Így változik az autóbiztosítások piaca

Publikálás dátuma
2013.11.13 06:20
Figyeljünk oda, hogy a biztosító a régi vagy az új bonust, malust közli-e FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/THINKSTOCKS
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kalkulátorok többsége nem számol a 30 százalékos baleseti adóval, de nem csak ezért érdemes némi időt szánni a kötelező szerződés megkötése előtt. A szakemberek szerint ugyanis általánosságban nem igaz, hogy a biztosítási díjak emelkedtek, mert azok attól is függnek, hogy az egyes társaságok melyik autós réteget akarják megtartani és melyiket nem.

A legtöbb kgfb díjkalkulátor nem számol a 30 százalékos baleseti adóval, amely egyébként nem marad a biztosítótársaságoknál, tovább kell, hogy utalják a költségvetésnek. Az autósoknak viszont érdemes alaposan ellenőrizni, hogy ez a jelenlegi kormány alatt bevezetett új adónemmel növelt összeg szerepel a kalkulátorban, vagy sem. Ez az összeg több ezer forintot is jelenthet, ezért kellemetlen meglepetés érheti azt, aki biztosítási díj kézhezvételekor döbben rá a kalkulátor számolta és a díj összege közötti különbségre.

Az a 2,2-2,3 millió autós, akinek év végén jár le a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása, november 29-ig mondhatja le levélben a jelenlegi biztosítójánál a szerződését. A váltás határideje ugyanis december 1-je, ám az éppen vasárnapra esik.
Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) elnöke elmondta, jogszabály szerint ugyan faxon is le lehet mondani a szerződést, ám annak igazolása nehézkes, és azt sem lehet tudni, hogy hétvégén melyik biztosítótársaság tart ügyeletet. Nem érdemes az utolsó pillanatig várni, bár egy felmérés szerint a magyar autósok mintegy 40 százaléka ezt teszi. Az ilyen "last minute" lemondásokért az alkuszok sem vállalnak felelősséget. Aki késve adja föl a szerződése lemondását, vagy az utolsó pillanatban feladott felmondás elkeveredik, és nem tudja igazolni, hogy elküldte, kénytelen a jelenlegi biztosítójánál maradni.

A FBAMSZ előrejelzése szerint idén nagyjából 300 ezren váltanak biztosítót, ami egyharmada a tavalyinak. Igaz, közben tovább csökkent azok száma, akiknek év végére esik a kgfb szerződésük évfordulója. Ebben a számban azonban benne van az a 150-180 ezer ügyfél is, aki felmondja a szerződését, de a kedvezőbb díjszabásért ugyanahhoz a társasághoz szerződik vissza. Aki eleve maradni akar a jelenlegi biztosítójánál, annak gyakorlatilag semmi tennivalója, csak várnia kell a társaság értesítését a 2014-re érvényes kgfb díjáról. Ma már egyáltalán nem törvényszerű, ami azért korábban még gyakran jellemző volt, hogy sok biztosítótársaság szinte büntette a hűséges ügyfeleket. A társaságok általában úgy állapítják meg a díjaikat, hogy milyen ügyfélkört szeretnének megtartani, vagy éppen milyenektől szabadulnának. Éppen ezért túlzott leegyszerűsítés az a sajtóban is gyakran felbukkanó vélemény, hogy általában 12-15, vagy akár több százalékkal is emelkedtek a kgfb díjak. Még mindig vannak olyan ügyfelek, akik olcsóbban megúszhatják a kötelezőt. A szakemberek azt is megemlítették, hogy egyre többen nem aprózzák el a díjfizetést, és egyben egyenlítik ki a biztosítás összegét.

Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ gépjárműszekciójának elnöke a Népszavának elmondta, a biztosítótársaságok által a váltást megelőzően kötelezően 60 nappal korábban kiküldött értesítőben nem mindig egyértelmű az úgynevezett bonus/malus pontok közlése. Előfordul, hogy a jelenlegi besorolást írják meg, máskor a következő osztályt adják meg. Ezt is tisztázni kell. A jogszabály értelmében a B10-es besorolásnál már nem lehet magasabbat adni, ezért sokan úgy érezhetik, hiába vezetnek évek óta balesetmentesen, mégis drágul a biztosításuk.

