Előfizetés

Zöld szupervonatot fejlesztenek Kínában

Publikálás dátuma
2014.01.15. 11:20
Nagysebességű vonat Pekingben. Fotó: ChinaFotoPress/Getty Images
Környezetbarát energiaforrások kombinálásával működő nagysebességű vonatok fejlesztésén dolgozik az egyik legnagyobb kínai vonatgyártó cég - írja a sina.com hírportál.

A hibrid vonatoknak elektromos áramszedőjük, akkumulátoruk és dízelmotoruk is lesz, ezek kombinációjával generálnak majd energiát a működéshez - jelentette be a fejlesztő China CNR vállalat. A zöld vonatok kategóriájukban úttörőnek számítanak, s várhatóan 2015 őszén kerülhetnek forgalomba. A cég tájékoztatása szerint a járművek a hagyományos nagysebességű társaiknál némiképp lassabbak lesznek, óránként átlagosan 160 kilométeres sebességgel száguldanak majd.

Az új vonatok a kínai kormány környezetvédelmi programjának fontos részét jelenthetik. Azok nem az elmúlt években forgalomba állított modern, óránként 300 kilométernél is gyorsabb szerelvényeknek jelentenek versenyt, sokkal inkább a hagyományos vonatokat válthatják fel idővel, hozzájárulva ezzel az állomány modernizálásához. Ez rendkívüli ütemben halad: Kína 2007-ben kezdett nagysebességű vonathálózatának kifejlesztésébe, s 2012 végére már több mint 100 kínai várost kapcsolt be a rendszerbe, napi 1,33 millió főt szállítva országszerte.

A 2007-2010 közti időszak nagyarányú fejlesztése 2011-ben érezhetően lelassult, elsősorban a 40 halálos áldozattal járó 2011 júliusi vencsoui vonatszerencsétlenség, a járművek gyakori meghibásodása, biztonsági aggodalmak és a viszonylag alacsony kihasználtság miatt, 2012 elejétől ugyanakkor újra erőre kapott.

A kelet-ázsiai országban van ma a világ leghosszabb nagysebességű vonala, ez a tavaly decemberben átadott Peking-Kuangcsou szakasz, amely csaknem 2300 kilométeres. Kínában állítottak a világon elsőként magasan fekvő területen közlekedésbe nagysebességű vonatokat. A járművek különlegessége, hogy azok a legextrémebb időjárási viszonyokhoz, a mínusz 40 és plusz 40 Celsius fok közötti hőmérsékletekhez is képesek alkalmazkodni.

Egy további rekordot is megdönthet Kína a jövőben, évek óta folyamatban van ugyanis a minden korábbinál gyorsabb vonatok kifejlesztése: ezek akár az 575 kilométeres óránkénti sebesség elérésére is képesek. 

A közlekedési minisztérium korábbi bejelentése szerint a hálózat hosszát 2015 végére 18 ezer kilométerre kívánják növelni.

Tartósan lelassult az ipar

Novemberben 0,5 százalékkal volt kisebb az ipari termelés volumene, mint egy hónappal korábban. Éves összehasonlításban az alacsony bázisnak köszönhetően -  a KSH tegnap közölt részletes adatai szerint - 3,5 százalékkal nagyobb volt a kibocsátás, ami továbbra is főként a járműgyártásnak és a vegyiparnak köszönhető. Az ipari termelés növekedésében változatlanul az export jelenti a húzóerőt, míg a belföldi felhasználás élénkülése egyelőre nem látszik a statisztikai adatokból. Az elektronikai termékek gyártása változatlanul hanyatlik.

A nemzetgazdasági tárca a jövőképet úgy vázolta fel, hogy a kormány a termelőszektor megerősítésével, aktív iparpolitikával kívánja a magyar gazdaság jó teljesítményét tartósan fenntartani.

Az elemzők ennél árnyaltabban látják a helyzetet. Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzőjének várakozása szerint az idén ugyan némi gyorsulás lehet az ipari termelésben, de alapvetően nem változik az a tendencia, hogy az export lesz a húzóerő. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy a novemberi adatok szerint a rendelésállomány nagyot esett. A K&H Bank elemzője azzal számol, hogy a tavalyi év utolsó hónapjában az ipar teljesítménye nagyon gyenge volt, de a bázishatás miatt - 12 hónapra visszatekintve - valószínűleg növekedést jelez majd az ipari termelés mutatója. Az elemző a 2013-as év egészére az ipari termelés 1,5 százalékos növekedését várja, ami 2014-ben 4,5 százalékra gyorsulhat.

