Ez év decemberre szállítja le a tervező a megvalósíthatósági tanulmányt és a terveket, ezek alapján dönt a BKK, hogy melyik villamosprojektet javasolja a fővárosnak megvalósítani 2014-2020 között európai uniós pénzügyi szakaszban - tájékoztatatta lapunkat a közlekedési társaság, miután arról érdeklődtünk, támogathatónak tartják-e, hogy újra villamos közlekedjen a Thököly úton.
Megítélésük szerint a vonal megvalósíthatóságát csak az Újpalota-Rákóczi út tengely vonatkozásában érdemes vizsgálni, hogy az utasok ne kényszerüljenek sok átszállásra utazásaik során. - Ezzel kiváltható lenne a belvároson keresztül érkező buszkonvojok közlekedése - rögzítették levelükben.
A válaszból úgy tűnik, a BKK komolyan foglalkozik a 1972-ben felszámolt villamosközlekedés visszaállításával, ám több tényező ennek az ellenkezőjéről árulkodik.
A Thököly útnak a Baross tér és a Dózsa György út közötti szakaszát ugyanis éppen a napokban adták át, miután kicserélték az úttest teljes pályaszerkezetét: elbontották a kockakő burkolatot, valamint felszedték a használaton kívüli - és a villamos esetleges újraindítása esetén felhasználható - villamospálya-maradványokat is.
A projekt csak részben volt a BKK beruházása, a Hernád utca és a Dózsa György út közötti rész felújítására összesen 179 millió forintért szerződött a Swietelsky Magyarország Kft-val. Ám a VEKE szerint az útszakasz átépítésénél nem számoltak a villamossal, amit az is példáz, hogy nem rakták le a villamospálya alapjait, az úgynevezett vasbeton tálcát.
- Semmi ráció nincs abban, hogy a pálya alapjainak elkészítése nélkül újítják fel a Thököly utat, miközben azt mondják, komolyan számolnak a villamos visszavezetésével. Sokkal valószínűbb, hogy ez a szándék csak a nyilatkozatokban létezik - mondta lapunknak Dorner Lajos, a VEKE elnöke.
A vasbeton tálcára a nehéz buszok miatt is szükség lett volna, később pedig az útszakasz teljes átépítése helyett sokkal olcsóbban lehetett volna a síneket elhelyezni. Ám Dorner szerint az sem kizárt, hogy a közműveket sem úgy alakították ki, hogy felettük villamos közlekedhessen.
- Évekkel később persze mondhatják azt, hogy nem volt kérés a tervező felé, hogy a villamosközlekedést figyelembe véve építsék ki az infrastruktúrát; ennek megfelelően átépíthetik megint az egész szakaszt - jegyezte meg a szakértő.
Bár szombattól ismét használhatják az autósok a Thököly út Dózsa György-Baross tér között szakaszát, igaz még csak Buda irányába, de a felújított út nem hozta meg a várt eredményt, ugyanis azóta jelentős dugó keletkezett a Thököly úton.
Ezt vélhetően komoly forgalomtechnikai hiba is magyarázza: a Baross tér egy Y-csomópont, két bevezető ága a Thököly út és a Kerepesi út, és kifelé 2 irányban kellett volna a sávokat duplázni, hogy a belváros minél gyorsabban elhagyható legyen, a befelé tartó forgalmat pedig kapuzni kellett volna.
Ehelyett azonban éppen fordítva festették fel a sávokat, befelé vezet két sáv, és kifelé csak egy, amivel a BKK csak bevonzza a dugót a belvárosba.
- A pesti oldalon a fő közlekedési tengely problémája évek óta megoldatlan, alapvető változtatások szükségesek a Rákóczi út, Thököly út, Csömöri út útvonalon - ezt már Tarlós István főpolgármester írta levelében, amelyet Almássy Kornél, a BKK Közút vezérigazgatója olvasott fel egy közlekedési konferencián a múlt héten.
Vagyis a probléma megoldásában névleg a főváros is elkötelezett, ám az elmúlt években mégsem történt semmi: a zuglóiaknak várhatóan még hosszú évekig el kell viselniük a buszok zaját és benzingőzét.