Újpest;Újbuda;Budapesti Közlekedési Központ;fonódó villamos;

Karácsony Gergely nagyobb fordulatszámra kapcsolt, nemsokára indul az Újpestet Újbudával összekötő pesti fonódó villamos tervezése

Uniós forrásból indul a pesti fonódó villamosprojekt tervezése, az erre vonatkozó támogatási kérelmet két másik tervezési programmal együtt már be is adta a Budapest Közlekedési Központ. 

Ha elkészül a Káposztásmegyert és Rákospalotát Budafokkal összekötő összesen 22 kilométer hosszú pálya hiányzó Bajcsy-Zsilinszky úti szakasza, akkor Budapest leghosszabb átszállásmentes villamoskapcsolata jön létre. Ehhez a Deák Ferenc és a Lehel tér között 2,3 kilométer hosszan kell visszaépíteni a vágányokat. Az új villamospálya mellett 6 új megálló is épül, 300 méteres távolságra egymástól. A pesti fonódó villamosprojekt II. ütemének megvalósításával 8-9 percre csökkenhet a ma 32-40 perces utazási idő. A fejlesztés eredményeként napi 8-9 ezerrel nőhet a közösségi közlekedést használók száma, míg 2000 autóval csökkenhet a belvárosi autóforgalom, ami évi 100 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.

Az Újbuda–Újpest-villamostengellyel a budapesti villamoshálózat több évtizede hiányzó szakasza épülhet vissza. A Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci úton futó vágányokat még az M3-as metró belvárosi szakaszának építésekor szedték fel, megszüntetve az átszállásmentes kapcsolatot. A BKK ügyfél-elégedettségi felmérései azonban azt mutatják, hogy az átszállási kényszer jelentősen befolyásolja a közösségi közlekedési eszközök népszerűségét, hiszen az utasok számára az átszállások – az időveszteség mellett – megterhelő kényelmetlenséget is jelentenek.

A projektnek köszönhetően megújulnak az érintett közterületek, élettel telhetnek meg a városközpontba bevezető sugárutak - ígéri a BKK. A projektben nemcsak a leendő villamosvágányok műszaki kialakítását tervezik meg, hanem azok környezetét is, megújul az útpálya, akadálymentesítik a megállókat és teljesen átépülhet a Nyugati tér is. A csomópontban a tervek szerint elbontanák a jelenlegi felüljárót, ezáltal létrehozva egy kellemesebb, szellősebb városi területet. A tér áteresztőkapacitása a BKK szerint nem csökkenne, a felüljárón most áthaladó forgalom szintben keresztezné a Nagykörutat. Az utasforgalom zöme azonban autó helyett a nagy befogadóképességű villamosokra tevődne át a tervezők szerint. Az új Nyugati tér zsúfolt kereszteződésből létező és funkcionáló városi köztérré válhatna a budapestiek életében.

A BKK azt ígéri, hogy külön figyel arra, hogy az érintett területeken lakók és dolgozók, valamint a környékbeli vállalkozások is elmondhassák a véleményüket a tervezett fejlesztésről. Ennek érdekében több fórumon is kifejthetik majd álláspontjukat és a javaslataikat a beruházásban érintettek, valamint a témában kompetens civil szervezetekkel is egyeztetnek. A beruházás előkészítése az Európai Unió társfinanszírozásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) programnak köszönhetően valósulhat meg. A kivitelezési tendert legkorábban 202-ben írhatják ki, míg a megvalósítás 1,5-két évet vesz igénybe. A költségekről egyelőre becslés sincs.