A lap emlékeztet arra, hogy több magyar művész, köztük Schiff András, Alföldi Róbert is egyre nagyobb kihívást jelent az „önkényes tendenciákat” mutató magyar kormány számára. A NYT megjegyzi, hogy Európa több országában válnak mind erősebbé a jobboldali populista pártok, s erre a jelenségre a helyi művészvilág próbál megfelelő választ adni. „De kevés olyan ország van, ahol a kulturális élet személyiségei annyira kivennék a részüket a társadalmi vitákból, mint Magyarországon” – vélekedik a New York Times kiemelvén, hogy mióta 2010-ben Orbán Viktor került hatalomra, kormánya módosította az alkotmányt, megnyirbálta az igazságszolgáltatás jogköreit, a polgári szabadságjogokat, támadást intézett a sajtószabadság ellen. „Még aggasztóbb, hogy a szélsőjobboldali Jobbik a parlamenti helyek majdnem ötödét mondhatja magáénak, a párt antiszemita, nacionalista és bevándorlás-ellenes retorikája elképzelhetetlen lenne más országokban” – írja a patinás amerikai lap. A NYT idéz Fischer Iván egyik interjújából, amelyben azt közölte, éppen a Jobbik térnyerése késztette a mű megírására.
A lap ugyanakkor megjegyzi, hogy a kormányzat olyan döntéseket hozott, amelyekkel a zsidóságnak is tettek gesztusokat. Jövőre „dollármilliókat” költenek a zsidók deportálásának hetvenedik évfordulója alkalmából rendezendő programokra. Fischer Iván ugyan üdvözli ezeket a lépéseket, de úgy véli, a kormányzatnak jobban el kellene határolódnia a szélsőjobboldaltól. A NYT megjegyzi, „miközben Fischer Iván külföldön ismertebb, mint hazájában, Alföldi Róbert egyfajta nemzeti hőssé vált”, szerepel az X-Faktor magyar verziójában, amelyet „hétről hétre 2,5 millióan követnek nyomon a képernyők előtt”. A lap idéz Alföldi egyik interjújából, amelyben úgy fogalmazott, a magyar kormány elképzelései szerint a jó állampolgárnak kereszténynek, heteroszexuálisnak kell lennie, több mint egy gyermeket kell nevelnie, nem kritizálhat és nem szabad hinnie a múltban.