Századszor is bejött

Publikálás dátuma
2014.01.02. 06:48
Bernáth László
Valóban, századszor is bejött, ahogy az egyik összeállítás címében is ígérte a múlt század legnépszerűbb kabarétréfáiból készült összeállítást. Természetesen most is nevettünk Csehov Cseresznyéskertjének pompás paródiáján. (Azóta kijavították a darab címének rossz fordítását, mert a szerző oroszul Medgyeskertet írt a darab fölé.)

Nem volt kevésbé hatásos a másik Csehov paródia sem a három nővért játszó férfiszínészekkel: Haumann Péterrel, Márkus Lászlóval és Körmendi Jánossal.

Jó választás volt a Hófehérke reklámokkal teli hangjátékának felvételeit parodizáló jelenetsor is Agárdy Gáborral, Csákányi Lászlóval, Csala Zsuzsával, Bárdy Györggyel és a mindent jobban tudó rendezőasszisztens Kern Andrással. Mint ahogy most is nevetni kellett Pécsi Ildikó és Antal Imre mókázásán a Néma levente paródiáján.

A nézőben persze felmerül a kérdés: maradnak-e ilyen sikeres kabarétréfák a XXI. századból az utókorra? Bár minden csatorna igyekezett, hogy a közönség nagy részének szilveszteri szórakozását biztosítsa, hasonlóan sikeres jelenetek nem születtek. Még leginkább a Bagi-Nacsa páros próbált valami eredetit nyújtani, de ők elsősorban a televízió aktuális műsorait parodizálják - néha igen sikeresen.

Mint most például  az X Faktort pellengérre állító Zs Faktorral, amelyikben főleg a zsűri szereplőit viccelték ki, de jó volt a Kasza Tibor és Oláh Ibolya száma is. Volt egy hosszadalmas összeállítás Retro Szilveszter címen, amelyben ugyancsak ismert előadók más ismert énekeseket jelenítettek meg - helyenként igen sikeresen, mint például az ál-Soltész Rezső esetében. Kár viszont, hogy Liptai Claudiát mint zsűritagot ugyan láttuk ámuldozni, de aki annak idején nem látta ezt a műsort, gyakorta nem tudhatta, most éppen ki kicsodát játszik.

Azt meg végképpen nehéz megérteni, hogy a maga nemében kitűnő Gundel-Takács hogy kerül csekély két órán át a Következő című műsorával szilveszter este a képernyőre. Sas József és csapata viszont becsülettel állta a sarat, szinte minden csatornán.

Feltűnő, hogy az új konferanszié gárdából - mert a stand-up-ot nyugodtan nevezhetjük konferansznak - senkit sem hívtak meg. Közöttük vannak jobbak, gyengébbek, de úgy látszik, nem tudnak kitörni a nekik szánt műsorskatulyából. A valószínű magyarázat, hogy a legjobb szövegeik is szinte kizárólag magánéletükről szólnak, az otthoni dolgaikon poénkodnak.

Márpedig a kabaré, amit ilyenkor nem az  utcán szilveszterező közönség rendszerint elvár a televíziótól, a társadalmi kérdésektől, helyzetekről, jelenségekről képes igazán üzenni, szórakoztatni. Nem tudni, akad-e majd olyan jelenet, ami ötven év múlva is bejön, akár kétszázadszor is.

Frissítve: 2014.01.01. 21:28

Folyamatos határsértés

Publikálás dátuma
2014.01.02. 06:45
Leonardo DiCaprio győztes mosolya a tőzsdegengsztert elkapni készülő FBI-ügynököknek szól a jachtja fedélzetéről, később a győze
Átverés, kapzsiság, drog, szex, korrupció, orgiák gátlástalanul a csúcsra járatva: ez Martin Scorsese új filmje, jó adag humorral átitatva. A Wall Street farkasa meghökkentő őrület a mind több pénz összeharácsolásának bűvöletéről igaz történet alapján, Leonardo DiCaprio karizmatikus alakításával.

Pazar nagyjelenetekkel tűzdeli tele három órás filmjét Martin Scorsese, A Wall Street farkasa nem is hagyja egyetlen pillanatra lankadni az események megveszekedett vágtáját. A történet alapjául egy 2007-ben megjelent könyv szolgált, amelyben a 22 hónapos börtönre elítélt korrupt tőzsdeügynök, Jordan Belfort írja meg lefegyverző nyíltsággal saját többszörös milliárdos tündöklését és bukását.

Scorsese mindig is szerette a valós életből vett figurákat, pályája elején mellbevágó realizmussal teremtett velük filmtörténeti súlyú műveket. Aztán kiderült, szereti a nagyoperai teatralitást is, és egy jó ideje a szuperprodukcióiban rendre a teatralitás győzött a hitelesség felett. És most itt van A Wall Street farkasa, amelyben Scorsese a realitás erejét párosította a nagyoperai formátumú jelenetezéssel. Sőt, új hanggal lepett meg.

Mesterien egyesíti a nagyoperát, a realitást és az olykor maró humort. Ettől kapnak új, eredeti színt a már ismert vagy újrahasznosított Scorsese-i eszközök is. A jeleneteket átszínező irónia teszi lehetővé mindenek előtt a Jordan Belfortot alakító Leonardo DiCapriónak, hogy ez egyszer hibátlan, tökéletesen felépített, hiteles karaktert alakítson. Pályája legjobb alakításában karizmatikus és lehengerlő.

