autógyár;

A Great Wall bolgár gyára rövid úton csődöt jelentett

- Nem Bicsérd az első

A hírekkel ellentétben nem a magyarországi gyár lesz az első európai Great Wall beruházás. A legnagyobb magántulajdonú kínai autógyártó, a Great Wall és a Litex Motors 2009. májusában állapodott meg a kínai márka modelljeinek bulgáriai összeszereléséről és forgalmazásáról. 

A Szófiától 150 kilométernyire, a Sztara Planina lábainál és az Oszam folyónál fekvő Lovecs nem éppen logisztikai telitalálat, a helyszínválasztás magyarázata, hogy a bolgár cégvezető szülővárosa. Grisa Gancsev korábban birkózó, máig ismeretlen forrásból egy halom pénzhez jutott, amiből futotta a Litex Lovecs futballcsapatára és a bolgár Great Wall Motors autógyárra.

Az egykori Moszkvics, majd Renault telephelyen 2011. november 7-én indult a termelés, ekkor gördült le a szalagról a fehér Voleex C10-es kisautó. A hivatalos ceremóniát 2012. januárjában tartották, az első évhez hasonlóan később sem pörgött fel a gyártás, így soha nem érték el az évi 50 ezres álmot. Az első évben ezer Great Wall autó készült a 84 munkaállásos szalagon. A tervezett két műszak és kétezer fő helyett egy műszakban háromszáz embert foglalkoztattak, igaz a világ autóiparának legfiatalabb állománya volt a lovecsi, hiszen a szalag mellett dolgozók átlagéletkora 23 év, az irányító mérnököké 29 év volt az induláskor. A termelés jellegéből, vagyis a CKD rendszerű összeszerelésből adódóan robotok nem voltak, minden munkafázis kézzel történt.

Az első modell, a C10-es gyártásával már két év után leálltak: a Toyota Yarist idéző modell viszonylag magas árával nem volt versenyképes a bolgár piacon, bár a több száz rendőrségi járőrkocsi éveken át szolgált. Később Hover terepjárók készültek Lovecsben, de ezek sem lettek sikeresek: 2017. február 27-én a fizetésképtelenné vált cég csődöt jelentett.

Miközben a világ feszülten figyelte az amerikai jegybank döntéshozóinak kamatokkal kapcsolatos múlt heti közleményeit, az intézmény a háttérben egészen más eszközökhöz nyúlt a gazdaságban forgó pénzmennyiség szabályozása érdekében.