A Mol leányvállalata, a Mohu pontosan egy évvel ezelőtt vette át a hulladékgazdálkodási feladatok nagy részét a magyar államtól, egy 35 évre szóló koncesszió keretében. Nemrég a Mohu Ecseri úti telephelyének tartályszállító csoportjától értesültünk úgy, hogy a Mohu fővárosi szolgáltatási területén és részben az agglomerációban átlagosan 4-6 hónapja várnak a társaság ügyfelei 240 literes kommunális, szintén 240 literes lakossági szelektív papír- és műanyaggyűjtő tartályra, valamint 1,1 köbméteres lakossági műanyag- és papírgyűjtő konténerekre. A Mohuval újonnan szerződött partnereknek és a megsérült tartályok cseréjére váróknak is több hónapot kellett kibírniuk kuka nélkül.
Információink szerint a múlt héten érkeztek bizonyos tartálytípusokból a cég telephelyére, de mire ezek a lakossághoz kerülnek, az akár hetekbe is telhet, először a frekventált kerületek kapnak majd.
Ráadásul a 240 literes lakossági, sárga fedelű műanyaggyűjtő és a kék fedelű papírgyűjtő tartályok továbbra is „hiánycikkek”, ezek beérkezési határideje elvileg augusztus 10. Ám a szintén régóta nem elérhető, 770 literes, zöld kommunális tartályra még többet kell várni, egyelőre nem is lehet tudni, meddig.
Úgy tudjuk, az olyan kiemelt partnerek, mint például a Vaj Birodalom pékség, szintén hónapok óta várnak egy 770 literes, sérült konténer cseréjére. Az ügyfélszolgálaton panaszt tevőknek azt mondták telefonon, hogy a tartályok kiérkezéséig bármilyen zsákban ki lehet készíteni a hulladékot, de csak a tartály méretének megfelelő mennyiségűt, és azt el is szállítják.
A Mohu fővárosi régiójában – a korábbi FKF-es gyakorlatnak megfelelően – jelenleg is díjmentesen cserélik a sérült kukákat, ha nem égésből származik a sérülés. Ez az ingyenes kukacsere nagyságrendileg százmillióba kerül a Mohunak. Ugyanakkor a vidéki városok lakóinak általában meg kell vásárolniuk a kukát, és sérülés esetén csak a bérelt edényzetet cserélik, azt sem minden esetben.
Megkerestük a Mohut, e-mailben kértünk telefonos interjút, de csak írásos kommunikációt vállaltak, és hiába küldtünk konkrét kérdéseket, azokra válasz nem érkezett, csupán egy általános információhalmaz.
„A MOHU BUDAPEST Zrt. a fővárosban évi közel 700 ezer tonna települési szilárd hulladékot gyűjt be, majd hasznosít, illetve ártalmatlanít – amely több mint 936 ezer háztartásban és mintegy 20 ezer fővárosi gazdálkodó szervezetnél keletkezik. Ennek megfelelően csak a főváros területén több milliós darabszámú hulladékgyűjtő tartály állomány van kint az ügyfeleknél, amelyek egy része már több mint tíz éve van rendszeres használatban, kitéve az időjárásnak, a rendszeres használatból eredő, valamint az anyagfáradás okozta kopásoknak, sérüléseknek. Így a kint lévő tartályállományt folyamatosan cserélni kell, továbbá az új ügyfelek részére is szükséges új tartályokat kiadni, amely összességében évi több százezres tartálymennyiséget igényel. Ezek beszerzése, cseréje folyamatosan – a gyártói piac helyzetének figyelembevételével – zajlik. Hangsúlyozzuk, hogy tartályprobléma miatt egyetlen esetben sem fordul elő szolgáltatáskimaradás, azaz a keletkező hulladékot Társaságunk a meglévő tartályállomány használatával elszállítja” – áll a Mohu válaszában.