stratégia;EP-választások;online kampány;Magyar Péter;TISZA – Tisztelet és Szabadság Párt;

Magyar Péter, a teflonjelölt

Minden támadás lepereg róla, olyat húz az online térben, amely itthon még egy politikusnak sem sikerült – így vélekedett a szakértő a NER-rel szakító jogász stratégiájáról.

– Magyar Péter jelenlegi online kommunikációja a 2016-os Donald Trumpéval mutat hasonlóságokat. Egyfelől egymást érik az üzenetei, az egyiknek még ki sem futott az életciklusa, már jön is a következő. Másfelől nem véletlenül hívtuk annak idején Trumpot teflon jelöltnek. Minden ellene irányuló támadás lepergett róla, ahogy Magyar Péterről is – mondta lapunknak Merkovity Norbert a Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar Politológiai Tanszékének tanszékvezető egyetemi docense.

Magyar Péter a kegyelmi-botrány kapcsán, februárban került a köztudatba. Nagyjából egy hónapja jelentette be, hogy pártot alapít. (Végül a TISZA – Tisztelet és Szabadság nevezetű „alvópártot” vette át, amelyet tegnap hivatalosan is bejegyeztek az EP-választásra.)

Magyarnak ez a két hónap is elég volt ahhoz, hogy az internet nagy szeletét kihasítsa magának. Facebookon csaknem 250 ezer követőt gyűjtött, Instagramon 54 míg TikTok-on megközelítőleg 15 ezret. YouTube csatornájára március 4-e óta 46 ezren iratkoztak fel. A Facebookon Gyurcsány Ferenc kivételével az összes ellenzéki politikust maga mögé utasította. (A volt kormányfőnek, a DK elnökének csaknem 330 ezer követője van.)

A fideszes politikusok között sem szégyenkezhet Magyar: egykori barátját, Gulyás Gergelyt például „csak” 75 ezren követik. Igaz, a kormányfő még nagyon messze van, Orbán Viktorra 1,2 millióan kíváncsiak a Facebookon.

Merkovity Norbert szerint noha láttunk már olyat, hogy valaki ennyire hirtelen népszerű válik az online térben (is), de hazánkban nem elhanyagolható a csalódott ellenzéki oldal kiéhezettsége arra: jöjjön egy új szereplő. Ugyanakkor továbbra sem tudni, hogy ez a népszerűség mennyire váltható szavazatokra. – Két kollégámmal, Stumpf Péter Bencével és Csiby Fruzsinával készítettünk egy kutatást, amiben a legutóbbi cseh, német, magyar országgyűlési választásokat, illetve a francia elnökválasztást vizsgáltuk. Azt néztük meg, hogy van-e összefüggés aközött, hogy egy politikust hányszor említenek az interneten, milyen az elérése, és aközött, hogy milyen eredményt ér el a választáson. Azt találtuk, hogy alapvetően nincs ilyen összefüggés, de egy kivétel azért akadt. Úgy tűnik a populista politikusok esetén mégis van valamiféle kapcsolat az internetes elérés és a szavazatok száma közt. Az viszont így is biztos,

hogy Magyar Péterről beszélnek, mégpedig a polarizált politika mindkét oldalán. Erre pedig nagyon rég nem volt példa itthon, talán utoljára a Borkai-videó ért el hasonló hatást 

– mondta a szakértő.

Magyar Péter ráadásul nemcsak, hogy tarol az online térben, de egy olyat is húzott, ami itthon feltehetően még egy politikusnak sem sikerült. Olykor a róla szóló lejárató cikkek alá kommentel, a hozzászólása pedig idővel népszerűbb lesz, mint maga a cikk.

– Nem tudom, hogy ez egy átgondolt stratégia-e, mindenesetre egy működő elképzelés, különösen, hogy egy Origo, vagy Magyar Nemzet cikk alatt már kormánypárti szavazókat is elér. 

Nem ez az egyetlen olyan kommunikációs bravúrja, amit az ellenzéktől eddig nem igen láttunk. Lényegében a kormánymédia kritikáját elintézi azzal, hogy Rogán Antalból Soros Györgyöt csinált, Orbánt pedig összemossa Gyurcsány Ferenccel, mikor Orbán-Gyurcsány rendszerről beszél. Az is említésre méltó húzás: azt mondja a miniszterelnök belső köreiből tudja, hogy a Karmelitában válságértekezletet tartottak. Nem tudjuk, így történt-e, de arra alkalmas, hogy kétségeket ébresszen. Ameddig azzal vannak elfoglalva, hogy ki a tégla, addig se a lényegre figyelnek, tehát Magyar Péterre – fogalmazott a politológus, aki hozzátette,

az viszont hatalmas kérdés, hogy ez a lendület meddig tartható fent, meddig érdekes az emberek számára.

– Európában, különösen a visegrádi országokban azt látjuk, a modern politika történet arról szól, hogy egy személy körül kialakul egy pártformáció, ami bele tud szólni a pártrendszerbe, és be tud lépni a politikai porondra hosszabb-rövidebb időre. Viszont az országgyűlési választásokhoz ezek a pártok időben közelebb voltak. Június 9-ig úgy vélem ez a dinamika megmarad, az azt követő időszak viszont nagyon hosszú, nagyon sok napot kell tartalommal megtölteni a következő választásig.

Újra hibázott a fideszes propagandagépezet

Számolási hibát vétett a Fidesz főpolgármester-jelöltje, Szentkirályi Alexandra, aki nemrég még azzal gúnyolta riválisát, Karácsony Gergelyt, hogy egy villanykörtét sem tud becsavarni. Egyik facebookos kampányvideójában ugyanis Szentkirályi azt állította: a ferihegyi buszjárat annyira drága lett, hogy egy négy fős családnak vagy társaságnak „sokkal jobban megéri taxival kimenni a reptére.” A 100E Repülőtéri Expressz buszra egy jegy 2200 forintba kerül, vagyis négy főnek összesen 8800-at kell fizetnie. A reptér hivatalos taxi szolgáltatójával, a Főtaxival hétköznap este 10119-12368 forint közötti összegért lehet eljutni a Deák térről Ferihegyre, kora délután pedig 7549-9227 forintot kalkulál az applikáció. Vagyis, nemhogy „sokkal jobban megérné” taxival menni, a busz négy személy esetében is olcsóbb a legtöbb esetben. K. V.