autóipar;autóeladás;járműipar;elektromosautók;

Egyszerre vagyunk kicsik és nagyok

A járműiparban a recesszió ellenére nőtt a termelés, ahogy a beruházások értéke is, ugyanakkor pang a magyarországi újautó-piac.

Az autóállomány rövid idő alatt nőtt 3-ról 4,3 millióra, ám az MBH Bank számításai szerint közel 1,2 millió kocsi még így is hiányzik az utakról. Az ezer lakosra jutó autók száma itthon 426, amivel csupán két uniós országot előzünk meg, miközben az EU-s átlag 563 darab. Rossz hír, hogy idén Románia is elénk kerül, amit az is alátámaszt, hogy a MBH Bank prognózisa szerint idén is csupán 100 ezer új autó talál gazdára, ami a kereslet stagnálását jelenti. Nem hízelgő az sem, hogy miközben az EU-s tagállamok többségében 2023-ban kétszámjegyű volt a bővülés az új autó eladásokban, addig Magyarországon csökkent az értékesítés. A kilábalás hosszú folyamatnak ígérkezik - hangzott el az MBH Bank keddi járműipari ágazati sajtóeseményén.

Az elmúlt néhány évben itthon 70 százalékkal drágultak az új autó árai, így hiába nőttek egy ideig dinamikusan a hazai bérek, az autóvásárlás nem került a többség számára kézzel fogható közelségbe. Mindennél többet mond, hogy itthon az új autót vásárlók csupán 20 százaléka magánszemély.

A gyenge aladási számok ellenére a járműgyártás kiemelkedő szerepet tölt be a gazdaságban. Az ágazat kibocsátása a nemzetgazdaság teljes kibocsátásához képest hozzávetőleg 10 százalék körül mozog, ám a bruttó hozzáadott érték alapján nagyjából 3,5 százalékos arányt mutat. Jelenleg a beszállítói szektor súlya az autógyárak teljesítményének mintegy felét teszi ki, így a szektor összesített hozzáadott értéke 6 százalék körül lehet - hangzott el. Ezer autóipari cég mellett további 2500 vállalkozás tartozik az ágazathoz, amelyben összesen 150 ezer ember foglalkoztatnak, ami a teljes foglalkoztatotti létszám 3,1 százaléka – sorolta Horti Flóra, az MBH Bank ágazati elemzője a pénzintézet keddi járműipari ágazati sajtóeseményén. Tavaly idehaza 420 ezer autót és 2 millió motort gyártottak, és 41 százalékkal, 13 milliárd euróra nőtt az iparágba 2023-ban érkező befektetés értéke. Tavaly 209 járműiparban érdekelt külföldi cég telepedett meg hazánkban.

A kormány ugyan 4-ről 2,5 százalékra mérsékelte az idei gazdasági növekedésre vonatkozó becslését, az MBH Bank az ipari termelésben 7,1 százalékos növekedést vár, nem utolsósorban az egyre bővülő járműipari teljesítmény miatt. Az itthon gyártott személygépkocsik döntő része exportra kerül, nem véletlen, hogy Magyarország a legnagyobb autóexportőrök tízes listájára is felkerült. Idetartozik, hogy már 2022-ben a világ negyedik legnagyobb akkugyártója volt hazánk Kína, az Egyesült Államok és Lengyelország után, az össztermelés 3,3 százalékával. Több hazai nagyberuházás csak ezt követően kezdett termelni.

Nehezíti a hazai gazdaság és ezen belül a magyar gépjárműgyártás helyzetét, hogy a német gazdaság továbbra is gyengélkedik, amivel a legfőbb gond, hogy sok az itt megtelepedett német autógyár (Audi, BMW, Mercedes), és az is, hogy a magyar kivitel példátlanul nagy hányada, 25 százaléka Németországba irányul. Apró reménysugár, hogy hosszabb ideje tartó csökkenés után idén januárban 1 százalékkal nőtt a német GDP.

A világ járműiparában elfoglalt pozíciója miatt hazánk komoly tényezőnek számít, de más összehasonlításban kifejezetten törpének. Tavaly globálisan 72,5 millió személyautó adtak el, ennek 21 százalékát, megközelítőleg 15,2 milliót Európában. Ennek a mennyiségének csupán a 0,7 százaléka, 108 ezer eladott új autó jutott Magyarországra. A hazai piac kicsi és az importőröknek kevésbé vonzó, ugyanakkor az autóipar itteni egye erőteljesebb jelenléte miatt több világmárka megkülönböztetett figyelemmel fordul hazánk felé – hangzott el. Leginkább a vásárlóerő hiányával magyarázható, hogy kiugróan magas a használt autók forgalma, a 821 ezer tavalyi adásvétel csak kicsivel marad el a rekordnak számító 2022-es esztendőétől.

Európai autógyártása

A kontinens autógyártása évek óta komoly kihívásokkal küzd. A közelmúltban a dél-koreai autógyártók támasztotta versennyel kellett szembenézni az európai márkáknak. Miközben az itteni gyártók a belsőégésű motorok elállításában erősek, zajlik a járműszektor elektromos átállása, amiben Kína egyelőre előz. Ennek ellenére a világszerte eladott autók 46 százaléka tavaly Európában készült.