Az autóbuszok behajtását erősen korlátozó passzusok 2022-ben kerültek be az I. kerületi önkormányzat közösségi együttélés alapvető szabályairól szóló rendeletébe. Ebben kimondták, hogy a Budai Várba kizárólag a kerület által előzetesen kiadott várakozási hozzájárulás birtokában hajthatnak be a turistabuszok, a tilalmat megszegőket pedig 100 000 forintos bírsággal büntette. Az önkormányzati rendelet felülvizsgálatát a Fővárosi Törvényszék kezdeményezte a Kúriánál, mondván a turistabuszok behajtása és várakozása közterület használati kérdés, ami nem tartozik a közösségi együttélés tárgykörébe. A Kúria Önkormányzati Tanácsa egyetértett az indítvánnyal és megállapította, hogy a rendelet buszok behajtására és várakozására vonatkozó passzusai jogsértőek, így megsemmisítette azokat.
A Kúria döntését megelőzte a Fővárosi Törvényszék előtt indított nagyszámú, és később egyesített peres eljárás, amelyben nagy szerepet játszott a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary érdekvédelmi tevékenysége, amelynek keretében támogatást nyújtottak a megbírságolt autóbuszos személyszállító vállalkozásoknak a bírságok miatt indított perekben.
Az érdekvédelmi szervezet üdvözölte a döntést: a Kúria döntésének köszönhetően megszűnt a jogalap a Budai Várba tartó turistabuszok „szankcionálására és a csoportos turistaforgalom aránytalan és indokolatlan mértékű korlátozására”.
A kerületet októbertől vezető kormánypárti Böröcz László, illetve a turistabuszok kitiltását célzó önkormányzati rendeletalkotást erőltető kerületi Fidesz-frakció aligha hagyja ezt szó nélkül. A bérlakástörvényt benyújtó egykori Fidelitasos politikus hosszú ideje hangoztatja, hogy „nincs helye a turistabuszoknak Budavár belső utcáin” és a megoldást az jelentené, ha nem engednék behajtani a turistabuszokat a belső utcákba és csak a kerület peremén tehetnék le az utasokat. A kitiltást célzó rendelet alkotásnak többször is nekifutott a kormánypárti frakció az előző ciklusban, de a párbeszédes V. Naszályi Márta polgármester azzal próbált hárítani, hogy ez sokkal komplexebb probléma annál, hogy egyetlen tiltó rendelettel megoldhatnák és a megoldás keresés érdekében létrehozott egy kerekasztalt, amelynek munkájában a kerületi és a fővárosi önkormányzat mellett a Várkapitányság, valamint az érintett szakmai szervezetek és érdekképviseletek is részt vettek.
A szigorításra végül a fővárosi parkolási rendelet 2022-es módosítása nyitott teret, amely kimondta, hogy óránként legfeljebb 24 busz engedhető be a Várba, de ezek is csak előzetes várakozási hozzájárulással.
V. Naszályi Márta egy, illetve két év haladékot adott volna a buszos szolgáltatóknak, de az időközi választáson aratott fideszes győzelem miatt kisebbségbe szorult képviselő-testületben. Az immáron – az átszavazó függetlenekkel – többségbe került Fidesz pedig megszavazta Varga Dániel volt jobbikos, a júniusi választáson már Fidesz jelöltként indult képviselő javaslatát, amely statáriális gyorsasággal bevezette a turistabuszok behajtását korlátozó rendeletet. Az előzetes várakozási hozzájárulásokat az általa vezetett Városfejlesztési, Innovációs és Környezetvédelmi Bizottság adta ki meglehetősen borsos, évi 900.000 forintos áron.
Böröcz László polgármesterként tovább szigorítana, mondván a turistacsoportokból származó bevételből az önkormányzat alig profitál, márpedig a kerület fejlesztéséhez pluszbevételekre van szükség. Teljesen kitiltaná a Várból a turistabuszokat, a turistákat egy önkormányzati cég vinné körbe elektromos járművekkel.