képzőművészet;galéria;cigánybűnözés;

- Ennyire abszurd a politikai kommunikáció, a Cigánybűnözők leleplezik még Magyar Pétert is

A roma identitást boncolgatja éles kontúrokkal a Cigánybűnözők elnevezésű új romadadaista művészcsoport, amely a képzőművészeti underground és a punk vonalán mozog. A három alkotó és jó barát, Mc Lakatos Hunor (képünkön balra), Gróf Nagybányai Horthy Rolex Leonidasz (jobbra) és Hádész Junior (a kutya) számára a humor jelenti a túlélést a munkásságuknál sokkalta abszurdabb magyar valóságban. Politikai és társadalmi szatírájukkal a Bura Károly galériában mutatnak rá a közélet cigánybűnözőire, egyben kiállnak a magyargyűlölet ellen. Az volt a céljuk, hogy kifordítsák azt, ahogyan a politikusok használják a cigánybűnözés fogalmát – minden rossz forrásaként egy társadalmi jelenséget adva meg, majd hibernálva az elnevezést, hogy az emberek meg se kérdőjelezhessék azt –, és új értelmet találjanak neki, ami számukra a művészet. 

A Bura galéria virágos kanapéján üldögél Hádész, a Cigánybűnözők művészcsoport oszlopos tagja, az egyedüli köztük, aki saját nevén alkot (plusz Junior). Az alapítók lakótársak is, így őt sem hagyhatták ki a projektből. – Hádész szellemi felügyelettel lát el, mindig éberen tart bennünket. Jól fókuszálja a figyelmet, például mindig tudja, mikor kell elmenni sétálni – meséli róla a gazdája, művésznevén Gróf Nagybányai Horthy Rolex Leonidasz.

– Egy társasági mulatozós estén arról beszélgettünk, mi kell ahhoz, hogy alapíts egy punkzenekart. Kell-e tudni zenélni? Egyáltalán nem. Kellenek szövegek? Nem nagyon, még hangszerek sem igazán. A legfontosabb, hogy kell egy név, akkor lettünk Cigánybűnözők. Pár beszélgetés után jött az ötlet, hogy ha van egy galériánk, és van bennünk közlésvágy, legyen ez egy képzőművészeti projekt – meséli Mc Lakatos Hunor, civilben a galéria művészeti vezetője.

Magyargyűlölet ellen

A vállaltan romadadaista művészcsoport tagjai írtak egy manifesztumot, melyben megfogalmazták a céljaikat: izgalmat hozni az unalmas magyar művészeti életbe, valamint kiállni a magyargyűlölet ellen. Esztétikailag a pop arthoz nyúlnak vissza, ami a hatvanas évek elején, a kezdetekkor még kritikai műfajként indult a fogyasztói társadalom ellenében. A kiállítás központi motívuma pedig a maszk, ami erősen jelen van az underground, a pop- és még a politikai kultúrában is, a divatmárkák kollekcióitól a kormányhirdetésekig. Van egy fetisiszta vetülete (a BDSM-álarc), és a kommandós asszociációkat is behozza.

– A maszk alapvetően arra jó, hogy elfedje a kilétünket. Mi viszont éppen annak kifejezésére használjuk, megteremtjük vele a cigánybűnöző identitást – árulja el Mc Lakatos.

– Az is volt a célunk, hogy kifordítsuk, ahogyan a politikusok használják a cigánybűnözés fogalmát – minden rossz forrásaként megadva egy társadalmi jelenséget, majd hibernálva az elnevezést, hogy az emberek meg se kérdőjelezhessék azt –, és új értelmet találjunk neki, ami számunkra a művészet – magyarázza Gróf Nagybányai Horthy Rolex Leonidasz.

