4-es metró;Budapest;tömegközlekedés;BKK;

A 4-es metró szerelvényei. Fotó: Tóth Gergő/Népszava

- Komoly átalakulás előtt a budapesti tömegközlekedés

A 4-es metró elindulása után a felszínen is átszervezik a tömegközlekedést, ami a főváros nagy területén és az agglomerációban is menetrendváltozásokat jelent majd. Az erről szóló terveket hamarosan közzéteszik, ezekhez a hónap végéig az utasok javaslatait, véleményét, és észrevételeit is várja a főváros.

A Főpolgármesteri Hivatal közleménye szerint az új metróvonal tavaszra tervezett elindulásával jelentősen változik Budapest buszhálózata. Az M4-es metróvonal ugyanis alternatívát jelent a nagy forgalmú 7-es buszcsalád, a 47-es és a 49-es villamos mellett, Kelenföldtől - a nyugati agglomerációból a XI. kerületig közlekedő sűrű autóbuszvonalak végpontjától - pedig gyors, kényelmes közlekedési lehetőséget biztosít majd a belvárosba.

Kiemelték: az új metró elindulásához kapcsolódva a Fővárosi Önkormányzat a Budapesti Közlekedési Központ közreműködésével az elmúlt évtized egyik legnagyobb felszíni forgalomátszervezését hajtja végre. Ez közvetlenül tíz fővárosi kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton mintegy 40 autóbusz-, 4 villamos- és 3 trolibuszvonalon jelent hálózati vagy nagymértékű menetrendváltozást. A változások véglegesítése előtt azonban az utasok véleményét is szeretné megismerni a főváros. Ezért hivatalos honlapjukon, a Budapest Portálon (www.budapest.hu) és a BKK honlapján (www.bkk.hu/m4) szövegesen és interaktív térképen is megtekinthetőek lesznek a tervezett változások. A javaslatokat, észrevételeket január végéig várják.

A 4-es metró a Keleti pályaudvar és Kelenföld vasútállomás között jár majd, átszállási lehetőséget biztosítva a 2-es és a 3-as vonalakra. A többi metróvonalhoz hasonlóan az első vonatok 4.30 körül, az utolsók 23.30 körül indulnak a végállomásokról, a járatsűrűség a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban 2-3 perc, a hétköznapokon és a hétvégén napközben 5 perc, az esti időszakban 10 perc lesz.

A 4-es metró elindulásához kapcsolódó felszíni hálózati, menetrendi változások Újpalota, Zugló, Belváros, Józsefváros, Bel-Buda, Kelenföld, Gazdagrét, Őrmező, Kelenvölgy, Albertfalva, Budafok, Budatétény, Nagytétény, Budaörs és Törökbálint tömegközlekedésére lesznek közvetlen hatással. A tervek szerint mintegy 40 autóbusz-, 4 villamos- és 3 trolibuszvonalon kell jelentős változásra - vonalak összevonására, meghosszabbítására vagy rövidítésére, új járatok indítására és ezzel párhuzamosan egyes jelenlegi vonalak megszüntetésére - számítani.

A 15-29 éves magyar fiatalok 41 százaléka a közeljövőben nem szeretne elköltözni szülei lakásából – derül ki a Kutatópont által végzett, Magyar Ifjúság 2012 kutatásból. A négyévente elvégzett felmérés 2012-es hulláma szerint – amely nyolcezer 15-29 év közötti magyar fiatal megkérdezésével készült –, Magyarországon is érzékelhető az a nemzetközi folyamat, aminek hatására az önálló családalapítás későbbre tolódik.