Utólag fizethetnek a fuvarozók

Publikálás dátuma
2014.01.11 06:17
Fotó: Népszava
A korábbiakkal ellentétben nem tervezi a kormány, hogy idén kiterjeszti a megtett úttal arányos díjfizetést a személyautókra is. Így ebben a járműkategóriában egyelőre marad a matricás díjfizetés, és a tarifák sem változnak. A hét elejétől a fuvarozók igényelhetik a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-től az utólagos díjfizetési lehetőséget. A feltételek szigorúak, ezért feltehetően csak a szállítási vállalkozók töredéke fizet majd utólag az úthasználatért.

A korábban elterjedt hírekkel ellentétben nem tervezi a kormány, hogy idén kiterjeszti a megtett úttal arányos díjfizetést a személyautókra is. Ennél a járműkategóriánál marad a matricás díjfizetés, és idén nem változnak a díjtételek sem - nyilatkozta lapunknak Kibédi-Varga Lajos. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) szóvivője elmondta, hogy a fuvarozók a hét elejétől kérelmezhetik az utólagos útdíjfizetési lehetőséget. A NÚSZ 30 nap alatt bírálja el az igényeket, így a szállítási vállalkozók egy része már február elejétől élhet az újonnan bevezetett fizetési kedvezménnyel.

Az új fizetési megoldást csak meglehetősen szigorú feltételekkel vehetik igénybe a fuvarozók. A vállalkozóknak a kérelem benyújtásával együtt nyilatkozniuk kell arról, hogy a cég ellen nem folyik csődeljárás, felszámolás, végelszámolás, nincs lejárt tartozása, és a megfelelő hatósági engedélyekkel rendelkezik. A 30 napos elbírálási időszak alatt a NÚSZ kiértékeli az igénylő vállalkozást, a hitelképes fuvarozókat pedig fizetőképességük alapján három csoportba sorolják.

Az alacsony kockázatú ügyfélnek nem kell biztosítékot nyújtania, a közepes és a magas kockázatú ügyfeleknek viszont bankgaranciát vagy készpénzóvadékot kell letenniük az előre megállapított elszámolási időszak szerint. Ez lehet heti, kétheti, vagy akár havi elszámolás. Vagyis, a kormányzat olyan konstrukciót vezet be, amely a mintegy 12 ezer hazai szállítási cég csak egy részének teszi majd lehetővé az utólagos díjkiegyenlítést. (A külföldiek azért maradnak ki ebből kedvezményből, mert a külhoni járműtulajdonosokon nehezen lehet behajtani utólag a fizetendő összeget.)

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének a főtitkára úgy véli: bár kissé megkésve vezette be az utólagos díjfizetési lehetőséget a kormányzat, az új konstrukciót üdvözlik a szállítási vállalkozások. Azt azonban egyenlőre nem tudni, hogy hányan vehetik majd igénybe ezt a számlakiegyenlítési módot. A szakember szerint a fuvarozóknak érdemes alaposan mérlegelniük, hogy számukra megéri-e áttérni a használat utáni díjbefizetésre, miután a pénzügyi garanciák megszerzésének sok esetben jelentős költségei vannak. A főtitkár megjegyezte: az e-útdíj-rendszer még további finomhangolásra szorul. Erre folyamatosan tesznek javaslatokat a szállítási vállalkozók a kormányzatnak, illetve a NÚSZ-nak.

Kibédi-Varga Lajos megerősítette: idén folytatódik a díjköteles úthálózat további úgynevezett elemi úrszakaszokra bontása, és ebben az évben az újonnan átadott útszakaszokat is beillesztik a díjfizetési rendszerbe. Emellett folytatódik a matricás és a megtett úttal arányos fizetési rendszerek összehangolása.

A tervezettnél több útdíj folyt be tavaly
A vártnál is több pénzt zsebelt be tavaly a kormányzat a teherautósok megsarcolásából. Az elmúlt év július elsején a teherautósok számára beindított, megtett úttal arányos útdíjfizetési rendszerben a 2013 végéig tervbe vett 75 milliárd forint helyett a díjbevétel 78,9 milliárd forint volt, ami öt százalékkal több a tervezettnél. A legnagyobb forgalmat október hozta, akkor 14,49 milliárd forintot fizettek az úthasználatáért a teherautósok. Idén 150 milliárd forint a bevételi előirányzat. Elemzők szerint nem kizárt, hogy ez a célkitűzés is teljesül. Különösen akkor, ha - amint azt tervezik - a tehergépjárművek körében módosítják a díjkategóriákat.

Emlékezetes: az elemi szakaszok átszabása már tavaly elkezdődött. A módosítás során a díjköteles úthálózat hossza szinte változatlan maradt, az elemi útszakaszok száma azonban 2075-ről 2243-ra növekedett, vagyis a fizetős szakaszok hossza több helyen csökkent. Ezzel az volt a kormányzat célja, hogy a díjfizetés arányosabb legyen a megtett úttal, s ne kelljen több kilométernyi útért fizetniük a teherautósoknak, ott ahol csak néhényszáz métert tesznek meg.

