közlekedés;útlezárás;katasztrófavédelem;kamionstop;Bakondi György;Vészhelyzeti Értesítési Szolgáltatás;

Van, ahol még arra sem volt lehetőség, hogy a forgalmat eltereljék, a legtöbb gondot a kamionok okozták az utakon FOTÓ: MTI/VARG

- Hó bénítja az országot

Bár a katasztrófavédelem felkészült a télre, tegnap megint összeomlott a közlekedés. Hiába sózták az utakat állítólag csütörtök reggelig. A kamionstopot pedig akkor rendelték el, amikor már számos vontató gátolta a forgalmat. Megbukott Bakondi sms-álma is, idén már nem is próbálkoznak szöveges üzenettel. Lapzártánkkor egy települést biztosan elzárt a hó a külvilágtól.

Teljes az útzár az M7-es autópályán Budapest felé, mert két kamion összeütközött Balatonújlaknál - ez csak egyike azoknak a híreknek, amelyek a havazás miatt tegnap délutánra már elárasztották a sajtót. Mégis érdemes rajta elgondolkozni annak fényében, hogy vajon miért nem sikerült most sem időben elrendelni a kamionstopot?

Ezek a nagy járgányok ugyanis egymás után okozták a baleseteket és fennakadásokat. Hahót és Fakospuszta között például a 74-es főúton egy keresztbe fordult kamion miatt kellett mindkét irányban lezárni a forgalmat, Szombathely és Balogunyom között a 86-as úton egy kamionból az útra ömlött gázolaj okozott fennakadásokat, a 66-os főúton, Mánfánál több kamion elakadt, a 61-es úton csak egy kamion, de miatta teljes útlezárást kellett elrendelni,  a forgalom elterelésére sem volt lehetőség.

Még jó, hogy - mint a Magyar Honvédség Facebook-oldalán közzétették - a honvédség tehergépjárművei is mentettek a rendkívüli havazásban. Igaz, nem teljesen világos, hogy miért tekintjük januárban rendkívülinek a néhány centis havazást, főleg annak fényében, hogy csütörtökön nagy dérrel-dúrral jelentette be Bakondi György, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) főigazgatója: az elkövetkező napok téli időjárására felkészült a katasztrófavédelem, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. pedig az utak síkossá válását megelőzendő, csütörtök reggelig legalább egyszer sószórást végzett a mintegy 31 ezer kilométeres országos közúthálózaton.

Bakot lőtt Bakondi a nagy sms-tájékoztató tervével is. A hivatalos nyilatkozatok szerint ugyan kiválóan "állta a havat" tavaly márciusban a katasztrófavédelem, sok-sok ezer ember hosszú órákon át fagyoskodott reménytelen helyzetben a havas utak fogságában - az állam hiába sietett sms-sel a segítségükre. A rövid szöveges üzenet mindössze azt javallotta: ne hagyjuk el kocsinkat, csak akinek elfogy a benzine, az üljön át egy másik polgár járgányába.

Balesetek címszavakban
- Járhatatlan a Patosfára vezető út, az autókat visszafordították
- Baleset miatt a 67-es úton félpályás útlezárás volt
- Beszorult utasokat mentettek ki egy buszból a 63-ason
- Állt a vonatforgalom a Dombóvár–Gyékényes vonalon
- Egy mentőautó felborult a 86-os úton
- Teherautók akadtak el vagy megsüllyedtek a puha padkán
- Teljes az útzár a 66-oson
- Elakadt egy-egy menetrend szerint közlekedő autóbusz
- Egy sószóró és egy személyautó ütközött össze
- Lad településen egy teherautó akadt el, közvetlenül mögötte
egy menetrend szerint közlekedő járat vesztegelt

A másik szépséghibája, hogy azok is megkapták, akik az otthon melegéből nézték az utakon fagyoskodókat.

Bakondi György főigazgató a hófiaskót követően arról beszélt, hogy tökéletesíteni kell az sms-rendszert, hogy csak a bajbajutottak kapjanak kormányzati sms-t. (Az érintetteket cellainformációk alapján lehet szelektálni - ez pedig még nem minősül "érzékeny személyes adatnak".)

Az ehhez szükséges szisztéma alapját annak a pajzs-rendszernek a továbbfejlesztése adta volna, mellyel a katasztrófavédelem sms-t tud küldeni tűzoltóknak. Ám végül a katasztrófavédőnek nem sikerült megvalósítania az álmát.

Egyrészt túl drága, amit csütörtöki sajtótájékoztatóján is megemlített.

Másrészt nem megoldható, hogy csak azok kapjanak szöveges üzenetet, akik valóban érintettek. Ezért rukkoltak elő a VÉSZ-szel, teljes nevén a Vészhelyzeti Értesítési Szolgáltatással.

Az okostelefonokra és táblagépekre készített, országosan bárki által ingyenesen elérhető alkalmazás segítségével az okostelefonnal rendelkezők beállíthatják maguknak, hogy Magyarország mely területéről kérnek azonnali értesítést mobil eszközükre.

Az alkalmazást január 8-án élesítették - eddig 20 ezren töltötték le, ami vajmi kevés a mintegy 4 millió autóshoz képest.

Tulajdonrészt vásárol a Spar a Klauzál téri csarnokban, s feltehetőleg az ügylet elhúzódása miatt nem lehetett eddig kiírni a közbeszerzési pályázatot, így hónapokat késik a csarnok és a tér felújítása. Ugyanakkor a kisebb árusokat már kiszórták a területről, mondván, kezdődik a beruházás. Ennek azonban egyelőre nyoma sincs - hiszen ha nincs közbeszerzés, kivitelező sem lehet. A Spar egyelőre zavartalanul működik.