útdíj;Nemzeti Útdíj-fizetési Szolgáltató;

2013-12-09 06:17:00

Januártól újra drágulnak a teherautók fuvardíjai

Bár az úthasználati tarifák 2014-ben nem változnak, a fuvardíjak azonban az idei, év közbeni, 5-25 százalékos emelkedés, után a jövő év elejétől mégis tovább növekednek, várhatóan átlagosan 3-4 százalékkal. Egyebek mellett azért, mert jelentősen emelkednek a teherautók kötelező felelősségbiztosítási díjai, és magasabbak lesznek a bérköltségek is. Ugyanakkor januártól megteremti a kormány az utólagos útdíj-fizetés lehetőségét a hazai fuvarozók egy részének, azok s akik hitelképesnek bizonyulnak. Hozzájárulhat a szállítmányozási szakma kifehérítéséhez, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhatóság korlátlanul hozzáfér az útdíjakkal kapcsolatos adatokhoz - állítják szakértők.

Információink szerint bár az úthasználatért jövőre nem kell majd a jelenleginél többet fizetniük a 3,5 tonnánál nagyobb teherautók üzemeltetőinek, jövőre átalagosan mégis 3-4 százalékos fuvardíj növekedésre lehet számítani. Egyebek mellett azért, mert drámaian növekednek a tehergépjárművek kötelező felelősségbiztosítási díjai, emelkednek a bérköltségek és az üzemanyagárak is felfelé mozdulnak.

A januártól várható néhány százalékos árkorrekció viszont előreláthatólag nem rázza majd meg a szállítmányozási piacot. Miután idén már bekövetkezett egy sokkoló áremelkedés: az új útdíj-szedési rendszer júliusi bevezetésekor 5-25 százalékos fuvarköltség emelkedéssel kellett szembenézniük a megbízóknak. A szállítási vállalatok zöme ugyanis kénytelen volt áthárítni az egekbe szökő úthasználati költségeket a megrendelőkre.

Növekednek az útdíj-bevételek
Mostanra elérték a 60 milliárd forintot az útdíj-bevételek. Szakmai számítások szerint egy átlag munkanapon 580 millió forint folyik be a kormány kasszájába a mintegy 3500 kilométeres úthálózaton beszedett tarifákból. A kormány az év végéig 75 milliárdos bevételt tervezett, ami feltehetően teljesülni is fog. A várakozásokkal ellentétes fejlemény viszont az, hogy eddig mindössze 130 vállalkozás vette fel összesen 1100 járműre a kormányzat által az útdíjak megfizetéséhez a fuvarozóknak nyújtott forgóeszköz hitelt. Annak ellenére, hogy a kabinet a közelmúltban könnyítette a kölcsönhöz jutási feltételeket és olcsóbbá tette a hitelkonstrukciót. Egyes adatok szerint az útdíj júliusi bevezetése óta mintegy 300 fuvarozó adta vissza a működési engedélyét. Ugyanakkor egyre nagyobb a hiány a képzett tehergépjármű vezetőkből.

Ugyanakkor újdonság, hogy januártól utólag is megfizetheti majd az útdíjat a magyar fuvarozók egy része. A szállítási vállalkozásoknak azonban várhatóan egyfajta hitelképességi vizsgálaton kell majd megfelelniük ahhoz, hogy lehetőséget kapjanak arra, hogy ne előre kellejen kiegyenlíteniük az úthasználati tarifákat. A kérelmeket 2014 január 6-tól fogadja be a Nemzeti Útdíj-fizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt., így az utólagos fizetést február elejétől vezetik majd be a megbízhatónak ítélt ügyfelek részére – közölte Róna Márta, a NÚSZ Zrt. kommunikációs vezetője. A társaság közleménye szerint, a fuvarozónak a kérelem benyújtásával együtt nyilatkozniuk kell arról, hogy a cég ellen nem folyik csődeljárás, felszámolás vagy végelszámolás, nincs lejárt tartozása, és a megfelelő hatósági engedélyekkel rendelkezik.

