A korábban elterjedt hírekkel ellentétben nem tervezi a kormány, hogy idén kiterjeszti a megtett úttal arányos díjfizetést a személyautókra is. Ennél a járműkategóriánál marad a matricás díjfizetés, és idén nem változnak a díjtételek sem - nyilatkozta lapunknak Kibédi-Varga Lajos. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) szóvivője elmondta, hogy a fuvarozók a hét elejétől kérelmezhetik az utólagos útdíjfizetési lehetőséget. A NÚSZ 30 nap alatt bírálja el az igényeket, így a szállítási vállalkozók egy része már február elejétől élhet az újonnan bevezetett fizetési kedvezménnyel.
Az új fizetési megoldást csak meglehetősen szigorú feltételekkel vehetik igénybe a fuvarozók. A vállalkozóknak a kérelem benyújtásával együtt nyilatkozniuk kell arról, hogy a cég ellen nem folyik csődeljárás, felszámolás, végelszámolás, nincs lejárt tartozása, és a megfelelő hatósági engedélyekkel rendelkezik. A 30 napos elbírálási időszak alatt a NÚSZ kiértékeli az igénylő vállalkozást, a hitelképes fuvarozókat pedig fizetőképességük alapján három csoportba sorolják.
Az alacsony kockázatú ügyfélnek nem kell biztosítékot nyújtania, a közepes és a magas kockázatú ügyfeleknek viszont bankgaranciát vagy készpénzóvadékot kell letenniük az előre megállapított elszámolási időszak szerint. Ez lehet heti, kétheti, vagy akár havi elszámolás. Vagyis, a kormányzat olyan konstrukciót vezet be, amely a mintegy 12 ezer hazai szállítási cég csak egy részének teszi majd lehetővé az utólagos díjkiegyenlítést. (A külföldiek azért maradnak ki ebből kedvezményből, mert a külhoni járműtulajdonosokon nehezen lehet behajtani utólag a fizetendő összeget.)
Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének a főtitkára úgy véli: bár kissé megkésve vezette be az utólagos díjfizetési lehetőséget a kormányzat, az új konstrukciót üdvözlik a szállítási vállalkozások. Azt azonban egyenlőre nem tudni, hogy hányan vehetik majd igénybe ezt a számlakiegyenlítési módot. A szakember szerint a fuvarozóknak érdemes alaposan mérlegelniük, hogy számukra megéri-e áttérni a használat utáni díjbefizetésre, miután a pénzügyi garanciák megszerzésének sok esetben jelentős költségei vannak. A főtitkár megjegyezte: az e-útdíj-rendszer még további finomhangolásra szorul. Erre folyamatosan tesznek javaslatokat a szállítási vállalkozók a kormányzatnak, illetve a NÚSZ-nak.
Kibédi-Varga Lajos megerősítette: idén folytatódik a díjköteles úthálózat további úgynevezett elemi úrszakaszokra bontása, és ebben az évben az újonnan átadott útszakaszokat is beillesztik a díjfizetési rendszerbe. Emellett folytatódik a matricás és a megtett úttal arányos fizetési rendszerek összehangolása.
Emlékezetes: az elemi szakaszok átszabása már tavaly elkezdődött. A módosítás során a díjköteles úthálózat hossza szinte változatlan maradt, az elemi útszakaszok száma azonban 2075-ről 2243-ra növekedett, vagyis a fizetős szakaszok hossza több helyen csökkent. Ezzel az volt a kormányzat célja, hogy a díjfizetés arányosabb legyen a megtett úttal, s ne kelljen több kilométernyi útért fizetniük a teherautósoknak, ott ahol csak néhényszáz métert tesznek meg.
Információink szerint, bár az úthasználatért idén nem kell a tavalyinál többet fizetniük a 3,5 tonnánál nagyobb teherautók üzemeltetőinek, átlagosan mégis 3-4 százalékos fuvardíj-növekedésre lehet számítani. Egyebek mellett azért, mert drámaian növekedtek a tehergépjárművek kötelező felelősségbiztosítási díjai, emelkednek a bérköltségek és az üzemanyagárak is erősen ingadoznak.
A mostani néhány százalékos árkorrekció viszont nem rázza meg a szállítmányozási piacot. Miután 2013-ban már bekövetkezett egy sokkoló áremelkedés: az új útdíjszedési rendszer júliusi bevezetésekor 5-25 százalékos fuvarköltség-emelkedéssel kellett szembenézniük a megbízóknak. A szállítási vállalatok zöme ugyanis kénytelen volt áthárítni az egekbe szökő úthasználati költségeket a megrendelőkre.