A hajó gépésze idézte fel kedden a hajószerencsétlenség körülményeit. Elmondta, a sziklának ütközés után azonnal tájékoztatta a kapitányt arról, hogy víz ömlik be a hajóba. Arra az ügyészi kérdésre azonban nem tudott válaszolni, hogy Schettino kapitány miért a zátonyra futás után másfél órával adta csak ki az evakuálási parancsot.
Giuseppe Pillon gépész elmondta, hogy a parti szikláknak való ütközés után a meglékelt hajó falán a tenger azonnal elkezdett beömleni a Costa Concordia legalsó szintjein levő gépházba. Ezt ő rögtön jelentette Francesco Schettino kapitánynak.
- Amíg lehetett a gépházban maradtam, amely húsz perc alatt teljesen víz alá került, attól tartottam, hogy a hajó felborul - hangoztatta Pillon.
Egyébként más tisztek is úgy nyilatkoztak, hogy Schettino kezdettől fogva tisztában volt a helyzet súlyosságával.
A toszkán Grosseto városi színházában idén tavasz óta folyó per mostani tárgyalásán a legénység tagjai azt is felidézték, hogy a kapitány miként hagyta el a hajót. Cáfolták Schettino korábbi kijelentéseit miszerint miközben a hajó megdőlt, ő "beleesett" volna az egyik mentőcsónakba. A szemtanúk szerint Schettino önszántából ugrott be az egyik mentőcsónakba egy kis méretű poggyásszal a kezében.
Ez Schettino ügyvédje szerint nem felel meg a valóságnak. Hangoztatta, hogy Schettino kapitány nem gyáva, és rangjához méltóan viselkedett a hajóját ért katasztrófában.
Az olasz és külföldi sajtó egyébként úgy értesült, hogy a felesége által elhagyott Schettino a perről tudósító egyik újságírónő társa lett.
A hajószerencsétlenség után huszonkét hónappal a Costa Concordia egyik vízbe veszett mentőmellényét kedden a Szardínia melletti La Maddalena szigetcsoportnál találták meg a tengerben.
Az óceánjárót szeptemberben egyenesbe állító Titan-Micoperi cég közölte, hogy megkezdődött a hajóroncs rögzítése annak érdekében, hogy a téli hónapokban a tenger erős hullámzása közben se mozduljon el. A cég elbocsátotta azt a négy búvárt, akiről kiderült, hogy a hajótestből az utasok személyes tárgyait tulajdonították el.