Szegedi Tamás és Oláh Norbert, a Cigánybűnözők művészcsoport alapítóiSzegedi Tamás és Oláh Norbert, a Cigánybűnözők művészcsoport alapítóiSzegedi Tamás és Oláh Norbert, a Cigánybűnözők művészcsoport alapítói

– Csakhogy ezt már nem lehet komoly arccal előadni. Nem lehet kiállni a politikai korrektségnek azzal a kultúrájával, hogy nem használunk egyértelműen sértő kifejezéseket bizonyos társadalmi csoportokra, mert nevetségessé válsz. Sosem volt olyan pillanat a magyar történelemben, amikor ne lehetett volna cigányozni, mindig mindenki cigányozott – állítja Mc Lakatos. – A kétezres években viszont még volt az értelmiségnek ereje, két-háromszázan aláírtak egy nyilatkozatot, amiben ettől elhatárolódtak, ezzel nyomást tudtak gyakorolni a politikai kultúrára.

– Vagy legalább üzenetet küldeni a társadalom nyitottabb része felé – veszi át a szót Leonidasz. – Most az egész légkör abszurditása annyira túl van tolva, hogy értelmiségiként, művészként nem tudsz komoly arccal kiállni egy-egy ügy mellett anélkül, hogy ne csinálnál teljesen hülyét magadból.

Az abszurd politikai kommunikáció, amit a felső vezetők tolnak, meghatározza a mindennapjainkat, már a vécépapír is át van itatva vele. 

A telefonunkon is ott van, látjuk Magyar Pétert meg a dollárbaloldalt minden YouTube-videó elején. Ezektől nem lehet már elhatárolódni, nincs is ehhez ereje semmilyen művészi vagy értelmiségi közösségnek.

– Távol áll tőlünk mindenfajta vátesz és pátosz, mi nem világmegváltásra szerződtünk, a túlélés lehetséges módját látjuk ebben – érzékelteti Mc Lakatos. – Szerintünk nem mi vagyunk a nagy művészek, a politikusok az igazi dadaisták. Még ezzel a kiállítással sem állítunk akkora abszurdot, mint amilyen perfor­mance-okat ők lerendeznek napról napra. Azt is el tudom képzelni, hogy Orbán Viktor egyszer előáll, hogy ő valójában egy sajátos humorú művész, és jól átvert bennünket, bár erre kevés az esély. Ebben a borzasztóan nyomasztó világban a művészet szatírája felé mozdulni egyfajta terápiás eszköz. Sokan járnak ide a Burába; az a közösség, amit a művészeti események megformálnak és valamifajta protestet kommunikálnak e felé a politikai-kulturális elit felé, nagyon felértékelődik.

A kiállítás nemcsak a politikai, de a művészeti elit felé is kritikával fordul – a kettő sok ponton átfedésben van az alkotók szerint, ahogy minden hatalomnak szüksége van művészekre, akik legitimálják, eljuttatják a választókhoz az üzeneteiket.

A manifesztum egyik fontos tételmondata, hogy mivel senki sem mondta meg eddig, mi is pontosan a cigánybűnözés, az alkotók saját tevékenységüket is értelmezhetik cigánybűnözésként.

– Olyan sok mindent adtak a cigányok a társadalmaknak, amikben éltek. Ez egy jelentős identitásképző dolog: ha valakinek problémája van azzal, hogy magyarnak vagy európai­nak kellene mondani magát, nyugodtan vállalja fel, hogy ő cigánybűnöző – mondja Gróf Nagybányai Horthy Rolex Leonidasz.

Taves baxtalo!

A kiállítás kezdő momentuma egy olajfestmény-triptichon, mely a cigány, művész és bűnöző szavakat keveri össze. A cigányművész a kivételes, kiemelkedett, integrálódott, tokenizált (a politika által előretolt) cigány, akiről példát kellene venni a többieknek, ez mosódik össze végül a cigánybűnöző szóval. A manifesztumban is deklarálták, hogy az alapítók nem rasszisták: nemtől, kortól, szexuális irányultságtól függetlenül bárki lehet cigánybűnöző. Ez látható a következő képsorozatban, ami árpádsávos, európai uniós, székely, orosz, ukrán, palesztin, izraeli, amerikai stb. zászlókra festett maszkos fejeket ábrázol. Ezeken megjelennek azok a konfliktusok is, amikből a politikusok (bármely oldalról) egy kétpólusú világot próbálnak belénk sulykolni a médián keresztül.

