emma Stone lett ugyanis a legjobb színésznő, szemben az esélyesnek tartott Lily Gladstone-nal, aki a kategóriában a legjobbnak bizonyult a Golden Globe-on és a SAG színészszakszervezet díjkiosztóin. A film, amelyért jelölték, a Martin Scorsese rendezte Megfojtott virágok a tíz jelölésből egyet sem váltott arany szobrocskára, ami pedig Emma Stone-t illeti, hozta magát a színpadon, eljátszotta, hogy teljes pánikban van, szertelen, kedves őrült, és még arra is jutott lélekjelenléte, hogy keseregjen a hátul szétszakadt, nyilván nem kétfilléres Louis Vuitton estélyije miatt – de hát ki számíthatott arra, hogy Ryan Gosling tombolást rendez Slashsel a Guns n' Rosesből amikor előadják az I am just Kent, a Barbie egyik betétdalát. Ryan Goslingnek nincs túl jó hangja, de erről a produkcióról sokat fognak beszélni. Igaz, Oscar-díjat nem ért, azt a másik Barbie betétdal, a What Was I Made For nyerte, melyet a vidéki házvezetőnőnek öltözött Bille Eilish és bátyja, Finneas O’Connell adott elő. Ezzel ők a legfiatalabb művészek a díj történetében, akik már két Oscar-díjat is magukénak tudhatnak.

Visszatérve a papírformához: az senki előtt sem volt kétséges, hogy az Oppenheimer lesz az este nagy győztese. A film összesen hét Oscar-díjat kapott: Christopher Nolan a legjobb rendező, Cillian Murphy a legjobb színész és Robert Downey Jr. a legjobb férfi mellékszereplő lett. A film a legjobb operatőri munkáért, a legjobb eredeti filmzenéért és a legjobb vágásért járó díjat is elnyerte.

Operatőre, a svéd-holland Hoyte Van Hoytema a kötelező fordulatokkal tűzdelt hálaadó beszédében mellett egy poént is bedobott: van egy új híre, bemutatja a celluloidot, amelyen sokkal jobban néznek ki a filmek. A tuti befutók listájára iratkozott fel Da'Vine Joy Randolph is, aki a Téli szünetben nyújtott alakításáért a legjobb női mellékszereplő Oscar-díját kapta meg.

A ceremónia nem túl kimérten foglalkozott a politikával (hol van már Michael Moore?), bár a putyini rezsim elleni kiállás jeléül az In Memoriam szekciót egy Alekszej Navalnijnak tulajdonított idézettel kezdték. „Ne féljetek!” A legjobb dokumentumfilm, a 20 nap Mariupolban rendezője, Msztyiszlav Csernov ezután  azzal nyitott, ez Ukrajna első Oscar-díja, de lehet, hogy ő az első rendező, aki azt mondja bárcsak ne kellett volna ezt a filmet leforgatnia.

– Szeretném, ha ezt arra tudnám váltani, hogy Oroszország soha nem támadja meg Ukrajnát és soha nem foglalja el városainkat. Szeretnék minden elismerést megadni Oroszországnak, hogy nem ölte meg több tízezer ukrán honfitársamat. Azt kívánom, hogy engedjék szabadon az összes túszt, az összes katonát, aki a hazáját védi, az összes civilt, aki most orosz börtönökben van. 

De a történelmet nem tudom megváltoztatni. Nem tudom megváltoztatni a múltat. Mi mindannyian együtt – önök, min a világ legtehetségesebb emberei –, gondoskodhatunk arról, hogy a történelem egyenesbe kerüljön, hogy az igazság győzedelmeskedjen, és hogy Mariupol népe és azok, akik az életüket adták, soha ne merüljenek feledésbe, mert a mozi emlékeket formál, és az emlékek formálják a történelmet.

Véleményformáló beszéddel készült a legjobb nemzetközi film (és a legjobb hang) díját elnyerő Érdekvédelmi terület rendezője, Jonathan Glazer is, amelyet remegő kézzel és hanggal olvasott fel. – Minden választásunk azért született, hogy tükrözze és szembesítsen minket a jelenben, nem azért, hogy azt mondjuk, nézzétek, mit tettek akkor, inkább azt, hogy mit teszünk most. A filmünk megmutatja, hová vezet a legrosszabb esetben a dehumanizáció. Ez alakította az egész múltunkat és jelenünket.. Most itt állunk, mint olyan emberek, akik tagadják a zsidóságukat és a holokausztot, amelyet eltérített egy olyan megszállás, amely annyi ártatlan ember számára vezetett konfliktushoz. Akár az október 7-i izraeli áldozatok, akár a Gázai övezet elleni folyamatos támadás, ennek a dehumanizációnak minden áldozata, hogyan állunk ellen? – tette fel a kérdést. A díjátadó helyszíne, a Dolby Theatre előtt palesztinpárti aktivisták tüntettek és szerették volna megakadályozni, hogy elinduljon a gála, de csak öt perc késést tudtak elérni a kezdésnél.

A show a korábbi évekhez képes sokkal kompaktabb lett, a köszönőbeszédek idejét rövidítették és az évek óta csökkenő nézettség miatt az ABC bevetette az egyik legnépszerűbb műsorvezetőjét, Jimmy Kimmelt,. Ő kissé átlagos volt, csak az a poénja ült, hogy nem adta tízezer dollárért Bradley Cooper anyjának Ryan Gosling rózsaszín Ken-nadrágját, azt pedig, hogy emlékezni fognak rá, inkább csak Donald Trumpnak köszönheti, aki a közösségi médiában megírta, hogy Jimmy Kimmel minden idők legócskább Oscar-műsorvezetője.

Jimmy Kimmel fogta is magát, és a mobiltelefonjáról felolvasta az amerikai exelnök szavait: „A nyitása egy átlagon aluli emberé volt, aki túlságosan is próbál olyasvalami lenni, ami nem az, és soha nem is lehet.” Jimmy Kimmel megköszönte a kritikát így reagált: „Nem volt már takarodó a börtönben?”

– célzott az amerikai elnök elleni vádemelésekre

 Mondhatni, a show a csúcson ért véget, de még maradt egy kis ráadás: Messi, az Egy zuhanás anatómiájában látható border collie levizelte Matt Damon csillagát és ezt a rögzített képsort becsempészték a végső stáblistába. Bravúros volt, miképpen az is, hogy a kutya „gazdái”, Justine Trier és Arthurt Harari tulajdonképpen nyertek a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában, ezzel bizonyítva, hogy Franciaországban minimum kifogásolható döntést hoztak, amikor nem az ő alkotásukat nevezték a legjobb nemzetközi film kategóriában. Kis extra: Milo Machado-Graner és Swann Arlaud, a film két szereplője palesztin kitűzővel vonult fel a vörös szőnyegen.