A 30 napos elbírálási időszak alatt a NÚSZ kiértékeli az igénylő vállalkozás adatait, a hitelképes fuvarozókat pedig fizetőképességük alapján három csoportba sorolják. Az alacsony kockázatú ügyfélnek nem kell biztosítékot nyújtania, a közepes és a magas kockázatú ügyfeleknek viszont bankgaranciát vagy készpénzóvadékot kell letenniük az előre megállapított elszámolási időszak szerint. Ez lehet heti, kétheti, vagy akár havi elszámolás – adta tudtul Róna Márta. Ez azt jelenti, hogy a kormányzat olyan konstrukciót vezet be, amely csak a mintegy 12 ezer hazai szállítási cég egy részének teszi majd lehetővé az utólagos díjkiegyenlítést. (A külföldiek azért maradnak ki ebből kedvezményből, mert a külhoni jármű tulajdonosokon nehezen lehet behajtani utólag a fizetendő összeget.)

Időközben az utak ellenőrzése is szigorodott a kezdeti állapotokhoz képest. Ez rossz hír a bliccelőknek, akiktől eddig több tízmillió forint bírságot szedtek be a hatóságok. A nem, vagy a nem megfelelő összeget fizető teherautósok arányát három százalékra teszik az iparági szakértők, akik szerint a becsületesen fizető úthasználóknak viszont kedvező fejlemény az utak ellenőrzésének gyakoribbá tétele, mivel csökken a versenyhátrányuk a bliccelő fuvarozókkal szemben. (Szakmai számítások szerint egyébként viszonylag kevés teherautós tért át az alsóbbrendű utak használatára amiatt, hogy az autópályák használta magasabb kiadással jár, mint a főutaké. A forgalom átterelődés mindössze öt százalék körüli.)

Egyes szakemberek szerint némileg hozzájárult a fuvarozói szakma "kifehérítéshez", hogy egy májusban elfogadott törvény szerint a Nemzeti Adó- és Vámhatóság ( NAV) korlátlanul hozzáfér az útdíjakkal kapcsolatos adatokhoz. Az elektronikus útdíjról szóló törvény adatkezelési rendelkezései ugyanis lehetővé teszik a NAV számára, hogy feladatai ellátása érdekében a járművekre vonatkozó adatokat megfigyelje és tárolja. A hatóság visszakövetheti egyebek mellett az úthasználat helyét, idejét, a gépjárművek forgalmi rendszámát. A közvetlen törvényi felhatalmazás következményeként a NAV az adatok átvételét és kezelését szabadon végezheti. Nem szükséges például, hogy fennálljon az adócsalás gyanúja, vagy ellenőrzési eljárás legyen folyamatban, vagyis az adóellenőrök indoklás nélkül, bármikor betekinthetnek az adatokba.

Ez pedig azt jelenti, hogy növekszik a lebukás kockázata a fekete fuvaroknál csakúgy, mint az áruk papíron történő "megutaztatása" esetén. Ez utóbbi jobbára a határokon átnyúló forgalmi adó (áfa) csalások egyik eleme. Az útdíjak ellenőrzése révén ugyanis a NAV pontosabban ismerheti az áruk mozgását az e-útdíj adatok és a szállítás egyéb dokumentumainak összevetésének köszönhetően. Ugyanakkor az adózók részéről pedig az útdíj számlákkal igazolni lehet, hogy a termékek valóban visszatérés nélkül elhagyták Magyarországot.

Igaz ugyanakkor,- hívták fel a figyelmet a szakemberek - hogy az útdíj befizetését igazoló számlák nem minden esetben számítanak döntő bizonyítéknak. Mivel csupán azt igazolják, hogy egy több kilométeres fizetős útszakaszra felhajtott az áruszállító jármű. Az, hogy a rakományát pontosan hol tette le a fuvarozó, az már a díjfizetési bizonylatok segítségével nem követhető.