MOL;gázolaj;szennyezés;Gárdony;

- Egy hónap alatt csaknem ötszáz köbméter olaj szivárgott el egy MOL-vezetékből Gárdonynál

A vállalat októberi bejelentése még tíz köbméterről szólt.

2024 őszén megsérült a MOL Pécs és Százhalombatta közötti üzemanyagszállító vezetéke Gárdonyban, és egy hónap alatt közel 500 köbméter gázolaj és benzin folyt el belőle – derül ki az Átlátszó cikkéből.

A lap szerint a környéken – széljárástól függően hol gyengébben, hol erősebben – gázolaj szaga terjeng, a pocsolyákon gyöngyház-színű elszíneződés csillog. A szennyezés alulról szivárog felfelé minden esőzés után, hiába cserélt ki a MOL 1600 tonna földet.

A 2024. november 4-én, a Gárdonyi Polgármesteri Hivatal nagytermében tartott lakossági tájékoztatón a jegyzőkönyv szerint elhangzott, hogy két kútban találtak szénhidrogén-nyomokat. Az egyik 350 méterre található a másik, pozitív mintát adó, a szennyezéshez közelebbi kúthoz. A MOL szerint ez a szennyezés nem köthető a mostani szivárgáshoz. Igaz – mint a jegyzőkönyvből kiderül – eredetileg csupán 100 méteres körzetben ajánlották fel a kutak vizsgálatát és „lehetséges, hogy a szennyezés talált magának egy föld alatti vízeret és eljutott a víz odáig”. A MOL tájékoztatása szerint viszont a területet lehatárolták.

Szintén ebből a jegyzőkönyvből derül ki, hogy a MOL ekkor még 300 köbméternyi hiányról számolt be, amely valószínűleg ezen a területen szivárgott el a Százhalombatta-Pécs üzemanyagvezetékből. Később egy, a Greenpeace-hez és az Átlátszóhoz is eljutott közadatigénylésben viszont

már 487 köbméter hiányról van szó.

A beismert mennyiség tehát 10 köbméterről (a MOL 2024. október 18. napján tett bejelentése „megközelítőleg 10 köbméter szénhidrogén-elfolyásról” a vízvédelmi hatóságnál, a környezetvédelmi hatóságnál, valamint a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóságnál) nőtt először 300-ra, majd közel 500-ra, és mintavételi helyek is csak a baleset közvetlen közelében láthatók.

A lap szerint az olajvállalat által először ajánlott vizsgálati körzettől távolabb is találtak – egyelőre ismeretlen eredetű – szénhidrogén-szennyezést. A helyiek attól tartanak, hogy mind a szennyezés mértéke, mind annak kiterjedése nagyobb, mint amit az olajvállalat elismer. Félelmeik szerint nem csak a zártkerti rész, hanem egész Gárdony, sőt akár a Velencei-tó is érintett lehet.

Az Átlátszó azt írja, a a lakosok félelmeinek alapjául az szolgál, hogy a hivatalos tájékoztatásnál bővebb információhoz eddig is csak a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) segítségével, az Alba Natura és a Greenpeace civil szervezetekkel párhuzamosan beadott közadatigényléssel jutottak. De a cég és lakosság közötti bizalomnak az sem tett jót, hogy

a MOL eleinte korlátlan mennyiségben biztosított palackos ivóvizet a lakóknak, majd – sérelmezve, hogy a helyiek nem vitték vissza az egyenként 50 forintot érő palackokat – ezt a gyakorlatot felfüggesztette.

A Fejér Vármegyei Kormányhivatal által, a káresemény után több mint egy hónappal elrendelt, a MOL által végzendő tényfeltáró vizsgálat határideje február 28-a. A gárdonyi Géza fejedelem út és az Almafa utca sarkán álló kút vize nem iható, a lap szerint a helyi lakosok a mellette álló víztartályból juthatnának vízhez, ha az nem lenne teljesen befagyva.

A Hadházy Ákos által nyilvánosságra hozott dokumentum szerint nagyságrendileg körülbelül 25-30 autót kap pluszban a főváros, ami általában fedezné az igényeket, azonban szélsőségesebb helyzetben nem zárható ki a rendkívüli rendelés sem.