Információink szerint, bár az úthasználatért idén nem kell a tavalyinál többet fizetniük a 3,5 tonnánál nagyobb teherautók üzemeltetőinek, átlagosan mégis 3-4 százalékos fuvardíj-növekedésre lehet számítani. Egyebek mellett azért, mert drámaian növekedtek a tehergépjárművek kötelező felelősségbiztosítási díjai, emelkednek a bérköltségek és az üzemanyagárak is erősen ingadoznak.

A mostani néhány százalékos árkorrekció viszont nem rázza meg a szállítmányozási piacot. Miután 2013-ban már bekövetkezett egy sokkoló áremelkedés: az új útdíjszedési rendszer júliusi bevezetésekor 5-25 százalékos fuvarköltség-emelkedéssel kellett szembenézniük a megbízóknak. A szállítási vállalatok zöme ugyanis kénytelen volt áthárítni az egekbe szökő úthasználati költségeket a megrendelőkre.

Szerző

A családok harmadánál vészhelyzetet okozna egy váratlan kiadás

Publikálás dátuma
2019.03.23 11:40

Fotó: Shutterstock
És ha sikerül is áthidalni a pénzhiányt, akkor is adósságcsapdába ragadhatnak a famíliák.
Bármikor előfordulhat, hogy elromlik a mosógép vagy tönkremegy a tévé, netán egy betegség miatt kell újratervezni a mindennapokat – sokat elmond a valós jövedelmi helyzetről, hogy képesek-e fedezni a magyar családok az ezekhez hasonló, nagyobb összegű váratlan kiadásokat, írja a 24.hu Közel egy évvel ezelőtt arra jutottak a kutatók, hogy a háztartások szintjén a váratlan kiadások fedezetére nagyságrendileg átlagosan 300 ezer forintra lenne szükség, azaz ekkora összegnek kellene rendelkezésre állnia ahhoz, hogy ne rendítse meg egy ilyen eset a családi költségvetést. És bár a famíliák kétharmada takarékosnak vallja magát - erre jutott a Pulzus - a családok 33 százaléka az említett 300 ezer forintos összegnek egyetlen forintját sem tudná megtakarításaiból fedezni.  (És 30 százalék csak részben tudná ezt a summát előteremteni.) Ráadásul a Pulzus  kérdései nem tekinthetőek teoretikusnak, ugyanis a válaszadók egyharmada szembesült az utóbbi évben 300 ezer forint körüli váratlan kiadással. És emiatt a válaszadók 26 százaléka verte magát tartozásba - meglehetősen nagy összegűbe. Hetven százalékuk jelenleg is 100 ezer forintnál súlyosabb összeggel tartozik egy korábbi váratlan kiadása miatt, 30 százalékuk 300 ezer forintnál is nagyobb adósságba keveredett.

Kedden kitör tejháború - tüntetnek a Penny Market akciója miatt

Publikálás dátuma
2019.03.23 09:47

Fotó: Shutterstock
Szlovákiában drágább az a tej, mint amennyiért itt árusítja a Penny.
Kedden a Penny Market alsónémedi központja előtt tüntetnek a tejtermelők az áruházban árult, szlovákiai olcsó tej miatt, írja a hvg.hu. (Emlékeztetőül: csütörtökön hirdette meg a Penny Market az akciós tejet, egy hétig a 149 forint helyett 135 forintért kapható a másfél százalékos UHT tej.) „Miért nem a magyar tejjel akciózik?” – magyarázta a felindulás okait a László Róbert, a tejtermelők demonstrációs bizottságának az elnöke, aki egyébként egy makói tejtermelő gazdaság vezetője. A terméktanács demostrációs bizottságának elnöke szerint van bőven magyar tej a piacon.  (A Penniy Market közleményében az állt, hogy nem volt itthon elegendő tej.) "Egyelőre az időpontot tűztük ki a demonstrációra, az engedélyeket megkértük a rendőrségtől, hétfőn döntenek majd, hogy tüntethetünk-e." - mondta László Róbert, a Tej Terméktanács demonstrációs bizottságának elnöke. "Azt szeretnénk elérni, hogy a Penny fújja le az akciót".   Az üzletlánc ráadásul tagja a Tej Terméktanácsnak, hetekig egyeztettek a terméktanács termelői, feldolgozói, és a kereskedők a közös stratégiáról, most úgy tűnik, hogy a Penny kifarolt a megállapodásból. Mindezt úgy, hogy László szerint ezzel az akciót nulla haszonkulccsal bonyolíthatja le a kereskedő, hiszen Szlovákiában a nyerstej ára magasabb, mint itthon. Másfelől a tejtermelők képviselője megnézte a szolvák üzletekben árult, hasonló másfél százalékos UHT tej árát, kiderült, hogy ott drágább, mint a most akciós áron, magyar polcokra tett tej.