;

busz;busztender;Közbeszerzési Döntőbizottság;BKK;

Új buszok helyett pereskedés jöhet? A régi szerződés lejárt, új még nincs

- Fővárosi busztender jelentős kitérővel: időszűkébe kerülhet a BKK

Megsemmisítette a Közbeszerzési Döntőbizottság a három tavalyi busztender egyikének eredményét. A Budapesti Közlekedési Központ kezdheti elölről, csakhogy egy 90 milliárdos beszerzés időigényes, a régi szerződés pedig jövőre lejár.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tavaly szeptemberben három tendert is indított közforgalmú autóbuszvonalak üzemeltetésére. A pályázatok célja az ArrivaBus Kft. 2025-ben ütemezetten lejáró szolgáltatási szerződéseinek kiváltása volt. A cég által 2015-től üzemeltetett három érintett járatcsoporton (C2, C3, C4) jelenleg összesen 240 busz jár. A BKK némileg szűkített a kereten, mivel az új felhívások összesen 150 darab autóbuszról szóltak. Az időtartam viszont nem változik: az új megállapodások is 10 évre szólnak további két éves hosszabbítási lehetőséggel. A menetrendszerű, közforgalmú autóbusz-közlekedés ellátásához szükséges járműveket a szolgáltató saját költségére, felelősségére és terhére állítja forgalomba, üzemelteti és tartja karban. Ennek persze borsos ára van: a BKK kocsikilométerenként a szóló buszok után 1079 forintot, a csuklósokért 1345, illetve 1351 forintot fizet. A három szerződés összértéke – a legolcsóbb szóló buszos kontraktus ismertté vált értékéből számítva – jócskán meghaladhatja meghaladja a 250 milliárd forintot. A konc láttán könnyen megérthető, hogy miért estek ilyen vehemensen egymásnak az ajánlattevő cégek.

A három felhívásra ugyanazon buszos kör jelentkezett be, akik a korábbi tendereken is indultak, így a jelenlegi szolgáltató ArrivaBus, valamint az osztrák többségi tulajdonú Blaguss Agora Hungary Kft., a B Euro Car Kft., az esztergomi székhelyű Guzkó Kft.,valamint az Inter Tan-Ker City Kft. A három meghirdetett járatcsoportból kettőt – C2 és C4 – eleve az ArrivaBus nyert az olcsóbb ár okán. Jövő nyártól modern, alacsony padlós Mercedes Citaro G típusú autóbuszokat állítanak forgalomba Dél-Budán, Dél-Pesten és a Rákóczi út–Thököly út–Újpalota útvonalon.

A harmadik vonalcsoportra (C3) első körben a B Euro Car adta a legjobb ajánlatot, csakhogy az ArrivaBus kifogást emelt, majd nyert, majd a Guzkó Kft. nyújtott be vitarendezési kérelmet az ArrivaBus győzelme miatt. Az ArrivaBus azt sérelmezte, hogy a BKK üzleti titokká minősítette a B Euro Car ajánlatának kilométerár indoklásra vonatkozó részét, de a megajánlott busztípust se tartották megfelelőnek. A teljes egészében magyar tulajdonban lévő Guzkó Kft. az ArrivaBus módosított szállítói nyilatkozatát kifogásolta, mondván, a BKK olyan ajánlatot fogadott el érvényesnek, amit az ajánlati kötöttség megsértésével tettek. A BKK az összes kifogást elutasította.

A Guzkó Kft. a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB) fordult jogorvoslatért, amely hétfői határozatában kimondta: a BKK megsértette a közbeszerzési törvényt.

A KDB megsemmisítette az adott tenderhez kapcsolódó döntéseket és új eljárásra kötelezte a BKK-t. Ráadásként 200 millió forintos rekord közeli összegű bírságot szabott ki. A Döntőbizottság álláspontja szerint a BKK nem határozta meg egyértelműen a különösen jelentős értékű járműparkot igénylő szolgáltatás kezdő időpontját, márpedig enélkül aligha lehet reális ajánlatot tenni.

A BKK lapzártánkig nem válaszolt kérdéseinkre. Így az sem tudható, hogy az új eljárásra vonatkozó kötelezés mennyiben veszélyezteti a buszjáratok üzemeltetését. Egy ilyen nagy értékű szolgáltatási tender lebonyolítása legalább hat hónap, de jogorvoslatok esetén akár 10 is lehet. Márpedig a szolgáltatás biztosításához szükséges új járművek szállítási határideje általában 12–13 hónap. Jövő májusra aligha készülnek el az új buszok, ha ősszel írják ki az új tendert. Közleményükben viszont azt írták, hogy „teljes meglepetésként érte” őket a KDB 200 millió forintos büntetést kirovó határozata. A jogorvoslatot indító pályázó 10 milliárd forinttal többet kért volna ugyanazért a szolgáltatásért, mint a nyertesnek kihirdetett pályázó.

A KDB mostani döntését a BKK ugyanúgy megalapozatlannak tartja és közigazgatási perben megtámadja, mint a Lánchíd felújításával kapcsolatban kirótt bírságot tavaly, amelyről a Fővárosi Törvényszék utóbb megállapította, hogy jogszerűtlen volt a KDB részéről”.

A torta harmada az övék

Az ArrivaBus a most megsemmisített tendereredménytől függetlenül is messze a legfontosabb partnere a BKK-nak. A 2015-ös szerződések után 2022-ben két közbeszerzés nyerteseként 182,6 milliárd forint keretösszegért üzemeltethet – tíz plusz két évig – közforgalmi autóbuszvonalakat Budapesten. Így a budapesti közösségi buszközlekedés harmadát a tavaly az amerikai I Squared Capital által megvásárolt Arriva Csoport biztosítja.

Pályáztatás nélkül, öt évre szóló szerződéssel a térséghez régóta kötődő Lévai Anikó sógorának húgát nevezte ki frissen alapított kft.-je élére a fideszes vezetésű sátoraljaújhelyi önkormányzat.