– Ez az a tárgy, amire jelenleg a legbüszkébb vagyok: egy faragott kopjafa, amit mi munkáltunk meg.

Megjelenik rajta a nemzeti identitás mint Nagy Magyarország-térkép, a csoportunk és a tagok neve és cigány szövegek, például a Jó szerencsét! üdvözlés (Taves baxtalo!) rovásírással. Ezzel is jelezzük, hogy üdvözöljük magunk között a nemzeti érzelmű cigánybűnözőket 

– mutatja be a művet Leonidasz. – Nemzeti színű és cigányzászlószínű szalagok is vannak rajta, mert mi nem rekesztünk ki senkit a nemzetből. Van benne egy bluetooth hangszóró is. A kopjafát általában az emlékezés helyén helyezik el, a mién­ket azonban bárhová magunkkal vihetjük, így nem kell helyhez kötni a közös emlékezetet, hanem csak a közösséghez, ahol jelen van.

– A zenének hatalmas közösségteremtő ereje van, ezért is lett ez egy zenélő kopjafa, amin kifejezetten mulatós zenét szeretünk hallgatni. A kiállításmegnyitón Júdás Robika Pergető (Addig szívjad, amíg van két gramm) című szerzeménye szólt belőle – teszi hozzá Mc Lakatos, aki alkotótársával együtt maszkban, bomberdzsekiben, illetve bocskaiban, óriás aranyláncokkal felékszerezve jelent meg az eseményen, megidézve a cigánybűnözőkről és a szélsőjobbos hungaristákról élő sztereotípiák keverékét. A következő festményen a Nagy Magyarország-térképbe festettek cigányzászlót, ami szintén a szimbólumok abszurdan ironikus kombinációja.

NER-kompatibilis alkotások

A kiállítás középső része a művészeti életre reflektál, az intézményes és gyűjtői attitűdre, például a „Ha majd megbukik ez a rendszer, vedd meg ezt a képet, hogy igazold, te mindig is támogattad a kritikus művészetet” feliratú képpel.

– Ez az én jóslatom: ahogy a kilencvenes években mindenki mindig is antikommunista volt, ha egyszer megbukik a NER, utána az jön, hogy itt mindig mindenki a NER ellenzéke volt – jelzi előre Mc Lakatos. A „Kösz, hogy bevesztek a művészeti elitbe” feliratú képről azt meséli, alázatosan megtisztelve érzik magukat, amikor a művészet intézményes berkeiből szakemberek vagy akár újságírók látogatnak el hozzájuk, és kíváncsiak a művészetükre. A „Cigányművésznek nem kell pénz, elég a szóbeli dicséret is” parafrázis arra utal, hogy azt szeretnék, ha a gyűjtők továbbra is a szegény magyar művészektől vásárolnának, nekik adnák a különböző díjakat, ösztöndíjakat, mert nekik, csóróknak sokkalta könnyebb, hiszen a piac nyomása és a pénzköltés terhe alól is mentesülnek.

Mc Lakatos Hunor, Gróf Nagybányai Horthy Rolex Leonidasz és Hádész JuniorMc Lakatos Hunor, Gróf Nagybányai Horthy Rolex Leonidasz és Hádész JuniorMc Lakatos Hunor, Gróf Nagybányai Horthy Rolex Leonidasz és Hádész JuniorMc Lakatos Hunor, Gróf Nagybányai Horthy Rolex Leonidasz és Hádész JuniorMc Lakatos Hunor, Gróf Nagybányai Horthy Rolex Leonidasz és Hádész JuniorMc Lakatos Hunor, Gróf Nagybányai Horthy Rolex Leonidasz és Hádész JuniorMc Lakatos Hunor, Gróf Nagybányai Horthy Rolex Leonidasz és Hádész JuniorMc Lakatos Hunor, Gróf Nagybányai Horthy Rolex Leonidasz és Hádész Junior

A szemközti falon látjuk az „Ez egy senkit meg nem bántó absztrakt festmény neres gyűjtőknek” akrilsorozatot – azoknak, akik kényelmetlenül érzik magukat a politikai üzenetektől és a kritikus művészettől. A kék-piros-zöld festményeken megpihenhet a szem, emellett ezek megfelelően felárazott fali díszek, minimum annyi pénzért adják, hogy a vevő ne érezze magát rosszul attól, hogy olcsót vásárolt. A jövőben luxusfestményeket is készítenek majd, amikkel a kritikára kevésbé fogékony, nívóra igényes vevőkör is úgy érezheti, hogy jól járt.

