halál;Újvidék;omlás;vasútállomás;

- Véget ért a kutatás, a szerb elnök politikai és bűnügyi felelősöket keres a 14 újvidéki halálos áldozat miatt

A vasútállomás előtti betonszerkezet omlott be és temetett maga alá több embert. Nagy a felháborodás, egy hatéves kisfiú is életét vesztette.

Tizennégy ember – köztük egy hatéves kisfiú – életét vesztette, amikor pénteken nem sokkal 12 óra előtt Újvidéken beomlott a vasútállomás előtti betonszerkezet– derül ki a Nova szerb portál cikkéből. A hatóságok több mentő-és tűzoltóegységet  is a helyszínre vezényeltek, a pályaudvarnál több halottszállító autó is megjelent. 

Vesna Turkulov, a vajdasági tartományi klinikai központ igazgatója szerint a tragédia után három embert válságos állapotban vittek kórházba a vasútállomástól. Zoran Krulj mentőszóvívő este 8 óra után úgy nyilatkozott, egy 21 és egy 23 éves lányról, illetve egy 18 éves fiúról van szó, akinek amputálni kellett a lábát.

A 14 halálos áldozat közül eddig hetet, két nőt és öt férfit sikerült azonosítani. Ők a monogramjuk és születési évük szerint AR (2004) és A.Ć.S. (1989), illetve HS (1997), MM (2003), Š.Đ. (1947), RV (1955) and SV (1979). 

A kutatás este 10 óra körül fejezték be. A mérleg 14 halott és három sebesült – jelentette be Ivica Dačić belügyminiszter.

Itt egy térfigyelő kamera felvétele az omlás körüli pillanatokról:

A tragédia előtt a betonszerkezet alatti padokon rengeteg ember várt vonatra vagy arra, hogy érte menjen valaki. Szem- és fültantanúk szerint az omlás hangja olyan volt, mintha felrobbantottak volna valamit. – Állandóan cseng a telefonunk, a szülők a gyermekeikről kérdeznek, de senkinek sem tudunk semmit sem mondani, amíg nincsenek végleges, biztos információink. Ilyen még soha sem történt, ez hatalmas tragédia és katasztrófa. Az összes mentőegységünk terepen van – idézi a Szabad Magyar szó a Nova egyik forrását. Milan Đurić városi polgármester és Ivica Dačić azonnal a pályaudvarra sietett, és ment Aleksandar Vučić államfő is. Miloš Vučević miniszterelnök részvétét nyilvánította az áldozatok hozzátartozóinak, és ígéretet tett arra, hogy a tragédia felelőseit megtalálják.

Hasonlóan nyilatkozott este fél 9 előtt Aleksandar Vučić is, aki jelezte, a tragédia után politikai és bűnügyi felelősöket is keres. Közlése szerint a 14 halálos áldozat egyike nem szerb, hanem észak-macedón állampolgár volt.

A 14 halottról a legfőbb ügyészség tett bejelentést. Korábban először 1, aztán 8, 11, 12 és 13 halálos áldozatról érkeztek hírek.

Szombaton a halálos áldozatok emlékére gyásznapot tartanak Szerbiában, Újvidéken háromnapos gyászt hirdettek. Hatósági felszólításra egyébként Belgrádban és Újvidéken is rengeteg ember mozdult meg vért adni azoknak, akiknek a tragédia után szükségük van rá. A halálos áldozatokra mindkét városban gyertagyújtással emlékeztek.

Az újvidéki vasútállomás épületét – emlékeztet a Nova – a kínai állami cég, a China Communications Construction Company (CCCC) vezette konzorcium, a CRIC-CCCC újította fel. Munkálatait 2021 októberében kezdték, a pályaudvart végül a 2022. április 3-i parlamenti választás előtti kampányban, a Belgrádot és Újvidéket összekötő gyorsvasút átadásánál 2022. március 19-én pedig Orbán Viktor és Aleksandar Vučić is megjelent. A két politikus aznap fél óra alatt tett meg a Belgrád–Újvidék távolságot a Soko, azaz Sólyom nevű gyorsvonattal. Magát az újvidéki vasútállomást ilyen-olyan felújítások miatt többször – a legutóbb 2024. július 5-én – is átadták valamiért.

Azokra a kérdésekre, hogy az újvidéki pályaudvar felújítása mennyibe került, sem a szerb építési és közlekedési tárca, sem a CCCC nem volt hajlandó választ adni. Hat évvel ezelőtt a Strabag–CCCC 2018 nevű konzorcium jelentkezett a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakasza, a Budapest–Kelebia vasútvonal felújítására. 

A CCCC-t a tőzsdén jegyzik, de többségi állami tulajdonban áll, a legnagyobb infrastruktúra-fejlesztő vállalat a Kínai Népköztársaságban.

Ami a felelősséget illeti, Goran Vesić építési és közlekedési miniszter előremenekült  egy kicsit, azt állítva, hogy az újvidéki vasútállomás előtti betonszerkezethez egyik mostani felújítási hullámban sem nyúltak hozzá, és ez az építési engedély is tanúsíthatja. Az újságírói kérdésre, hogy a betonszerkezet köré miért emeltek állványokat, úgy válaszolt: – Láthatják, hogy nem újították fel. Később a CRIC-CCCC konzorcium is kiadott egy közleményt, amely szerint a betonszerkezet nem esett át felújításon, mégpedig azért, mert „túl integráns” része volt az épületnek. Az újvidéki pályaudvar jelenlegi formájában 1965-ben épült. 

A szerb legfőbb ügyészség jelezte, hogy mindent lépést megtesz a betonszerkezet beomlásához vezető körülmények feltárása érdekében. 

Az újvidéki tragédia miatt magyarországi részről Orbán Viktor, Szijjártó Péter és Sulyok Tamás is részvétét nyilvánította Szerbiának. A miniszterelnök  angolul üzent az X-en, Szijjártó Péter egy Facebook-posztban azt írta, táviratban biztosította a magyar emberek együttérzéséről kollégáját, Marko Đurićot, Szerbia külügyminiszterét, miután telefonon beszélt Pásztor Bálinttal, a Vajdasági Magyarok Szövetségének elnökével, a köztársasági elnök pedig jelezte, imádkozik a sebesültek mielőbbi felépüléséért.

Háttérbe szorítják az Orbán Viktorral szemben érzett fenntartásaikat, mivel sokkal fontosabb témákat kell megbeszélniük.