Már négy hete tart a sztrájkkészültség Magyarország legnagyobb kohászati-gépészeti komplexumában a Liberty Dunaújváros nevet viselő cégnél. Ez a vállalkozás viszi tovább a 70 éves múlttal rendelkező, ám tavaly felszámolt Dunaferr két alapvető ipari tevékenységét, a kohászatot és a fémfeldolgozást.
Mint arról írtunk, a 2010-es években még 300-400 milliárd forintos árbevételt elérő Dunaferr egymással marakodó orosz és ukrán tulajdonosai – mintegy 500 milliárd forintos adósságot felhalmozva – csődbe vitték a dunaújvárosi céget, ezért 2023-ban felszámolás indult a részvénytársaság ellen. Az eljárást a – vasmű gondjait addig lekezelő – kormány folyamatosan kontrollálta, és költségvetési forrásból támogatta a cég „melegen-tartását”. A felszámoló a múlt év végén az indiai befektetőkör tulajdonában lévő Liberty csoportnak adta el a Dunaferr kohászati és fémfeldolgozó üzemrészét, 21 milliárd forintért. (Az alacsony vételárból adódóan a vasmű adósságának 95 százaléka és az üzem területének százmilliárdosra becsült rekultivációja az államra maradt.)
A 12 országban, 30 ezer alkalmazottat foglalkoztató és 10 milliárd dollár feletti árbevétel elérő Liberty a vétel után úgy fogalmazott, hogy a dunaújvárosi üzem révén kiemelkedő növekedési potenciálja van a cégcsoportnak a közép- és kelet-európai piacon. Az új tulajdonos azt ígérte, hogy 2026-ig korszerű elektromos ívkemencét épít a már leállított olvasztók helyett, s így 80 százalékkal csökken a vasmű széndioxid-kibocsátása.
Acél helyett tartozást termel a Dunaferr, egy szlovák beszállító 136 ezer euróról szóló fizetési felszólítást küldött a cégnekA jól hangzó terv ellenére a vasmű 3200 dolgozója fokozódó aggodalommal gondol a jövőre, hisz nincs jele annak, hogy új pályára állna a cég. A hengerműben és a kokszolóban a termelés „takaréklángon pislákol”, s a dolgozók harmadát tagként maga mögött tudó érdekképviseletek eddig eredmény nélkül tárgyaltak a bérfejlesztésről a cégvezetéssel. Magyar Zoltán, a vasmű vasas szakszervezetének elnöke elmondta, hogy a cégnél 2020 óta nem volt reálkereset-emelkedést eredményező bérfejlesztés. A dolgozók egykor vonzó, mostanra azonban az átlagbér alá csúszó jövedelme 50 százalékot vesztett vásárlóértékéből. Emiatt a szakszervezet 30 százalékos béremelést kért a cégtől, amire a vezetés nem adott érdemi választ, arra hivatkozva, hogy az acélipari termékekre világszerte visszaesett a kereslet. Az érdekképviseletek átérezték a Liberty szorongatott helyzetét, ezért új javaslatot tettek, és
azt kérték, hogy a cég három hónapon át adjon tízszázalékos béremelést. Ez átmenetileg megnyugtatná az alkalmazottakat, s a három hónap alatt tovább folyhatnának a bértárgyalások. Mivel erre az ajánlatra sem jött érdemi javaslat, a cégnél sztrájkbizottság alakult május 7-én.
Magyar Zoltán szerint a bizottság bérkövetelése a dolgozók szinte 100 százalékának a támogatását élvezi. A bizottság és a cégvezetés most arról tárgyal, hogy sztrájk esetén mi minősül a még elégséges szolgáltatásnak. Magyar szerint semmiképp se akarják a céget ellehetetleníteni a munkabeszüntetéssel, mert közös érdek a vasmű jövője, ám ha nem mutatnak erőt, akkor félő, hogy a Liberty vezetése nem veszi komolyan bérkövetelésüket. Az elnök úgy véli, hogy ha rövid időn belül nem lesz számottevő béremelés a cégnél, akkor a vasmű dolgozói közül sokan új munkahelyet keresnek. S ez tovább csökkenti a vasmű túlélési esélyeit, hisz az új tulajdonos is elismerte: a vasmű dolgozóinak többgenerációs szakmai tudása hatalmas érték.
Amúgy a dunaújvárosiak egyre kevésbé bíznak a vasmű jövőjében. Az a hír terjed a 40 ezer lelkes városban, hogy a vasmű egyre több beszállítójának nem fizet. Ráadásul – mint arról írtunk már – a Liberty-csoport romániai cége 150-200 millió euróval tartozik 900 beszállítójának, és súlyos pénzügyi gondokkal küzd a Liberty ostravai gyára is. A cégcsoport skóciai üzemének fennmaradása érdekében pedig a skót kormány 600 millió fonttal szállt be a cég energiaszámlájába.
Szerettük volna megkérdezni a vasmű vezetőit a cég gazdasági kondícióiról és terveiről, ezért levelet küldtünk a Liberty magyarországi sajtóreferensének, de választ eddig nem kaptunk.
Sztrájkra készülnek a dolgozók az új Dunaferr-tulajdonos Liberty Dunaújvárosnál