busz;Karácsony Gergely;metró;Vitézy Dávid;villamos;közösségi közlekedés;

A kieső bevételek miatt lyuk lesz a BKV költségvetésében

Vitézy Dávid a villamosokat gyorsítaná a Karácsony Gergely által szorgalmazott metróbuszok helyett

A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője és a főpolgármester abban egyetért, hogy Budapest közlekedése fejlesztésre szorul. A BKK végre azt is elismerte, hogy az autózásnak számos városrészben  nincs valódi alternatívája.

„Átfogó budapesti villamosgyorsítási program indítását javaslom a Fővárosi Közgyűlésnek az úgynevezett metróbuszok helyett” – osztotta meg javaslatát Facebook-oldalán Vitézy Dávid, a fővárosi Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság elnöke, egyben a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője. Ezzel Karácsony Gergely főpolgármester néhány nappal ezelőtt ugyancsak a közösségi oldalán ismertetett elképzelésére reagált, amely szerint a város közösségi közlekedésén – a pénz híján egyelőre elkezdhetetlen kötöttpályás fejlesztések helyett – úgynevezett metróbuszokkal javítsanak, elsősorban a külső kerületekben.

„Budapesté a világ legforgalmasabb villamoshálózata, ugyanakkor a hálózaton a keringési sebesség csak 13,89 km/h, ami jelentősen elmarad a legtöbb sikeres európai nagyváros villamosüzemétól, és Budapesten belül is jelentős szórást mutat a vonalak között - az 1-es villamoson 20 km/h feletti ma is. Azt javaslom, hogy a BKK és a BKV készítsen egy villamosgyorsítási intézkedési tervet” – írta Vitézy Dávid, majd pontokba szedte a keringési sebesség emelése érdekében szükséges intézkedéseket a villamoshálózaton.

  • 1) A lámpaprogramok villamoshoz igazítását.

  • 2) Bejelentkezéses csomóponti programok kialakítását.

  • 3) A megállókiosztás felülvizsgálatát, különösen a buszhálózattal párhuzamos szakaszokon.

  • 4) A pályasebesség emelését, különösen a zárt pályás szakaszok sebességének 50 kilométer/óra fölé emelésével, a KRESZ módosítása esetén.

  • 5) A rádiós/állítástároló váltóállítás hálózati szintű bevezetését.

  • 6) A magasabb sebességgel használható – például csúcssínrögzítéses – váltók valamint átszelések kiépítését.

  • 7) A nyomkarima-kenés mellett magasabb sebességgel bejárható ívek kijelölését.

  • 8) A vonatkozó BKV előírásrendszer korszerűsítési célú felülvizsgálatát.

Vitézy Dávid jelezte, a javaslatot jövő hétfőn a közlekedési szakbizottság, szerdán a Fővárosi Közgyűlés tárgyalja.

Karácsony ugyanakkor arra számít, hogy a Vitézy vezette bizottság tárgyalja a BKK szakmai javaslatait is a metróbuszok próbajáratainak útvonalairól, az éjszakai közösségi közlekedés átalakításáról és az olcsóbb, hosszabb útvonalon közlekedő reptéri járatról. – A metróbuszok és az új éjjel-nappali járatok különösen a külső kerületekben élőknek jelentenek gyorsabb és egyszerűbb közlekedési lehetőségeket – emelte ki a főpolgármester, aki ismertette, hogy a BKK lényegében elismerte: a budapesti tömegközlekedés több városrészben nem jelent alternatívát az autós közlekedéssel szemben:

A BKK utazási tényadatok alapján tervez: ott kell beavatkozni, ahol az autózáshoz képest a közösségi közlekedés ma lassabb, nehézkesebb kínálatot nyújt.

Egyetértek azzal, hogy ezekben a városrészekben nem várunk a kötöttpályás nagyberuházások elkészültéig. Nem a villamosvonalak fejlesztése helyett, hanem azok előtt kínálunk gyorsabb és kényelmesebb közösségi közlekedést. Minden szakmai vita hasznos a metróbuszok kapcsán, szerintem a döntés legyen az utasoké. De ahhoz, hogy ők tudjanak dönteni, el kell indítani a metróbuszok próbajáratait. És akkor folyamatosan tudjuk mérni, beigazolódnak-e azok a várakozások, amelyek szerint több ezren választják majd az autó helyett a közösségi közlekedést – hangsúlyozta Karácsony Gergely, kirívó példaként említve Káposztásmegyert, és az odáig közlekedő, de sokaknak csak hosszú gyaloglással elérhető 14-es villamos vonalát.

A Népszava-estek rendezvénysorozat második vendége az Oroszország-szakértő volt. Videó.