– Mi hiszünk a kizsákmányolásban, de mi a kizsákmányolt szerepben szeretünk lenni, nem pedig a kizsákmányolóban – mondja erről Mc Lakatos.

Falvédőszövegek a jelenből

A kiállítás hardcore része az Andy Warhol-stílusú szitanyomatokból egy sorozat, ami önmagában egy állítás:

Horthy Miklós, Szálasi Ferenc, Rákosi Mátyás, Kádár János, Orbán Viktor és Gyurcsány Ferenc arcképei szerepelnek rajtuk, az egész falat beborítva, „az elmúlt száz évet” reprezentálva. 

A szomszédos falra került két hímzett falvédő, ami a népi iparművészetet – és a mémeket – is beemeli a kiállításba, hiszen mindkettő a popkultúra része.

– Bár ezek frappáns mémek, ezeket nem mi találtuk ki, a jelen szülte, mint a „Nékem olyan asszony kell, ki egy pedofilt sem ment fel” falvédőszöveget. Ha már egy asszonydefiniáló művünk van, mellé illett egy férfidefiniáló is: „Nékem olyan férfi kell, ki nem paktált le a Fidesszel”, mintha egy képzeletbeli házaspár történetét látnánk itt megelevenedni – magyarázza Leonidasz.

A neoabsztrakt és posztdigitalista stílusú művek mellett végül egy igen népszerű és jelentős képzőművészeti irányzat, azaz a kormányzati propagandaplakát-stílus is megjelenik, melyen „leleplezik a csalót”: Magyar Péter valójában Cigány Péter.

– A Cigánybűnözők csoport lelkesen követi a propagandaművészet trendjét. Tulajdonképpen a banksyi hagyományokat követik a street art művészeik, és amilyen sokat kiraknak egymás mellé, az a pop artra jellemző gesztus – véli Mc Lakatos.

– Ez a legdrágább, közben a legalacsonyabb küszöbű művészeti ág Magyarországon. Nagyobb a látogatottságuk, mint az összes múzeumnak együttvéve. És ha megnézzük, hová helyezik el ezeket a plakátokat, például magas házakra, nyugodtan mondhatjuk, hogy magas művészet.

Ha már a legnagyobb költségű és legalacsonyabb küszöbű alkotásoknál tartunk, a záró kép a március 15-i Rákay Philip-féle Talpra magyar bemutatóját ünneplő drónshow – ami nagyon meghatotta a művészeket. Ennek sajtófotójából készült egy poszter, s mellette egy „eredeti Petőfi”, a Magyar vagyok című vers utolsó versszaka, megidézve a költő saját nemzetével kritikus, de a hazaszeretete miatt szülőföldjéhez „gyalázatában” is ragaszkodó sorait.

A Cigánybűnözők kiállítás megtekinthető június 29-ig a Bura Károly galériá­ban (VIII. ker. Kőfaragó u. 5.) minden héten csütörtök-péntek-szombaton 15 és 19 óra között.

SzembesítésA Cigánybűnözők művészcsoport alapítói Hádész Junior mellett Oláh Norbert képzőművész (Mc Lakatos Hunor) és Szegedi Tamás színész-rendező (Gróf Nagybányai Horthy Rolex Leonidasz). Mindkettőjüknek vannak eltérő identitásai, mindketten a Független Színház tagjai is. A Cigánybűnözők művészcsoportban virtuális személyiségekként jelennek meg, ahogy maga az üzenet is a virtuális térbe érkezik: a művek leválnak az alkotókról, a befogadót pusztán önmagával szembesítik.