Alaposan megnehezítette a flottabiztosításokat az a szakma és az érintettek megkérdezése nélkül alkotott szabályozás, amely megszüntette azt a lehetőséget, hogy a biztosítótársaságok meghirdették a díjakat 30-40 százalékos mozgástérrel. A flottákat 5 gépkocsitól számítják, s az erre a szegmensre erőltetett egységes díjszabás nem működik, hiszen sem az alkusz, sem a biztosítótársaság nem tudhatta előre, milyen belső szabályozás érvényes az adott cégnél, milyen típusú autókból áll a flotta. Ennek az új szabályozásnak az lett a következménye, hogy elsősorban a kis- és közepes vállalkozások (kkv) kivonultak a flottabiztosítási piacról, és egyéni biztosításokat kötöttek a gépkocsikra. Ez azonban alaposan bonyolította a helyzetet, hiszen egyszerűbb volt egyben kezelni a flottát, mint külön-külön, főleg akkor, ha év közben egy vagy több autót lecseréltek. A biztosítók és az alkuszok úgy vágták át a gordiuszi csomót, hogy a társaságok vállalkozásokra lebontva adják meg a díjajánlatukat. Máris érzékelhető az a trendváltás, hogy a kis flották kezdenek visszatérni az egyéni biztosításból a számukra kedvezőbb flottabiztosításra.

Elmúlóban a magyar gazdaság kegyelmi állapota, csökkennek az uniós források

Publikálás dátuma
2019.03.21 09:30
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Idén megtörik a hazai gazdasági növekedés lendülete, várhatóan 3,7 százalékkal nő a GDP a tavalyi 4,9 százalékkal szemben – közölte előrejelzésük fő megállapítását Várhegyi Éva, a Pénzügykutató Zrt. (PK Zrt.) tudományos tanácsadója. A múlt évben kedvezőek voltak a külső feltételek, bőséggel áramlott az országa az uniós forrás, és a lakossági fogyasztás növekedése az 5 százalékot is meghaladta. Ez utóbbit a több mint 8 százalékos reálkereset növekedés is serkentette, amiből a kormányzat mellett a versenyszféra is kivette részét. A Pénzügykutató előrejelzése szerint a fogyasztás bővülése idén várhatóan 4,5 százalékra esik vissza. Idén lanyhul a külső konjunktúra, a világgazdaságban nőnek a feszültségek. Növekedési gondokkal küzd a magyar  gazdaság exportpiacának 80 százalékát adó Európa is. Az eurózóna motorjának számító Németország növekedési üteme valószínűleg legföljebb 1 százalék közelében lesz. Nagy kérdés, mi lesz európai autóexport sorsa, ha Donald Trump amerikai elnök mégis bevezeti-e a 25 százalékos vámtarifát.  A kutatók szerint 2019-ben 3,2 százalék lesz az átlagos infláció, ami az év végén felkúszhat 3,3 százalékra is. A forint árfolyama a legfőbb valutákkal szemben az utóbbi időben erősödött, nem függetlenül a nagy hitelminősítő intézetek kedvező döntéseiről. A forint-euró árfolyam például tavaly átlagosan 320 forint volt, de előfordult, hogy a 330 forintos sávba is ellátogatott. Ebben az évben várhatóan a 318-as szint lesz a mérvadó. A bérnövekedés már így is megelőzte a termelékenység bővülését, s ez gátat szabhat a kormány belföldi keresletnövelő lehetőségeinek. Ezt egyébként a jegybanki inflációs cél és az államháztartás 3 százalékos hiánykorlátja is visszafogja. