filmpremier;

Panaszok a mesterséges intelligenciára

Lemondta Az utolsó forgatókönyvíró (The Last Screenwriter) című mesterséges intelligencia (AI) segítségével megírt film bemutatóját a londoni West Endben található The Prince Charles mozi a sok negatív visszajelzés miatt – számolt be a The Guardian.

A film forgatókönyvét a ChatGPT 4.0 segítségével hozták létre, ami hatalmas ellenszenvet váltott ki a nézőkből. Egy nap alatt 200 panasz érkezett a közösségi médiában szereplő hirdetésre. A svájci produkció rendezője, Peter Luisi elárulta, szerinte nem tudnak eleget az emberek a projektről, ezért állnak hozzá ilyen ellenségesen. Hozzátette, ha kritikusai időt szánnának rá, hogy elolvassák a forgatókönyvet és megértsék a folyamatot, hogyan és miért készült a film, biztosan más véleménnyel lennének róla.

A film ugyanis egy ünnepelt forgatókönyvíró életét meséli el, akinek „világa megrendül” egy mesterséges intelligenciával való találkozás következtében, ugyanis rájön az AI az érzelmek megértésében, empatikus felfogásában is felülmúlja az ember képességeit. Az alkotók nem azt szeretnék megmutatni, mennyivel jobban helyettesítheti a technológia a humánus értékeket. Épp ellenkezőleg. A produkció számára készített weboldalon a rendező is leírja, nem szeretnék, hogy a forgatókönyvírók munkáját elvegye egy mechanizmus. Sőt, a ChatGPT, mint alkotó saját nyilatkozatában is leírja, szeretné, hogy a film emlékeztetőül szolgáljon, hogy bár a technológia fejlesztheti, segítheti az emberi munkát, sosem veheti át a helyét. Az emberi kreativitás ugyanis számos egyedi és megismételhetetlen képességet hordoz magában.

Bár a bemutató elmarad, egy privát vetítést tartanak a stáb tagjainak, amin többek között a főszereplő, Nicholas Pople is részt vesz.

Korábban a hollywoodi írók sztrájkolása és Scarlett Johanson hangjának másolása miatti tiltakozása is bemutatta, nagymértékben befolyásolhatja a művészek munkáját a technológia, nem csak pozitív irányban. Az utolsó forgatókönyvíró című film esete és a kiváltott reakciók is jól mutatják, hogy a kérdéskör egyre égetőbb, mindennapos beszédtéma marad a filmipar jövőjével kapcsolatban. NÉPSZAVA