szja;választási kampány;demográfia;

Adóparadicsom vagy banánköztársaság?

Szokták mondani az adóval összefüggésben, hogy adóparadicsom. Az az, ahol el lehet kerülni az adófizetést, és nem fizetsz adót. Na, Magyarország egy adóparadicsom, egy családi adóparadicsom lesz, és a fiataloknak van egy lehetőségük, hogy egy családi életpályát válasszanak. Tehát már megszülettek szerintem azok a nők, lányok, akik – ha ez a rendszer végigfut – úgy nőnek föl, hogy amikor belépnek a felnőtt keresőkorba, nem fizetnek jövedelemadót, és mikor kilépnek nyugdíjasként, akkor sem – igy interpretálta a miniszterelnök a két- és háromgyerekes édesanyákra vonatkozó, a személyi jövedelemadó elengedésével kapcsolatos elképzeléseit.

Rögtön azzal kezdem, hogy nem vagyok ellene, ha rászoruló társadalmi csoportok adókedvezményben, illetve forgalmiadó-visszatérítésben részesülnek. A módszerrel, az elosztással és az időzítéssel van gondom.

Az orbáni koncepció szerint a magas jövedelmű két- és háromgyermekes édesanyák lesznek az szja-elengedés legnagyobb nyertesei, a kis fizetésű többgyermekes anyukák pedig csak csekély összegű kedvezményben részesülhetnek majd. A nyugdíjasok áfa-visszatérítésének esetében is tapasztalható ez az ellentmondás: a jobb jövedelmű nyugdíjasok tízezer forintos nagyságrendben kaphatnak forgalmiadó-visszatérítést, a kisnyugdíjasok százezrei – szolid fogyasztási szintjük miatt – viszont csak havi néhány száz forintnyi kedvezmény részesei lehetnek.

A falusi/kisvárosi piacokon vásárló idős polgárok pedig semmilyen visszatérítést nem kaphatnak, hiszen az árusok többsége alanyi jogon áfa-mentes, így az áfa-visszatérítés egyszerűen értelmezhetetlen, arról nem is beszélve: a kofák standján nincs is alkalmas eszköz a mágneskártyák leolvasására. Paradicsom valószínűleg továbbra is lesz a piacon, adó-visszatérítés viszont biztosan nem.

Az intézkedéssorozat bejelentése egyértelműen azt jelenti, hogy a Fidesz már most a választási üzemmód magasabb fokozatába kapcsolt. Orbánéknak nem számít a korábban elfogadott GDP-arányos hiánycél (3,7 százalék) betartása, nem fontos az ország – szintén a GDP-hez mérten - 70 százalék feletti eladósodottságának mérséklése. És mivel vélhetően a növekedési előirányzat (3,4 százalék) sem fog teljesülni, az államháztartás kívánt egyensúlya is nehezen lesz tartható.

A miniszterelnököt ez szemmel láthatólag nem zavarja, mert 1.) ha pártja jövőre ismét megnyeri a parlamenti választásokat, akkor egy-másfél év alatt, újabb vállalkozói különadók kivetésével, a lakosság esetében pedig inflációra alapozott bevétel gyarapítással úgyis visszaveszi a hiányzó pénzeszközöket, 2.) abban az esetben, ha ellenzéki siker születik, üres kasszát/kifosztott kamrát és hatalmas adósságtömeget örököl meg az új kormányzó politikai közösség. Mindkét verzió odavezet, hogy ismét padlóra kerülhet a pénzügyi értelemben (is) kifosztott ország gazdasága és lakossága.

A családbarát kormány fejeként a gyermekvállalás szükségességét folyamatosan hangoztató miniszterelnök azért fordult a két- és háromgyerekes anyák teljes szja-mentességének eszközéhez, mivel jól ismeri a kudarcos népmozgalmi adatokat. Azt már január 31-i óta mindannyian tudjuk, hogy az elmúlt évben 77 ezer 500 gyermek jött világra, 9,1 százalékkal, 7725-tel kevesebb, mint az előző évben (2023-ban).

A születések és a halálozások egyenlegének következtében tavaly a természetes fogyás 50 ezer fő volt, 16 százalékkal több az előző évi, 42 ezer 951 fős értéknél. 2024-ben a teljes termékenységi arányszám egy nőre becsült értéke 1,38, egy évvel korábban 1,51 volt. Orbán kormányzása alatt is fogy a magyar: a lakónépesség becsült száma 2024 végén 9 millió 540 ezer fő, 2010-ben még 10 millió 14 ezer volt. 1980-ban 148 ezer 673, 2010-ben 90 ezer 335, 2024-ben 77 ezer 500 kisbaba jött a világra, ami abszolút negatív rekord!

A februári 28-án napvilágra került adatok további romlást mutatnak: az előzetes adatok szerint 2025 januárjában 6367 gyermek született, és 12 ezer 855 fő halt meg. Az előző év azonos hónapjához képest a születések száma 4,5, a házasságkötéseké 4,2 százalékkal mérséklődött, a halálozásoké 6,5 százalékkal nőtt. A teljes termékenységi arányszám egy nőre becsült értéke idén januárban 1,35, egy évvel korábban (2024 januárjában) 1,40 volt.

A miniszterelnök intenzíven elkezdett nőügyekkel, illetve anyaügyekkel foglalkozni. 2024. december 20-án fogadta el a parlament fideszes többsége a 2025. évre vonatkozó költségvetési törvényt, de akkor – két hónapja - semmilyen fórumon nem került szóba a két- és háromgyerekes édesanyák szja alóli mentesítése. Ez azt igazolja, hogy nem egy jól végiggondolt és számszakilag megalapozott intézkedéssorozatot jelentettek most be, hanem a kormányfő fejéből hirtelen kipattant ötlet konkrét megvalósítása kapott nyilvánosságot.

Az ígért jelentős adóváltozás/adóelengedés ma már kész tényként kezelhető, mondhatni, ítélt dologról van szó. Nem vitás, hogy virtigli kampánytermékről beszélhetünk, amelynek népszerűsítése már el is kezdődött.

Orbán azt mondta 2025. február 28-án a Kossuth Rádióban, „hogy Magyarország egy adóparadicsom.” Én inkább banánköztársaságról beszélnék.

A szerző közgazdász, a DK országgyűlési képviselője.