közösségi média;Charlie Kirk;

Az aktivista elleni merénylet felforgatta az amerikai közéletet

„A legrosszabb idő a halálhoz” – Charlie Kirk alázása az interneten

Népszerűsége ellenére Charlie Kirk kimondottan megosztó szereplőnek számított a közösségi médiában, nemrég pedig egy AI által generált zene miatt olyan trollcunami zúdult rá az online térben, amelyre nehéz szavakat találni.

Charlie Kirk szeptember 10-én kezdte meg „Prove Me Wrong” (Bizonyítsd be, hogy tévedek) turnéját, az első állomás a Utah Valley Egyetem volt. A 31 éves politikai aktivista ellen aznap merényletet követtek el, a tettes egy közeli épületből lőtt rá Kirkre, a végzetes golyó a nyakát találta el. A konzervatív aktivista és médiaszemélyiség halála megrázta a világot, temetésén még Donald Trump amerikai elnök is beszédet mondott.Népszerűsége ellenére kimondottan megosztó szereplőnek számított a közösségi médiában, nemrég pedig egy AI által generált zene miatt olyan trollcunami zúdult rá az online térben, amelyre nehéz szavakat találni.

Az első élcelődések már közvetlenül Kirk halála után megjelentek, ám ekkor a kommentek még egyértelműen döntő többségben annak adtak hangot, hogy egy merénylet áldozatán politikai hovatartozástól függetlenül nem illik viccelődni.

A giccses AI lavinát indít el

Aztán szeptember 16-án megérkezett a Spalexma névre hallgató előadótól (bár ez nem lényeges infó, hiszen a dal mesterséges intelligencia által készült) "We Are Charlie Kirk" (Mi vagyunk Charlie Kirk) című alkotása. A műfaj a keresztény vallási életben használt gospel. A zene meglehetősen giccses, a többség igazából legyintene egy ilyen alkotásra főleg amiatt, hogy  nem is hús-vér ember, hanem az AI munkája és ez sokáig így is volt. November második felétől azonban jött a változás. A dalt felkapták, átdolgozták különböző, bulizós változatokra (pl. brazil funk) és olyan szinten kezdték az emberek mémelni Kirköt, hogy ismét kiderült: A Z és az annál fiatalabb generáció számára nincsen tabutéma, és nincsen határ.

A Kirköt érő trollcunami meglehetősen szélsőséges skálán mozog. Az egyik trend a politikai aktivistát érő halálos lövésre épül. Itt a TikTok/Instagram-felhasználók azt parodizálják ki, hogy mi történt volna, ha őket próbálta volna a merénylő eltalálni. Evőpálcikával megfogják a golyót, megeszik, Mátrix-szerűen elhajolnak előle, elszívják, szupererővel visszaküldik a feladónak.

@pepsimasc #charliekirk ♬ Counting or not counting Klrk violence Great - ꩜ Sienna ꩜

A mesterséges intelligenciát használva megszületett a Charlie Kirk-filter, a fiatalok pedig boldog-boldogtalan rakják saját magukra, illetve más híres emberekre Kirk arcát. Ezt a jelenséget az internet csúnya magyarosan fordítva „kirkifikációnak” (kirkification) nevezte el.

Egy csoport már odáig ment, hogy a 31 éves férfit prostituáltként ábrázolja, illetve az amerikai rapper, YoungBoy Never Broke Again arcára retusálva rappel és ismételgeti azt a bizonyos 'n' betűs szót az „afroamerikai Kirk”. És az egészben az igazán meglepő, hogy amíg a kezdetben a kommentek zöme egyből megvédte a Kirkön élcelődő videókat, ma már a hozzászólások is beszálltak a zrikálásba. Az egyik leggyakoribb séma, amikor a kommentelő sokáig együttérzést tanúsít, ám végül kiderül, hogy egy teljesen másik emberről beszél.

„Családja volt. Gyerekei voltak. Felesége volt. Barátai voltak. Rajongói voltak. Támogatói voltak. Nyugodj békében, Michael Jackson!” – írták például népszerű kommentek, és persze hogy ezt is lehet csavarni: volt, aki ugyanezt a szöveget másolta be, de a végén a híres japán anime, a Death Note (A halállista) főszereplőjét, Jagami Lightot gyászolta.

„A legrosszabb idő a halálhoz” – állapították meg szintén sokan a kommentmezőben.

Valamikor régen az édesapám a Tungsram férfikórus tagja volt. Ez lehetővé tette számára, hogy utazhasson külföldre, ami a nyolcvanas években kuriózumnak számított.