gépjármű;biztosítás;kgfb;

2013-10-28 06:16:00

Többe kerül a kötelező

Pénteken indul a kötelező gépjármű-felelősség biztosítási (kgfb) kampány. Igaz, már nem mindenkinek, csak azoknak, akik még 2010. előtt vásároltak gépkocsit. Nekik 2013. december 1-jéig kell felmondani a régi szerződést, ha új biztosítóhoz akarnak menni. A biztosítási szakemberek előrejelzése szerint a díjak átlagosan mintegy 5 százalékkal emelkednek, vagyis az évek óta tartó tarifacsökkentő tendencia megfordul.

Átlagosan 11 ezer forint volt tavaly a kgfb éves díja, amely korántsem fedezte a káresemények költségeit. A biztosítótársaságok azonban nemcsak emiatt kezdtek tarifaemelésbe. Biztosítási szakértők előrejelzése szerint ugyanis az évek óta tartó díjcsökkentő tendencia megfordul, és nagyjából 5 százalékkal kell majd többet fizetniük azoknak, akik még 2010. előtt vásároltak gépkocsit. A 2014. január 1-i szerződéskötési határidő ugyanis már csak rájuk vonatkozik.

A 4,2 millió autótulajdonos 55-60 százaléka érintett az év végi kampányban. Az aktuális kgfb felmondásának az évforduló előtt legalább 30 nappal korábban, 2013. december 1-jéig kell beérkeznie az autó jelenlegi biztosítójához. Ennek elmulasztása esetén az újonnan kötött biztosítás nem lesz érvényes. Az új szerződés megkötésének határideje 2013. december 31. A szakemberek szerint tíz kgfb üzletággal foglalkozó társaságból kilenc emeli a tarifáit.

Az új szabályozás értelmében az év elejétől a biztosítóknak a saját honlapjukon kívül nem két országos napilapban, hanem a pénzügyi felügyelet (immár az MNB) és a MABISZ honlapján kell közzétenniük új tarifáikat.
Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) elnöke előrejelzése szerint az év végi kötelezőkampányt övező hagyományos, felfokozott várakozás ellenére a most biztosítót váltók száma alig az ötöde lesz a négy évvel ezelőtti értéknek.

Az alig 300 ezer biztosítót váltó mellett a meghirdetett tarifáktól függően mintegy 140-170 ezren lehetnek majd olyanok, akik ugyanannál a biztosítónál kötik újra a szerződésüket. A visszaesés oka csak kisebb részben az, hogy idén ismét csökkent az év végi biztosítási évfordulóval rendelkezők száma. Ugyanakkor, aki akarta, már az előző években optimalizálta biztosítását. A legtöbb autós számára a díjak eltérése egészen minimális egy olyan környezetben, ahol a teljes éves díj egy fél tank benzin árát éri.

ugyanakkor nem csekély üzletről van szó, hiszen tavaly még a visszanyesett tarifákkal is 76 milliárd forintot fizettek be az autósok a biztosítótársaságoknak. Igaz, az elmúlt fél évtizedben a rendkívül éles árversdeny miatt a tártsaságok bevétele 80 milliárd forinttal csökkent.

Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezető igazugatója a Népszavának elmondta, a 2010. után vásárolt gépkocsik tulajdonosainak a biztosításkötés évfordulóján kell új szerződést kötniük, de erről a biztosítótársaságok, illetve az alkuszok is 50 nappal az évforduló előtt kötelesek értesíteni az ügyfeleket. A tarifák idén áprilisban kezdtek emelkedni: az átlagosan 16 ezer forintról 23 ezer forintra. Az évközi szerződések díjai azonban jóval nagyobb mértékben emelkedtek, mint a mostani, év végi kampány során fognak.

Idén az első háromnegyed évben már nagyobb volt az üzemanyag-fogyasztás, mint az előző év hasonló időszakában, vagyis az autósok többet közlekednek, így a károk várható gyakorisága és értéke is növekedni fog. Egyebek mellett ezzel is indokolták a biztosítótársaságok a díjemelést. Felmérésünk szerint egyébként az ügyfelek nagy része elégedett a biztosítójával.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) adatai szerint 729 ezer új kgfb-szerződést kötöttek tavaly Magyarországon, ebből 480 ezret új biztosítónál.

A legtöbb biztosítótársaság már nem saját kárbecslőkkel, hanem külsős cégekkel dolgoztat. Ez jelentősen csökkenti a biztosítási csalások lehetőségét, bár a mélypontra zuhant díjak önmagukban is erős korlátot jelentettek. A megbízott vállalkozások szakemberei rendszeresen szigorú ellenőrzésen esnek át.

A káresemények száma ugyan csökkent, de az egyre több és drágább elektronika miatt a kifizetések összege érdemben nem esett vissza. A javuló balesetszámok mögött a gyorshajtással szembeni hatósági zéró tolerancia is felfedezhető. A statisztikát ronthatja, hogy a hazai gépjárműállomány átlagéletkora az elmúlt időszakban emelkedett, jelenleg eléri a 13 évet.