Csehország;Milos Zeman;közvélemény;köztársasági elnök;Bohuslav Sobotka;Andrej Babis;

Fotó: Getty Images / Sean Gallup

- Milos Zeman megint főszereplő

Ma nevezi ki cseh miniszterelnöknek Bohuslav Sobotkát Milos Zeman. A belpolitikai bizonytalanság azonban nem ér véget, mivel a köztársasági elnök még múlt héten több tárcavezető személyével kapcsolatban fogalmazta meg fenntartásait. Ismét felmerül a kérdés, meddig terjedhetnek az elnök jogkörei? Megvétózhatja-e egyes miniszterek kinevezését?

Csehországban Zeman elnöksége óta állandó kérdés, mit szabad az elnöknek, s mit nem. Mióta tavaly márciusban beiktatták, nem éri be a protokolláris feladatkörökkel, hanem a belpolitika legfőbb irányítója akar lenni, jóllehet, az alkotmány erre nem ad lehetőséget. Sokan azt várták, hogy az októberi parlamenti választás után megnyugszanak a kedélyek, mivel ha stabil kormány alakul, Zemannak nem lesz lehetősége tovább keverni a kártyákat.

Az új kabinet azonban nem látszik stabilnak, s úgy tűnik, a társadalom is kételkedik, miként lesz képes együttműködni egymással a szociáldemokrata párt, a teljesen más ideológiát követő milliárdos vállalkozó, Andrej Babis és tömörülése, az ANO, valamint a kereszténydemokrata KDU-CSL. Zeman így aligha vonul háttérbe, befolyása megmaradhat.

Mindent megtett azért, hogy a lehető legkésőbb nevezhesse ki kormányfőnek Sobotkát, s maradjon hivatalban a lényegében saját maga által összeállított, Jirí Rusnok-vezette kabinet. Miután már a koalíciós megállapodás is megszületett, a köztársasági elnök újabb feltételt támasztott.

Múlt hét elején kijelentette, addig ne várja tőle senki a kabinet kinevezését, amíg el nem fogadják a köztisztviselői törvényt. Ez azért lehet annyira a szívügye, mert azt a 2002-es törvényjavaslatot, amely mindmáig nem lépett életbe, éppen az ő kormánya nyújtotta be a parlamentnek.

Zeman arra is hivatkozhat, hogy az Európai Unió is bírálta az országot a jogszabály sorozatos halasztgatása miatt. Ugyanakkor időközben már Zemanék törvényjavaslata is idejét múlttá vált, így új javaslatot kell kidolgozni.

A törvény elfogadásának egy másik fontos oka is van. Andrej Babis, az ANO elnöke az egyedüli személy, aki nem tudott felmutatni olyan igazolást, amely bizonyította volna, hogy nem működött együtt a kommunista titkosszolgálattal.

A korábbi törvények értelmében azonban ez esetben nem lehetne a kormány tagja. Mivel az ezzel kapcsolatos jogszabály Zeman szerint sem felel meg a kor kihívásainak, ezért csak emiatt nem akarta megakadályozni kinevezését. Csakhogy ehhez törvénymódosítás szükséges. Az új parlament rendkívüli ülését jövő keddre, január 21-re hívták össze, ezért az elnöknek ez a feltétele is teljesül.

Zeman múlt pénteken, a televízió által élőben közvetített sajtóértekezleten el is ismerte, hogy Sobotka teljesítette feltételeit. Az új koalíciónak megvan a kellő többsége a parlamentben: 111 mandátuma van a 200 tagú képviselőházban, s a köztisztviselői törvény is sínen van.

Csakhogy azt is világossá tette, hogy a kormánylistához nem járul hozzá automatikusan. Ezzel kapcsolatban ismét jogértelmezési vita alakult ki a cseh elnök hívei és független jogászok.

Előbbiek azzal érvelnek, hogy az alaptörvény úgy rendelkezik, a kormányt a miniszterelnök "javaslatára" nevezik ki. Ez pedig szerintük azt jelenti, hogy az államfő is beleszólhat a miniszteri listába. Marek Antos, a prágai Károly Egyetem alkotmányjogásza a prágai rádióban azonban úgy vélte, az alkotmány szerint az elnöknek jóvá kell hagynia a miniszteri listát, s csak akkor vétózhatja meg azt, ha jogi természetű akadályt vet fel.

Az elnök név szerint ugyan nem említett egyetlen általa kifogásolt tárcavezetőt sem, de tudvalévő, hogy kikkel van baja: a szociáldemokrata Milan Chovaneccel, akit belügyminiszternek jelöltek, s állítólag homályos, hogyan szerezte meg egyetemi diplomáját, valamint Jan Mládekkel, aki az ipari- és kereskedelmi tárca várományosa, aki az elnök szerint biztonsági kockázatot jelenthet.

Sobotka azt állította, egyik kifogás sem állja meg a helyét. Ám, hogy képes lesz-e megvédeni jelöltjeit, nagy kérdés. A leendő kormányfő mindenesetre már előre jelezte, nem történik tragédia akkor sem, ha az elnök nem járul hozzá az összes miniszter kinevezéséhez, mert ez esetben átmenetileg ő irányítja az adott tárcát. Ez azonban elég fura helyzetet teremthet.

A közvélemény megosztott abban a kérdésben, meddig terjedhetnek az elnök jogkörei ebben a kérdésben. A megkérdezettek 52 százaléka úgy véli, Zemannak kifogások nélkül jóvá kell hagynia a kormánylistát. Ugyanakkor magas, 38 százalékos azoknak az aránya, akik szerint követelnie kell néhány tárcavezető cseréjét. Hét százalék pedig egyenesen úgy látja, ki sem kellene neveznie az új kabinetet.

Néhány nap múlva, január 22-én kellene kezdődnie a svájci Montreux-ben az eredetileg Genfbe tervezett, ezért Genf-2 néven ismert, a szíriai rendezést célzó béketárgyalásoknak, ám egyelőre az sem biztos, hogy az érintett felek megjelennek. A helyzetet bonyolítja, hogy az ellenzék mellett korábban feltétel nélkül kiálló nyugati országok komoly pácba kerültek az iszlamisták egyre véresebb akciói miatt. Bár tagadják, úgy tűnik, a nyugati titkosszolgálatok már Aszaddal tárgyalnak.