film;fesztivál;Cannes;George Lucas;Sean Baker;Thierry Frémaux;Francis Ford Coppola;

Érzelmes kultúrtörténeti pillanat: amerikai függetlenek tündököltek a 2024-es Cannes-i Fesztiválon

Az amerikai függetlenek tündököltek a 2024-es Cannes-i Fesztiválon. 

Sean Baker Arany Őálmája a Cannes-i Fesztivál definíciója is egyben. Thierry Frémaux jó szemmel vette észre – amit én is évek óta mondok, de hát a világ rá jobban figyel -, hogy az amerikai független alkotó a tengerentúli mozgóképművészet legfontosabb kortárs alkotója, akinek alkalmazkodási képességei határtalanok – gondoljunk csak a Tangerine című alkotására, amelyet három darab iPhone-nal forgatott le és világszenzáció lett. Pontosan tudja, mit szeretne látni a vásznon, mit lehet kihozni a színészeiből és mivel a teljes filmkészítési folyamatot felügyeli, övé a teljes a kontroll. Eleinte azért vágta a saját műveit, mert ezzel spórolt a büdzsén, de ma már nem tartja elképzelhetőnek azt a folyamatot, hogy ne ő editálja a felvett anyagot, hiszen ez a metodikája része.

Meg lehet próbálni hasonlítani Sean Baker látásmódját másokához, a vágási technikáját ilyen-olyan tankönyvi módszerhez, de nemigen érdemes. Ő a kevés alkotók egyike, aki egyéni filmalkotást rendez, az eredeti hang, aki azzal érte el azt, amit, hogy megmaradt önmagának és nem próbált trendeknek megfelelni. A Cannes-i Fesztiválnak pedig az a dolga, hogy ilyen művészeket támogasson, különösen, ha mesterségüket makulátlanul végzik, mint most az Anora esetében. És mi Sean Baker célja? – Harminc éve azon dolgozom, hogy megnyerjem a Cannes-i Fesztivált – mondta mosolyogva a színpadon az elismeréssel a kezében. Azt már a díjátadó után tette hozzá, hogy az álma az volt, hogy a versenybe kerül, ez amúgy megtörtént 2021-ben is a Vörös rakétával. – Akkor most ez az álmom másodszor is valóra vált, Illetve még egy másik álom is! – mondta a rendező, aki mindemellett a film, mint nyersanyag és forma, és a mozi, mint megtekintési forma mellett érvelt. „Tudják, amikor filmrajongó lettem, az egy moziban történt meg velem. Rendezőként az a feladatom, hogy ez másokkal is megtörténhessen. Az Anora egy mainstream mű, olyan, melyet már ritkán látni és az emberek talán el is felejtették, hogy ilyen is lehet a szórakozás. Itt az ideje, hogy emlékezzenek” – érvelt Sean Baker.

Az Anora immár az ötödik filmje, melynek középpontjában szexipari munkás áll: a sorozat a 2012-es Starlettel kezdődött és ahogy a direktor mosolyogva jelezte, nem is biztos, hogy az utolsó. Az Anora igazi anti-Hamupipőke történet: a címszereplő (Mikey Madison) – aki inkább az Ani megszólítást kedveli – erotikus táncos, aki a „munkahelyén” összeakad az orosz milliárdos fiával, Ivánnal, aki a „barátnő bérlés” után szerelemből feleségül veszi a nőt. Ám a hírre a nagy orosz família az ügy megoldására elindul Moszkvából magángéppel, de előttük elküldik a teljes agytrösztöt: ügyefogyott ügyintézőt, ideges egyházi embert és a melegszívű kopasz verőlegényt. A megoldást sejteni lehet, hiszen a csodákban Baker sem hisz. Ám nagyon nem mindegy, hogyan hozza el azt nekünk nézőknek. Szívbe markoló katarzissal.

Sok „kötelező létjogosultságú” díjátadón voltam már és eddig sosem éreztem meghatottságot, de amikor a „két öreg”, Francis Ford Coppola és George Lucas összeölelkezett, miután az előbbi méltatta az utóbbit, az valóban érzelmes pillanat volt – nem csak kultúrtörténet. „Soha nem rendeztem Hollywoodi terméket" – mondta az életműdíjjal kitűntetett Lucas, aki sosem írni akart, vagy rendezni, hanem, „filmezni”. Ahogy korábban fogalmazott Cannes-ban, függetlenként mindig az volt a helyzet, hogy valakik mindig korlátozták abban, hogy úgy fejezzen be egy filmet, ahogyan szeretné, így a digitális technika előretörésével ezért „nyúlt bele” a műveibe utólag. Ahogy Michelangelo is festette a Sixtus-kápolnát. Hat hétig festett, majd lejött a létráról. Ránézett a falra, és azt mondta, újra kezdi. „Én közel sem voltam ennyire botrányos” – mondta nevetve George Lucas.   

Díjak

Arany Pálma

Sean Baker: Anora

Nagydíj

Payal Kapadia: All we imagine as light (Minden, amit fénynek képzelünk)

A zsűri díja

Jacques Audiard: Emilia Perez

Legjobb rendezés

Miguel Gomes: Grand Tour

A zsűri különdíja

Mohammad Raszulof: A vadfügefa magjai

Legjobb forgatókönyv

Coralie Fargeat: The Substance (A szer)

Legjobb férfi alakítás

Jesse Plemons Jorgos Lánthimosz Kinds of kindness című filmjében nyújtott alakításáért

Legjobb női alakítás

Adriana Paz, Zoe Saldana, Karla Sofía Gascón és Selena Gomez az Emilia Perez-ben nyújtott alakításukért

Legjobb első filmnek járó Arany Kamera-díj

Halfdan Ullmann Tondel: Armand

Rövidfilmes Arany Pálma

Nebojąa Slijepčević: The Man who could not remain silent (Az ember, aki nem tudott hallgatni)