Ennél kedvezőtlenebbül látja az ipar helyzetét Balatoni András. Az ING Bank vezető elemzőjétől megtudtuk, hogy - a novemberi adatok alapján - a belföldi felhasználás továbbra sem tudott növekedési pályára állni az emelkedő háztartási vásárlóerő és a beruházások megugrása ellenére sem. Emellett az exportértékesítés volumene szintén mérséklődött novemberben az előző havival összehasonlítva. A szakértő úgy értékelte, hogy az ipar tartós lassulását jelzi a beszerzésimenedzser-index mérséklődése is.

Az elemzőjének szerint az alapvetően kedvező növekedési kilátások nem változtak az elmúlt hónapokhoz képest, azonban a bizonytalanság érdemben emelkedett. Várakozása szerint az év végi gyárleállások tovább csökkentik az ipari kibocsátás volumenét, így a negyedik negyedéves adat valószínűleg nem fogja elérni a harmadik negyedévben regisztrált szintet. Balatoni András a tavalyi év egészére 1,1 százalékos, míg 2014-re 5,5 százalékos ipari termelési indexet valószínűsít.

Tartósan lelassult az ipar

Novemberben 0,5 százalékkal volt kisebb az ipari termelés volumene, mint egy hónappal korábban. Éves összehasonlításban az alacsony bázisnak köszönhetően -  a KSH tegnap közölt részletes adatai szerint - 3,5 százalékkal nagyobb volt a kibocsátás, ami továbbra is főként a járműgyártásnak és a vegyiparnak köszönhető. Az ipari termelés növekedésében változatlanul az export jelenti a húzóerőt, míg a belföldi felhasználás élénkülése egyelőre nem látszik a statisztikai adatokból. Az elektronikai termékek gyártása változatlanul hanyatlik.

A nemzetgazdasági tárca a jövőképet úgy vázolta fel, hogy a kormány a termelőszektor megerősítésével, aktív iparpolitikával kívánja a magyar gazdaság jó teljesítményét tartósan fenntartani.

Az elemzők ennél árnyaltabban látják a helyzetet. Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzőjének várakozása szerint az idén ugyan némi gyorsulás lehet az ipari termelésben, de alapvetően nem változik az a tendencia, hogy az export lesz a húzóerő. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy a novemberi adatok szerint a rendelésállomány nagyot esett. A K&H Bank elemzője azzal számol, hogy a tavalyi év utolsó hónapjában az ipar teljesítménye nagyon gyenge volt, de a bázishatás miatt - 12 hónapra visszatekintve - valószínűleg növekedést jelez majd az ipari termelés mutatója. Az elemző a 2013-as év egészére az ipari termelés 1,5 százalékos növekedését várja, ami 2014-ben 4,5 százalékra gyorsulhat.

Ennél kedvezőtlenebbül látja az ipar helyzetét Balatoni András. Az ING Bank vezető elemzőjétől megtudtuk, hogy - a novemberi adatok alapján - a belföldi felhasználás továbbra sem tudott növekedési pályára állni az emelkedő háztartási vásárlóerő és a beruházások megugrása ellenére sem. Emellett az exportértékesítés volumene szintén mérséklődött novemberben az előző havival összehasonlítva. A szakértő úgy értékelte, hogy az ipar tartós lassulását jelzi a beszerzésimenedzser-index mérséklődése is.

Az elemzőjének szerint az alapvetően kedvező növekedési kilátások nem változtak az elmúlt hónapokhoz képest, azonban a bizonytalanság érdemben emelkedett. Várakozása szerint az év végi gyárleállások tovább csökkentik az ipari kibocsátás volumenét, így a negyedik negyedéves adat valószínűleg nem fogja elérni a harmadik negyedévben regisztrált szintet. Balatoni András a tavalyi év egészére 1,1 százalékos, míg 2014-re 5,5 százalékos ipari termelési indexet valószínűsít.