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a második félévben már szigoríthat a monetáris politikáján, de az egyre súlytalanabbá váló alapkamat valószínűleg marad a 0,9 százalékos szinten. Szűkítheti a kamatfolyosót, az egynapos betéti kamatot pedig a jelenlegi mínusz 0,15 százalékról nullára emelheti. Várhegyi Éva úgy vélte, erősen túlfűtött a magyar gazdaság. Az egyre drámaibb szakemberhiány, a munkaerőpiac helyzete is ezt bizonyítja. A nagyjából 60 százalékos foglalkoztatási rátán már nem igen lehet tovább erősíteni. A munkaerőhiány egyre nagyobb mértékben nehezíti a beruházásokat és a gazdaság fejlődését. Sokatmondó, hogy mindegyik program azzal indul, hogy a jelenlegi növekedési ütem nem fenntartható, a versenyképesség növelésére erre meg erre van még szükség - tette hozzá Petschnig Mária Zita, a Pénzügykutató kutatója. Ehhez képest a Pénzügyminisztérium (PM) és az MNB egymástól független, összehangolatlan versenyképességjavító programcsomagot készített. Ráadásul Lengyel László, a PK Zrt. vezérigazgatója szerint a végső döntés Orbán Viktor kezében van, a szakmai szempontokat felülírhatják a politikai megfontolások. A hatástanulmányok, háttérelemzések között szemezgetni pedig kockázatos. Arról nem is szólva, hogy ha újra szükség lesz kormányzati élénkítő lépésekre, arra nem lesz költségvetési mozgástér. A sikeres Audi-sztrájk fontos üzenet: a nagy béremelés szokássá válhat - fogalmazott Herczog László kutató. Új jelenség, hogy mind több multinacionális cégnél egyre inkább az országok közti bérkülönbségeket nézik, s ez további béremeléseket jelenthet. A növekedés dinamikája azonban kissé lassulhat. Ami a multiknak még nem okoz gondot, a hazai, főleg kis és közepes vállalkozásokat (kkv) nehéz helyzetbe hozhatja. Ahogy a foglalkoztatás már nemigen növekedhet, úgy a munkanélküliségi viszont elindulhat fölfelé. A kutató szerint a külföldön dolgozó, magyarok a hazai foglalkoztatottak legalább 10-15 százalékát adják, ráadásul elsősorban éppen a legképzettebbek hagyták el az országot. A munkaerőpiacról hiányzó 400-600 ezer ember jelentős gondot okoz, s a munkanélküliek ezt a hiányt nem képesek pótolni, mindez további bérfelhajtó hatású lehet. Az elvileg a szakember utánpótlást adó szakoktatás „rángatása”, néhány éven belüli újabb jelentős átalakítása sem segíti a versenyképességet. Egy oktatási reform hatása legkevesebb 5-6, de inkább még hosszabb idő után lesz érezhető, rövid távon a bizonytalanság inkább elriasztja a fiatalokat a szakiskoláktól – mondta a Népszava kérdésére válaszolva Herzog László. 
Frissítve: 2019.03.21 09:30

