Bécs egyik legfőbb látványossága, a pepita és mesebeli Kunst Haus Wien teljes mértékben megújult: Ausztria első zöldmúzeumát klímabarát módon modernizálták, így fenntartható energiaellátást, többek közt LED-es világítás kapott, az épülettechnikát korszerűsítették, az előcsarnokot megnyitották, és a kiállítóterek is megújultak a fenntarthatósági szempontok szerint. Egy ciszterna pedig arról gondoskodik, hogy öntözze az épületben található több mint kétszázhatvan növényfajtát. A 3,5 millió euróba került renoválás valószínűleg az épületet kívül-belül megtervező Friedensreich Hundertwasser (1928–2000) osztrák képzőművész tetszését is elnyerné, aki művészetében és életében is fontosnak tartotta, hogy kiálljon a környezet védelméért.
A múzeumban a Hundertwasser-életművet bemutató kétszintes tárlat is megújult, és nemcsak a tér lett tágasabb, de összesen százhetven kiállítási tárgyon – festményeken, szitanyomatokon, maketteken – keresztül követhetjük végig az alkotó színekben gazdag és izgalmas pályáját. A válogatásban ráadásul ötven olyan mű is szerepel, amelyet régóta vagy korábban soha nem mutattak be a Kunst Haus Wienben – mint az alkotó híres, világot járt, Regentag (Esős Nap) nevű hajójának modellje. A tárlaton is elsősorban a művekre esik a hangsúly, de a falszövegek és Hundertwasser-idézetek segítik a látogatót, hogy közelebb kerüljön a művész ökológiai és alkotói elképzeléseihez.
A közeljövőben újra megnyílik a harmadik és negyedik emeleti kiállítótér is, ahol az időszaki tárlatokon kortárs műveket nézhetünk meg. A múzeum az április 5-én induló első Bécsi Klímabiennálé (Klima Biennale Wien) program szervezője is, ehhez kapcsolódóan az Into the Woods című csoportos kiállításának témája az erdei ökoszisztéma lesz. A tárlaton tizenhat művész munkáján keresztül az erdők ökológiai folyamatait és az azokat fenyegető veszélyeket mutatják be. Szeptember 5-én pedig Anne Duk Hee Jordan koreai–német alkotó tárlata nyílik, mely multimédiás installációkon, szobrokon és textilműveken keresztül olyan élőlényeket mutat be, mint a kétéltűek, a férgek vagy a gombák.
Az új kiállítások mellett persze érdemes végigjárni az állandó tárlatot is, hiszen annak lankás, tört csempéjű padlóján sétálva végigkövethetjük, hogyan alakult ki Hundertwasser színpompás stílusa és a környezettel kapcsolatos témái. És megismerhetjük életét, melynek kezdeti szakasza tragikusan alakult. A Bécsben, 1928-ban született zsidó származású művészt (eredeti nevén: Friedrich Stowasser) és szüleit az anschlusst követően erőszakkal új lakóhelyre költöztették, majd anyai ágán hatvankilenc családtagját deportálták és ölték meg a holokauszt során.
A Hundertwasser nevet 1949-ben vette fel, miután abban az évben Firenzébe, majd Párizsba utazott, s kialakította saját stílusát. Sokat utazott, járt Tunéziában, Marokkóban, illetve élt Japánban is, Regentag nevű hajójával pedig járta a vizeket, 1976-ban földet vásárolt Új-Zélandon, hogy erdőket ültethessen. A környezetvédelemért közvetlenül is kiállt, 1980-ban az Egyesült Államok szenátusában beszédet mondott az ökológiáról, egy humánusabb építészetről, és felszólalt az atomenergia ellen is.
A kiállítás első két műve szokatlan lehet a látogatónak: ezeken az 1948-ban, Bécsben készült pasztelképeken a művész magát és édesanyját, Elsa Stowassert még realista stílusban ábrázolta. A kora ötvenes években azonban már a rá jellemző, a valóságtól elrugaszkodó, színekben és formákban gazdag módon festette meg a környező világát, miközben inspirációt merített az utazásaiból. Az új stílussal sikert aratott: Bécsben, Párizsban, Milánóban állított ki, majd 1962-ben a Velencei Képzőművészeti Biennálén, 1964-ben pedig a kasseli Documentán, aztán Japánban, az USAban és Új-Zélandon is megismerték a művészetét. A tárlaton a festmények mellett a szitanyomataiból is láthatunk egy válogatást, melyek közül érdemes kiemelni a Velencében készült sorozatát, melynek 10 002 darabjából mindegyik egyedi alkotás. Hundertwasser volt ráadásul az első európai művész, akinek a szitáit japán mesterek nyomtatták ki. A tárlaton ezekből is kihelyeztek néhányat, melyek szintén színekben pompáznak.
A műtárgyak mellett az alkotó környezetvédő attitűdjét is hangsúlyozzák, az ökológiai témájú manifesztumaitól kezdve a konkrét projektekig, melyek közül a művész által újradizájnolt spittelaui szemétégető makettjét is kiállították. Illetve azt a mesebeli terepasztalt, melyen hullámos házak „nőnek ki” a földből – a projektet Bécs északi részébe tervezték, de sosem valósult meg, ellentétben a Rolling Hills nevű színes házaival, melyek a kilencvenes években, Stájerországban épültek meg.
Infó: Kunst Haus Wien. Museum Hundertwasser. Bécs, Untere Weißgerberstraße 13. Felnőttjegy április 4-ig 12 euró, április 4. után 15 euró