A Wall Street farkasa színtiszta amerikai történet. Scorsese az amerikai álom fonákját, a kapzsiság és gengszter tempó elszabadulását kíséri végig, azt a jellegzetes mentalitást, amelynek középpontjában a pénz mindenek feletti uralma áll, és a sok után a még többet harácsolás megszállottsága jelenti az életet. Scorsese néhány frenetikusan megkomponált nagyjelenetben megdöbbentő erővel leképezi ennek a mentalitásnak a természetét. Mindjárt a legelején Matthew McConaughey briliáns show-jelenete vezeti be az ifjú ügynököt a Wall Street saját törvényeibe.

DiCaprio egy olyan fiatalembert alakít, aki becsületes tőzsdeügynökként kezdi, majd a tisztességtelen tőzsdei ügyletek gengsztereként csalással és korrupcióval 26 éves korára többszörös multimilliomos lesz. Egy garázsban felállított néhány asztallal indulva sokszázas ügynöksereget foglalkoztató cég alapítójaként rámenős hazugsággal, erőszakos módszerek segítségével, csalással kiforgatja a kisembereket a keservesen összegyűjtött pénzükből. Mérhetetlen vagyonra tesz szert társaival mindaddig, míg az FBI véget nem vet a mókának.

Scorsese nem sok energiát szentel annak, hogy a néző pontról pontra értse a tőzsdei manipulációkat, a pénzügyi gengszterkedést, ez nem is hiányzik. Egy mesteri megoldással ugyanis a néző pontosan érti a lényeget, maga a filmbeli Jordan Belfort meséli el saját sztoriját az elejétől kezdve, s mindig van egy-egy félmondata, amiből pontosan követhető a törvénytelen módszerek sora. Leonardo DiCaprio alakításában mindvégig ott a drámát bohózatként leleplező humor és irónia.

Mesteri ebben: színészi csúcsteljesítményt épít abból, amit a valóságban utálunk és megvetünk. A munkatársainak tartott beszédeivel a manipuláció nagykönyvbe illő példatárát vezeti elő. Pazar bohózat, ahogy egy tragikusan feszült helyzetben a drogtól szinte már kómában hazajut egy klubból, hogy megakadályozza az azonnali lebukást az FBI-jal történő macska-egér kergetőzésben.

Scorsese minden képzeletet felülmúlóan változatos és látványos őrületet tesz fel a vászonra luxusról, nőkről, drogról. Félszáz meztelen prosti a repülőn, orgiák munkahelyen és jachton, szex és drog mindig és mindenütt, a legkülönbözőbb változatban. A film majdnem mindent megmutat, amit lehet, és amiről eddig azt hittük, hogy nem. Scorsese igyekszik minden határt túllépni a szemérmetlen harácsolás és a szemérmetlen élvezetek megmutatásában, a filmje ebből a szempontból folyamatos határsértés. (A Wall Street farkasa *****)

Szerző
Frissítve: 2014.01.01. 21:12

Ferenc pápa az új évre befogadást és szolidaritást sürgetett

Róma városának problémáiról és ezzel egy időben a római egyházról is beszélt évzáró homíliájában Ferenc pápa kedd délután a Szent Péter-bazilikában általa vezetett vesperáson.

A hagyomány szerint az egyházfő az év utolsó napján hálaadó szertartást vezetett a vatikáni Szent Péter-bazilikában.
A hívőkkel és papokkal zsúfolásig megtelt bazilikában Ferenc pápa a lezáruló és a kezdődő esztendőről beszélt hangsúlyozva, hogy a magunk mögött hagyott év a keresztények számára "nem megszűnt valóság", hanem újabb lépés a remény felé.
"Kérdezzük meg magunktól, hogy az utóbbi évben mennyi időt fordítottunk önmagunkra és saját érdekeinre, és mennyit másokra" - hangoztatta az egyházfő.

Homíliája jelentős részében Róma városáról beszélt. Úgy fogalmazott, Róma a világ egyik legszebb városa, de életminősége, lakosainak mindennapjai mégsem ezt tükrözik. Ferenc pápa szerint nagy ellentét érezhető a város szépsége és a társadalom peremén élők nehézségei között. Amekkora a szépség, akkora az anyagi és erkölcsi nyomor és boldogtalanság is - tette hozzá.
"Minden város mozaikhoz hasonlít, melynek darabjait lakosai alkotják. Mindenki felelős saját városa életéért a rosszban és a jóban is" - hangoztatta a pápa. Hozzátette, Róma tele van turistákkal és menekültekkel, Róma tele van dolgozó emberekkel és azokkal is, akiknek nincsen munkája, vagy alulfizetik őket.

Mindenkinek ugyanolyan joga van a befogadáshoz és az igazságos bánásmódhoz, mert mindenki az emberi méltóság hordozója. "Az új évben Róma legyen befogadóbb és szolidárisabb" - mondta Ferenc pápa, aki Róma városát Róma egyházával állította párhuzamba.

Róma városának püspökeként Ferenc pápa kijelentette: mások problémáit nem lehet messziről, egy magasra helyezett balkonról figyelni anélkül, hogy ez megérintene bennünket, "akarjuk vagy sem, testvéreinkről van szó".
A szertartás a Te Deum himnusz felcsendülésével zárul. Ezt követően Ferenc pápa a Szent Péter térre megy, ahol megtekinti a tér közepén álló nápolyi betlehemet.

Szerző