A KÉSZ építheti Paks 2 felvonulási barakkjait

Publikálás dátuma
2019.03.21 08:15
A létesítési engedélyek kiadása előtt megépülhetnek a felvonulási épületek a kormány szerint
Fotó: PAKS2.HU
Várhatóan a tavaly alapítványi tulajdonba került KÉSZ Csoport nyeri az új paksi beruházás felvonulási épületeire kiírt pályázatot.
A KÉSZ Építő és Szerelő Zrt.-nek áll a zászló a háromezermilliárdos paksi blokkok első érdemi beruházására, az építkezéshez szükséges úgynevezett felvonulási épületek kivitelezésére kiírt pályázaton – bányászható ki az orosz Roszatom kiírási oldalának mélyéről. A beruházás mögött lévő, állami Paks II Zrt. oldala szerint a Roszatom fővállalkozást végző leányvállalata, a JSC ASE szeptemberben írt ki pályázatot egy 300, illetve egy 360 fős iroda, valamint egy százfős étterem-főzőkonyha kivitelezésére. Ezek azok az ingatlanok, amiket az orosz fél a teljes beruházásból elsőként igyekezett engedélyeztetni az Országos Atomenergia Hivatallal (OAH), ám tavalyelőtti beadványukat – Fichtinger Gyula OAH-főigazgató szavai szerint - „kisebb-nagyobb kérdések” miatt átdolgozásra visszadobták. Mint azóta kiderült, az orosz fél terveiben kevéssé veszi figyelembe a magyar előírásokat és – vélhetőleg erőforráshiány miatt - alapvetően mindent a Paks 2-es fejlesztés Oroszországban már megépített „mintaerőművének” irataiból emel át. Ugyanakkor a tavaly újra beadott kérvényt az OAH már engedélyezte. A felvonulási épületek több ezer iratból álló, nyilvános pályázati anyagának legutolsó, március 1-i dokumentuma a leendő nyertesre is erőteljesen utal. Eszerint eredetileg négy társaság jelentkezett a munkára. A KÉSZ 9,5 millió eurót (3 milliárd forintot), a török Pasifik Gayrimenkul 11,4 millió eurót (3,6 milliárd forintot), az Orbán Viktor vejéhez, Tiborcz Istvánhoz közel álló Paár Attila tulajdonolta West Hungária Bau 19,7 millió eurót (6,2 milliárd forintot), az orosz OES pedig 23,6 millió eurót (7,4 milliárd forintot) kért. Ám a KÉSZ versenytársai lassan kiszóródtak. A legutolsó körben a török céget győzte le, magasabb megbízhatósági pontszámmal. Így a kiíró döntőbizottsága a KÉSZ-t javasolja szerződéskötésre. A KÉSZ Csoport valóban indult a Paks 2-es fejlesztés felvonulási épületeire kiírt pályázaton, ahol a legkedvezőbb ajánlatot tette – közölte megkeresésünkre Pintyőke Marcell szóvivő. Jelenleg további értékelés és műszaki egyeztetés zajlik – fűzte hozzá. A Kod Média-HG Média keddi energetikai konferenciájáról távozóban alkalmunk adódott Süli Jánost, a Paks 2-es fejlesztésért felelős tárca nélküli minisztert is megkérdezni a felvonulási épületekről. Habár korábban lapunknak márciusra tette a munkálatok megkezdését, erre ezúttal már nem kívánt határidőt megadni. Ám rögzítette: a szerződés további egyeztetéseket követően, hamarosan aláírásra kerülhet a leendő kivitelezővel. Azt követően pedig már vélhetőleg semmi se hátráltatja a munkálatok megkezdését. (Pedig tavalyelőtt még 2018 év eleji "első kapavágást” se zártak ki.) Süli János a parlamentben is rendszeresen védi a felvonulási terület kialakítását. Többen észlelték ugyanis, hogy már megindultak a tereprendezési munkálatok. A miniszter szerint ugyanakkor ez pusztán a felvonulási épületek megvalósítását készíti elő, aminek építészetileg nincs köze magához a nukleáris erőműhöz. Így, bár a blokkok kivitelezéséhez alapvetően szükséges úgynevezett létesítési engedélykérelmet még be sem adták, a felvonulási épületek ettől függetlenül is megépülhetnek – érvel a kormányzat. Tavaly már megépült a területen egy, a munkálatokhoz szükséges transzformátorállomás, de nem az oroszok, hanem a Paks II Zrt. saját beruházásában.

Az alapítvány is Varga Mihályé

A KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. áttételes gazdája, a Priori Zrt. közvetlen részvényese tavaly június óta nem a csoport tulajdonosaként ismert Varga Mihály vállalkozó, hanem az osztrák Vitalis Privatstiftung elnevezésű alapítvány – derül ki a cégbírósági adatokból. Bár a váltásról a társaság mindeddig nem adott hírt, Pintyőke Marcell szóvivő lapunknak úgy fogalmazott, hogy Varga Mihály a KÉSZ Csoport alapítója. Ugyanakkor kérdésünkre rögzítette: a Vitalis mögött szintén Varga Mihály áll alapítóként. (Offshore-ügyekkel foglalkozó oldalak tanúsága szerint ilyen alapítványokat elsősorban adómérséklési okokból hoznak létre, Európán belül főképp Ausztriában és Lichtensteinben. A Piac és Profit korábbi anyaga szerint ezen keresztül a vagyonadó elkerülésével pontosabban megtervezhető az örökhagyás, adómentessé tehető a vagyontárgyak eladása, de alkalmas családi tulajdonváltozások lebonyolítására, a céges tulajdonrész családon belüli adómentes átruházására, illetve az esetleges örökösödési viták megelőzésére. A legfontosabb döntésekre az alapító jogosult. Az építőipari profilú KÉSZ Csoportot 40 milliárd forint körüli tavalyelőtti árbevételével Magyarországon a 200 legnagyobb forgalmú vállalkozás között tartották számon. A HVG tavalyi Top 500-as kiadványa szerint a társaság hárommilliárdos csoportszintű eredménye a 14. legmagasabbnak számított a hazai szakvállalatok körében.

Frissítve: 2019.03.21 08:15