közlekedés;biztosítás;díjak;kgfb;váltás;baleseti adó;kalkulátorok;

2013-11-13 06:20:00

Így változik az autóbiztosítások piaca

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kalkulátorok többsége nem számol a 30 százalékos baleseti adóval, de nem csak ezért érdemes némi időt szánni a kötelező szerződés megkötése előtt. A szakemberek szerint ugyanis általánosságban nem igaz, hogy a biztosítási díjak emelkedtek, mert azok attól is függnek, hogy az egyes társaságok melyik autós réteget akarják megtartani és melyiket nem.

A legtöbb kgfb díjkalkulátor nem számol a 30 százalékos baleseti adóval, amely egyébként nem marad a biztosítótársaságoknál, tovább kell, hogy utalják a költségvetésnek. Az autósoknak viszont érdemes alaposan ellenőrizni, hogy ez a jelenlegi kormány alatt bevezetett új adónemmel növelt összeg szerepel a kalkulátorban, vagy sem. Ez az összeg több ezer forintot is jelenthet, ezért kellemetlen meglepetés érheti azt, aki biztosítási díj kézhezvételekor döbben rá a kalkulátor számolta és a díj összege közötti különbségre.

Az a 2,2-2,3 millió autós, akinek év végén jár le a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása, november 29-ig mondhatja le levélben a jelenlegi biztosítójánál a szerződését. A váltás határideje ugyanis december 1-je, ám az éppen vasárnapra esik.
Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) elnöke elmondta, jogszabály szerint ugyan faxon is le lehet mondani a szerződést, ám annak igazolása nehézkes, és azt sem lehet tudni, hogy hétvégén melyik biztosítótársaság tart ügyeletet. Nem érdemes az utolsó pillanatig várni, bár egy felmérés szerint a magyar autósok mintegy 40 százaléka ezt teszi. Az ilyen "last minute" lemondásokért az alkuszok sem vállalnak felelősséget. Aki késve adja föl a szerződése lemondását, vagy az utolsó pillanatban feladott felmondás elkeveredik, és nem tudja igazolni, hogy elküldte, kénytelen a jelenlegi biztosítójánál maradni.

A FBAMSZ előrejelzése szerint idén nagyjából 300 ezren váltanak biztosítót, ami egyharmada a tavalyinak. Igaz, közben tovább csökkent azok száma, akiknek év végére esik a kgfb szerződésük évfordulója. Ebben a számban azonban benne van az a 150-180 ezer ügyfél is, aki felmondja a szerződését, de a kedvezőbb díjszabásért ugyanahhoz a társasághoz szerződik vissza. Aki eleve maradni akar a jelenlegi biztosítójánál, annak gyakorlatilag semmi tennivalója, csak várnia kell a társaság értesítését a 2014-re érvényes kgfb díjáról. Ma már egyáltalán nem törvényszerű, ami azért korábban még gyakran jellemző volt, hogy sok biztosítótársaság szinte büntette a hűséges ügyfeleket. A társaságok általában úgy állapítják meg a díjaikat, hogy milyen ügyfélkört szeretnének megtartani, vagy éppen milyenektől szabadulnának. Éppen ezért túlzott leegyszerűsítés az a sajtóban is gyakran felbukkanó vélemény, hogy általában 12-15, vagy akár több százalékkal is emelkedtek a kgfb díjak. Még mindig vannak olyan ügyfelek, akik olcsóbban megúszhatják a kötelezőt. A szakemberek azt is megemlítették, hogy egyre többen nem aprózzák el a díjfizetést, és egyben egyenlítik ki a biztosítás összegét.

Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ gépjárműszekciójának elnöke a Népszavának elmondta, a biztosítótársaságok által a váltást megelőzően kötelezően 60 nappal korábban kiküldött értesítőben nem mindig egyértelmű az úgynevezett bonus/malus pontok közlése. Előfordul, hogy a jelenlegi besorolást írják meg, máskor a következő osztályt adják meg. Ezt is tisztázni kell. A jogszabály értelmében a B10-es besorolásnál már nem lehet magasabbat adni, ezért sokan úgy érezhetik, hiába vezetnek évek óta balesetmentesen, mégis drágul a biztosításuk.

Alaposan megnehezítette a flottabiztosításokat az a szakma és az érintettek megkérdezése nélkül alkotott szabályozás, amely megszüntette azt a lehetőséget, hogy a biztosítótársaságok meghirdették a díjakat 30-40 százalékos mozgástérrel. A flottákat 5 gépkocsitól számítják, s az erre a szegmensre erőltetett egységes díjszabás nem működik, hiszen sem az alkusz, sem a biztosítótársaság nem tudhatta előre, milyen belső szabályozás érvényes az adott cégnél, milyen típusú autókból áll a flotta. Ennek az új szabályozásnak az lett a következménye, hogy elsősorban a kis- és közepes vállalkozások (kkv) kivonultak a flottabiztosítási piacról, és egyéni biztosításokat kötöttek a gépkocsikra. Ez azonban alaposan bonyolította a helyzetet, hiszen egyszerűbb volt egyben kezelni a flottát, mint külön-külön, főleg akkor, ha év közben egy vagy több autót lecseréltek. A biztosítók és az alkuszok úgy vágták át a gordiuszi csomót, hogy a társaságok vállalkozásokra lebontva adják meg a díjajánlatukat. Máris érzékelhető az a trendváltás, hogy a kis flották kezdenek visszatérni az egyéni biztosításból a számukra kedvezőbb flottabiztosításra.