performansz;táncművészet;biztonságos tér;

- Egy radikális este: biztonságos térben nincs ciki, nincs szar

Legyen színház, tánc, bármilyen előadás a program, sokan azt gondolják: a kortárs előadó-művészet baromi unalmas. Langyos, vagy túl elvont, folyton ugyanazok az alkotók szerepelnek, sehol semmi kockázat. Ami logikus is, hiszen a kockázatvállaláshoz bátorság kell, ehhez pedig olyan elfogadó közeg, ahol bárki nyugodtan megnyílhat, beszélhet személyes témákról, kísérletezhet, szabadon nyúlhat olyan eszközökhöz, formákhoz, amik a jelenlegi kánonnak, esztétikai trendeknek, elvárásoknak nem felelnek meg. Az Engedetlenség Leányiskolája ilyen biztonságos teret tart radikális és experimentális perfomance-estjein, ahová bárki jelentkezhet bármilyen, legfeljebb tízperces performansszal, amit még a szervezők sem látnak előadás előtt. A visszajelzés szabad, a taps nem – már ezzel elejét veszik a versengésnek, a minősítésnek.

A Jurányi Inkubátorház legfelső emeletén járunk, a sorozatban immár a 11. Radikális és experimentális performanszesten, melyre ingyenes, csak regisztrációköteles a belépés. Nagyjából ötvenen az egyik próbaterem előtt gyülekezünk, mintha csak bekukkantanánk egy születő produkció még félkész, formálódó, izgalommal, olykor feszültséggel teli alkotófolyamatába.

A cipőnket levéve, szinte lábujjhegyen lépünk be a terembe, melynek tükreit letakarták, így nem magukat látják, figyelik az előadók és mi sem.A padokon és a földön, párnákon elhelyezkedő közönség teljesen vegyes a nemét, korát tekintve. Az angol, spanyol, olasz hangfoszlányok alapján többen közülünk külföldiek, akik a fővárosban élnek, tanulnak, vagy a barátaikat jöttek megnézni. Ezen az esten nincsenek nyelvi korlátok, nem számít a kapcsolatrendszer, a rezümé, vagy hogy ki milyen menő pályázatot tud írni. Ez nem kurált esemény, ahol neves ítészek állítják össze a programot egy központi tematikára. Ahogy nincs ízlésformálás, úgy nem kell átjutni a kultúra kapuőrein, a hierarchikus intézményrendszeren sem.

Bárki jelentkezhet bármilyen, legfeljebb tízperces, (hang- vagy fény)technikát nem igénylő mozgásos és/vagy szöveges performansszal vagy akcióval. Az első hat pályázó után egyszerűen lezárják a jelentkezést, a produkciókat pedig a szervezők is az esten, élőben látják először. 

Noha van ebben jócskán kockázat, kiszámíthatatlanság, ami garantál némi nyersességet, a platform mégsem amatőr, nem egy Ki mit tud?, hiszen vannak keretek, szabályok, amelyeket, mint egy szerződést, előzetesen mindenki elfogad (lásd keretes írásunkat), és amiket az est házigazdái, Violette Lagouine és Szeleczky Róza ismertetnek velünk.

„Az igazi polgár szerencsés vegyülete a művésznek és a katonának, alkotó és megtartó, álmodó és megőrző. Ezt a polgárságot, ennek utolsó, legjobb pillanatát ismertem meg gyermekkoromban, a Városban. Életem legszebb, igaz és emberi, európai emlékeit annak a magyar végvárosi, polgári kultúrának köszönhetem, melynél különbet aztán később a világban sem találtam.”