Rosszul járhat az MBH Bank a Magyar Vagon Dunakeszi Kft. felszámolása során - írja a G7.
A pénzintézet nem közölte, mekkora a kitettsége a cégben, ugyanakkor a vállalat 2024-es beszámolója szerint a vállalat rövid lejáratú hitelei 4,5 milliárd forintot tettek ki. A cikk megjelenése után az MBH Bank jelezte, hogy a hitelintézeti törvény alapján nem adhat tájékoztatást egyetlen ügyféllel vagy potenciális ügyféllel kapcsolatos kérdésről sem, mivel ezek banktitoknak minősülnek.
Elsősorban a kisebb beszállítók reménykedhetnek abban, hogy hozzájutnak a pénzükhöz. A csődtörvény alapján a hitelezőket rangsorolni kell, és az elsőbbségi körbe tartozik a felszámoló költségeinek fedezése, a zálogjoggal biztosított követelések, valamint a mikro- és kisvállalatok tartozásai. Ezek az 50 fő alatti, 3,8 milliárd forint, azaz 10 millió euró alatti árbevételű cégeket érintik.
Stratégiailag kiemelt jelentőségű lett a Ganz-Mávag felszámolásaA Magyar Vagon Dunakeszi Kft. felszámolója december 10-én tájékoztatta a hitelezőket a várható következményekről. Tombor András és Hernádi Zsolt vállalkozása 50 milliárd forintos tartozást halmozott fel. A tulajdonosok korábban 10 milliárd forint osztalékot vettek ki a cégből, a felszámolással kapcsolatban azonban nem nyilatkoztak. Elképzelhető, hogy elveszítik azt a nyolcmillió eurós, nagyjából 3 milliárd forintos tagi kölcsönt, amelyet a legutóbbi beszámoló szerint még nem kaptak vissza. A Dunakeszi Járműjavítót, amelyet korábban a Bombardier-től vásároltak meg, az állam 2020-ban verseny nélkül adta el az orosz Transzmasholdingnak, amely Ukrajna orosz lerohanása után kiszállt a cégből.
Rövid átmeneti időt követően a vállalat új tulajdonosai a Matthias Corvinus Collegiumot megalapító Tombor András és a Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. (MOL) vezérigazgatója, Hernádi Zsolt lettek, a cég azonban fokozatosan tönkrement. A kormány augusztusban két rendelettel próbálta megmenteni a fizetésképtelenné vált vállalatot, végül azonban csak államilag támogatott kármentésre nyílt lehetőség.
A kormány két okból sem akarja, hogy megszűnjön a Dunakeszi Járműjavító. Egyfelől közel 300 kocsit kell leszállítani az Egyiptomi Nemzeti Vasútnak, amelyet az állami Eximbank finanszíroz. Mindemellett biztosítani kell a Magyar Államvasutak (MÁV) személykocsijainak fővizsgáztatását és karbantartását. Már a járműjavító néhány hónapos leállása is kocsihiányt okozott a koruk és állapotuk miatt eleve problémás Intercity szerelvényeknél.
Dunakeszin havonta tíz vasúti személykocsi négy-hat évente esedékes fővizsgájának kellene elkészülnie. Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója már október 31-én jelezte, hogy az elkészült járművek alacsony száma miatt elfogytak a tartalékok, és nincs elegendő Intercity-kocsi. Mivel a normál üzem még hónapokig nem indulhat újra, tavaszra nagyobb kocsihiány várható.
A 2026-os nyári menetrend indulásakor a problémák tovább erősödhetnek, és nem valószínű, hogy addig pótolják a több tucat kocsira rúgó lemaradást. Források szerint a felszámolás során összeállított mérleg alapján a dunakeszi üzem nagyságrendileg 25 milliárd forintos mérlegfőösszeggel rendelkezik, míg a független értékbecslő körülbelül 10 milliárd forintra teszi a piaci értékét.
Elrendelte a bíróság a Ganz-Mavag és a Dunakeszi Járműjavító felszámolásátAz elképzelések szerint az állam veszi át az üzemet, és a becsült 10 milliárd forintos értékért megvásárolja a dunakeszi egységet, amelyet a tervek alapján a MÁV kap meg. A vállalatot gyakorlatilag kiürítik, az eszközöket, tanúsítványokat és a munkavállalókat pedig egy új cégbe viszik át. Az átvétel ugyanakkor lassabban halad a vártnál. Az eredetileg 2025. december 31-re tervezett határidőt egyes információk szerint 2026. február 28-ig meghosszabbították.
A G7 úgy tudja, hogy Szijjártó Péter december 9-i moszkvai útján is szóba került a Magyar Vagon felszámolása. A hitelezők között megjelent a Transzmasholding is, források szerint tízmilliárd forintot meghaladó összeggel, és az orosz fél azt várja a kormánytól, hogy ezt a tartozást kifizesse.

