;

mobiltelefon;iskola;fegyelem;

- Fordított Kasszandra

Sokszor megjövendöltem iskola- és társadalomkritikusként, hogy az oktatási intézmények, a „hivatalos tanulàs” sorra bekövetkező krízisei nyomán magasra csapnak a társadalmi elégedetlenség hullámai, a „különböző bánatok” egységes ördögűző akarattá ércesednek. Fordított Kasszandrának érzem magam: közösségeim, az olvasók elhitték, elfogadták e jóslatokat, együtt vártuk a „szabadulás” ünnepi pillanatát. Ám a híres trójai jósnővel ellentétben e jövendölések rendre falsnak bizonyultak. Minden maradt a régiben. Sőt.

Így hát most nem jósolok semmit. Pontosan tudom, hogy pedagógustársaim zöme jóleső érzéssel fogadja majd a kormányrendeletet, mely az egykori géprombolók indulatát megidézve kitiltja az iskolából a mobiltelefonokat. Végre nyugalom lesz. Nincs többé vita a komisz kölkökkel, hogy tegyék a táskájukba az okoseszközöket. Rend, fegyelem lesz az órákon.

Jól tudom, volt már ilyen a magyar iskolatörténetben. 1948-ban a kommunista Békés megyei főispán alig egy héttel az iskolák államosítása után rendelettel írta elő, hogy minden rábízott intézmény osztálytermeiben havonta cseréljen helyet az ablakfelöli padsor az ajtófelölivel. A jóakaró szakember döntésével az esélyegyenlőséget kívánta megteremteni: a napfényhez, jó világításhoz (tán még húszwattos izzók sem voltak a termekben) egyformán juthasson hozzá mindenki. Az is, akinek éppenséggel kerek volt az osztályterme, az is, akinél rendben volt a megvilágítás, és akár tél volt, akár verőfényes koranyár. Az egységes rendelkezés többet ártott, mint használt.

S arra is emlékszem, hogy 1985-ben az iskolák autonómiáját kimondó törvény előkészítése során olyan szövegszerű javaslat is érkezett, hogy az Országgyűlés e magas jogszabályban mondja ki: érvényesüljön az óvodásgyermek joga a zárt ajtók megetti vécéhasználathoz. A derék javaslattevő el sem tudta képzelni ennek a racionális és humánus megoldásnak a törvénynél alacsonyabb szintű szabályozását.

Most más idők járnak. A jogalkotónak eszébe sem jut, hogy a kütyükérdést (akár az óvodai vécéajtók zárhatását) az intézmény szintjén, pedagógusok, szülők és a tanulók helyi egyeztetésére, mondhatni szerződésére alapozva (ezt neveznék házirendnek) érdemes kezelni. 

Hol így, hol úgy.

Arról nem beszélve, hogy a jogalkotónak az sem jut eszébe, hogy az okostelefonok éppenséggel az iskolai tanulási folyamatok segítésére is használhatók - a diákok majd munkavállalóként, gazdálkodóként, állampolgárként, apaként, anyaként úgyis e technikákkal fognak boldogulni. Esetleg érdemes lenne okos használatukat tanítani az iskolában.

Béke lesz a tantermekben és a szigorúan őrzött, elzárt telefontároló helyiségekben? Egy csudát! Újabb tűzfészek az amúgy is törékeny együttműködésben a bizalmatlan felek között.

Kasszandra mondja?

A cikkben megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik szerkesztőségünk álláspontját. Lapunk fenntartja magának a jogot a beérkező írások szerkesztésére, rövidítésére.