Kocsis Máté;

2024-04-19 13:23:00

Nem ritka a „Magyar-modell”, amelyet Kocsis Máté hevesen ellenez

Ha a Fidesz frakcióvezetője szerint az állami cégeknél mindenkit csak a végzettségének megfelelő pozícióban lehet alkalmazni, akkor többek megbízatása is erősen kétségesnek tűnik.

Kifogásolta Kocsis Máté, a Fidesz frakcióvezetője, hogy Magyar Péter szakirányú végzettség nélkül volt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. igazgatósági tagja. Lapunk utánanézett és kiderült, ez a testület ma is úgy működik, hogy ötből három tagnak nincs szakirányú végzettsége.

Mint emlékezetes, nagy visszhangot váltott ki korábban, hogy Kocsis Máté az atv-nek azt mondta Magyar Péterről: „Elhagyta a felesége, elvesztette a felesége által szerzett munkahelyeit, és ezért bosszút akar állni.” (Magyar többek között a Diákhitel Központ Zrt. vezetője és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. igazgatósági tagja is volt.) Mivel kijelentésével arra utalt a frakcióvezető, hogy a NER-ben a magas beosztású politikusok könnyedén szerezhetnek jól fizető munkát házastársuknak, később igyekezett visszakozni. Kijelentéséről a Telexnek azt mondta: „Akár vissza is vonom ezt az állításomat”. Csakhogy a visszavonuló sem volt épp hibátlan. Amikor ugyanis ebben az interjúban arról kérdezték, felesége állami megbízásában lehetett-e szerepe az ő posztjának, sajátos magyarázatba fogott. „A feleségem ügyvéd, jogi munkát kapott. Magyar Péter nem közútkezelő, de közútkezelői munkát kapott. Ez a különbség. A feleségem a saját végzettségének megfelelő munkát kapott, Magyar Péter meg nem.”

A frakcióvezető által említett Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél például a jelenlegi igazgatósági tagok közül hárman nem rendelkeznek szakirányú végzettséggel. Ahogy annak idején Magyar Péter sem.

A Fidesz frakcióvezetője utólag azt is különösnek találta, hogy Magyar Péter rendkívül eltérő profilú cégeknél kapott megbízásokat. Úgy fogalmazott: ha „valaki Diákhitel Központot, közútkezelőt meg mindent képes vezetni hirtelen, csodálkoznék, hogy ha ez spontán lett volna”. Kocsis csodálkozása meglepő, hiszen a kormányban, az államapparátusban is jócskán akadnak olyanok, akik meglehetősen sokféle megbízást kaptak eddig. A jogi végzettségű Bartal Tamás például a Magyar Közút Nonprofit Zrt. igazgatóságának elnöke és helyettes államtitkár, miközben korábban nem csak a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatójaként dolgozott, hanem vezető volt a Magyar Fejlesztési Banknál, sőt az állati hulladék kezelést folytató ATEV Zrt.-nél is.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. igazgatósági tagja az a szakirányú végzettséggel nem rendelkező és eddig meglehetősen sokféle állami feladattal megtalált, jogvégzett Bitay Márton Örs is, aki a botrányos véget ért földprogramért felelős államtitkár volt, korábban pedig a trafiktender egyik lebonyolítójaként villanthatta meg képességeit.

A közutas cégnél igazgatósági tag Patay Gábor is, aki ügyvéd, a közbeszerzési jog egyik szakértője. Ugyancsak nehezen lehetne „közútkezelőnek” minősíteni a szintén igazgatósági tag Palich Etelkát. Palich iskolai végzettségénél csak annyi áll, hogy a Pécsi Tudományegyetemre járt, később a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumban, majd Fővárosi Kormányhivatalban dolgozott, végül a Miniszterelnökségre került, egyébiránt a szakember a területi közigazgatás szakértője. Végül ugyan műszaki, építőmérnöki végzettséggel is rendelkezik, sőt, évtizedekkel korábban, pályája elején autópályákat is tervezett az igazgatósági Kovács Árpád, ám a korábban Állami Számvevőszék, majd 2023-ig a Költségvetési Tanács elnökét elsősorban közgazdászként jegyzik, mint az államháztartás és ellenőrzésének a szakértője.