futball;Balaton;Kádár-korszak;Siófok;

- Családi körmagyar (Völgyi Lajos: Annától Annáig)

Temérdek (már talán túl sok) futball, tömény és töméntelen alkohol, rengeteg családtag, végtelen történetek – szélesen áradó mesélőkedv!
„Ezernyi lehetőség kínálkozik e színes életrajzok révén… még hangsúlyosabbá téve Öcsit is elbeszélőként. De számos történet (’70-es évek Magyarországa, Balaton-parti nyüzsgés…) csak jelzés- és példaszerűen mesélődik el, pedig további epizódokkal bővítve és részletezve… Röviden: a hiányérzet csakis a könyv letehetetlenségéből fakad, szeretnénk még, még olvasni…” – írtam a Májbro kapcsán annak idején („Világok és nyelvek határán”, Nyitott mondat, 2021. október 21.).
Na, most megkaptam!
Megkaptuk! De még hogy!
Hiányérzet balra el.
A féltestvérek, az Ausztráliába szakadt idősebb fivér és a szocializmus kalandját itthon átélő Öcsi közös történetét megelevenítő Májbro komplementere, társregénye, folytatása az Annától Annáig. (Bármelyikkel is kezdjük, kedvet csinál a másikhoz!) Egy szédületes, négy-öt nemzedék életének évtizedek alatt felhalmozódó legendáriumát, anekdotakincsét ránk ömlesztő „családkisregény”, ahogy a műfajt az alcím betájolja. De a földrajzi tájékozódáshoz elengedhetetlen iránytű is elkél, mert bár a regény és a benne szereplők sorsának bázisa a Balaton-parti település, „a nyár fővárosa” (Siófok), a hőseink hol Budapesten, hol Moszkvában, hol Salzburgban, hol Münchenben, hol Londonban, hol Nashville-ben bukkannak föl, kit hová vet, ha csak ideiglenesen is, az élet. Időben pedig a második világháború utáni kommunista országépítéstől jutunk el négy generáció egymásba szövődő elbeszélésein keresztül a kétezer-húszas évekig, amikor már a harmadik kétharmadot magukénak tudó „fiúk” korszakolják az országot.
Igen, a Májbro párhuzamos elbeszélőjű életrajzaihoz képest a narrátorok száma is megnőtt: a külső elbeszélőtől egy idő után (az előző könyvben még Tomi, itt már Laci néven futó) Májbro öccse (Péter, azaz Görhes, később Görhibá, Káapa) veszi át a mesemondó-stafétát, amikor már úgymond felnő(!) a feladathoz, de egy-egy fejezetben Májbro lánya, annak férje és a fiuk is a saját nézőpontjából meséli el önmaga és a felmenői életének folyását. És a különböző elbeszélői nézőpontokhoz különböző hangvételek illeszkednek, ráadásul a már mások által elbeszélt, továbbhagyományozott történeteket is felülírják, más fénytörésben mutatják, újabb (érzelmi) réteggel (patchwork) gazdagítják – ahogy máskülönben a két regény viszonya is hasonmód leírható. És nem feledkezünk meg az ÁFÉSZ-elnök Bélabá fiáról, Junior Béláról sem, aki bár nem szorosan vett családtag, de szintén szót kap a történetben – az ő szerepeltetése révén jutunk el végül a címbeli Annák egyikéhez, azaz másikához.
Hogy keveredett egy alföldi kubikos lánya a híres pesti író hálószobájába, majd ennek révén moszkvai továbbképzésre? Miként is folytak egy fuvarozóvállalat diszpécserének mindennapjai kupicától kupicáig egy kiszállás során? Kinizsi vagy Balatoni Világos – hogyan döntesz, ha mindkettő be van hűtve? Mennyit ér egy lakótelepi kispályás focista, s bekerülhet-e a megyei kettőbe? Kik tartoztak egy kisváros elitjébe, ha tudtak focizni vagy ultizni („csablecsacsizni”), ha nem? Megalapozza-e a jövőt egy betongyár privatizációja? Mennyire lángoló a szerelem egy lángossütő bódéjának bádogpultján? Hogy lesz egy vízibicikli-kölcsönzőből benzinkútbérlő? Kik szponzorálják a női kézilabdacsapatokat, és kik tipegnek tűsarkúban a strandfoci-dzsemborikon? Egy villamosmérnök is lehet mindenes fiú egy máltai hotelben? – csak pár felvillanás a sziporkázó humorú anekdoták tömegéből.
Völgyi Lajos regényében a patchworkcsalád tagjai életkrónikájának „eldumálása” (italok mellett, naná!) mind nagyobb koncentrikus köröket vet, így a klánba a történeteik elmesélése révén bekerülnek haverok, munkatársak, szomszédok, kisvárosi potentátok, drukkerultrák, zenekari tagok, esztergályosok és fogászok, „közgazdik” és párttitkár „elvtikék” – mindenki, aki csak él és mozog, de főleg ha van egy jó sztorija, vagy ő maga válik annak alanyául. A családregényen túl/mellett/körül kor- és társadalomrajz, mely a változásokat, tündöklést és bukást éppúgy megjelenít. A szóhasználati átalakulások („szófordulatok”), nyelvi, kifejezésbeli átmenetek lekövetéséről nem is beszélve! Mintha csak velünk esett volna meg, mintha csak mi mondtuk volna. De tényleg! (Cser Kiadó, 2024. 248 o.)

Fiona McPhillips egy hazájában, Írországban nagy port kavart eset nyomán írta meg első regényét, amelyben egy gimnázium uszodájában zajló szexuális bántalmazás történetét meséli el. A hallgatás sebei azonban több ennél: hangot ad a hangtalanoknak, és felhívja a figyelmet az elkövetők és az áldozatok kapcsolatának összetett dinamikájára. McPhillips a szeptember végi PesText Nemzetközi Irodalmi és Kulturális Fesztivál vendégeként mesélt arról is, miért fontos számára felhangosítani olyan jelenségeket, amelyeket hallgatás övez.