Rendre szigorítják a gyorshajtók büntetését, mégsem igazán csökken a számuk. Ami nem olyan nagy csoda, mert a pénzbírságot ugyan szorgosan emelgetik (legutóbb augusztusban), de a jogosítvány még az egészen durva szabályszegések esetén is csak nagyon ritkán ugrik. A lebukott száguldozó kicsengeti a büntetést – ami 50 ezerről indulva akár 468 ezer forint is lehet –, megkapja a néhány büntetőpontját, másnap pedig újra potenciális gyilkosként csinál az utakon, amit akar.
A kifejezés nem költői túlzás, a statisztikák szerint a személyi sérüléssel járó balesetek 30 százalékát gyorshajtás okozza. A főváros megelégelve az állam tétlenségét, maga telepített (részben a kerületekkel közösen) 26 fix traffipaxot Budapesten. Aztán jött a döbbenet: a 26 eszköz az első hónapban 53 ezer gyorshajtást rögzített. Miután a város vezetői magukhoz tértek, megfogalmaztak egy javaslatot a kormánynak a közlekedési jogszabályok módosítására, aminek lényege, hogy az extrém (lakott területen a megengedett sebességet 50, azon kívül 75 km/h-val túllépő) gyorshajtók autóját először hat hónapra vonják ki a forgalomból, a következő esetnél pedig kobozzák el. (A Fővárosi Közgyűlés szerdán dönt arról, hogy lesz-e ebből hivatalos felterjesztés.)
A javaslat több kérdést felvet (mi lesz például a jogosítvánnyal, a lefoglalt autókkal), de az utakon száguldozó időzített bombákra koncentrál, nem esik bele az, aki elbambul és megy tovább 70-nel az ötvenes táblánál, vagy akinek egyszer tényleg sietni kell a gyerekért. Ők megkapják a bírságot, ami egy átlagembernek elég fájdalmas és valódi visszatartó erővel bír. Hogy mi lesz a közúti autóversenyzőkkel, a szabályokra magasról tevőkkel, az a kormányon múlik. Ausztriában márciusban szigorították ilyenre a jogszabályt, és Európa több országában létezik ez a büntetés, gyakran az ittas vezetőkre is kiterjesztve. Hátha nálunk is sikerül.