Ukrán Klasszikus Balett;Csajkovszkij: A Hattyúk tava;

A tisztaság és a sötétség harca ukrán előadásban március 15-én

Néma forradalom – Március 15-én A hattyúk tavával jött Budapestre az Ukrán Klasszikus Balett

A balett irodalom egyik legnagyobb klasszikusával, a Hattyúk tavával érkezett Budapestre az Ukrán Klasszikus Balett március 15-én. Csajkovszkij mesterműve a Kongresszusi Központ színpadán elevenedett meg kétszer egymás után, nem túl mesterien.

Forradalmi érzés 2025 oroszbarát Magyarországán - ráadásul épp március 15-én - az Ukrán Klasszikus Balett előadásával zárni a politikai feszültségekkel túlfűtött napot. Bizonyára nem véletlenül esett a háború miatt színháztalanná vált, s immár harmadik éve a legkülönbözőbb nemzetközi színpadokon otthonra találó társulat választása Csajkovszkij A hattyúk tavára, a balettirodalom egyik alappillérévé vált klasszikusára, amely lírai köntösbe bújtatva meséli el a jó és a rossz örök küzdelmét. Odette, a fehér hattyú, a varázsló és a herceg metaforikus harca, a tisztaság és a sötétség, az igazság és a csalás összecsapása az ukrán csapat előadásában különös súlyt kapott ebben az időszakban, amikor a művet olyan politikai kontextusban látjuk, amelyben a választás, a küzdelem és a szembenézés mindennapos valóság, életünk szerves része.

Az Európa legrangosabb színházainak vezető táncosaival és szólistáival dolgozó Ukrán Klasszikus Balett alig háromnegyedig telt nézőtér előtt táncolta el Ivan Zhuravlov, a társulat művészeti vezetője által megálmodott, az eredeti történet vezetéshez tökéletesen hű maradó, sokszor lassúnak és kreatívtalannak látszó, többnyire kecses futkorászásból álló koreográfiát. A színpadon a ténylegesen táncoló művészekre szinte minden pillanatban ugyanannyi NPC-re (non playable character - videojátékokban használt kifejezés a töltelék, nem játszható karakterekre) emlékeztető, nem táncoló, csupán a díszlet meghosszabbításaként jelenlévő, pátoszosan éljenző, tapsoló, hajbókoló karakter jutott, a fekete varázsló szóló etüdjei erőtlenek, a hattyúk tánca repetitív és monoton volt kusza térformákkal, elnagyolt mozdulatokkal. Az előadás fénypontjait a darab legikonikusabb pillanata, s egyúttal a táncművészet egyik legnehezebb kihívásaként számon tartott, a tiszta, ártatlan Odettet és a manipulatív, csábító Odiliat egyszemélyben alakító balerina 32 fouetté en tournant forgása, valamint a herceget megszemélyesítő táncos precíz, feszes mozdulatai jelentették. Mindkét felvonásra jutott egy-egy átkötő rész is, amikor összehúzott függöny mögött a palota díszleteit a tóra cserélték. Ezek a látszólag nem túl bonyolult, csak néhány dekor elemet mozgató átrendezések azonban kellemetlenül hosszúra nyúltak, a közönség nyugtalan ficergéssel és összesúgásokkal várta a folytatást.

Bár a táncosok technikai tudása vitathatatlan volt, az egész produkció amolyan félamatőr atmoszférát árasztott, mintha egy kevéssé jól sikerült főpróbát néznénk. A jó azonban, mint mindig, most is győzedelmeskedett, és a balett alapvető üzenete emlékeztetett minket arra, hogy a küzdelem, bármilyen nehézségek árán, mindig tartogat reményt a végső győzelemre.

Infó: Csajkovszkij: A hattyúk tava. Ukrán Klasszikus Balett. Március 15. 17:00 és 20:00, Budapest Kongresszusi Központ 

A rendező, Szente Vajk egyeztetett a műsorról Orbán Viktorral. Demjén Ferenc slágere, a Szabadság vándorai szövege a miniszterelnök beszéde előtt kissé hamisan csengett.