A felügyelőség tavaly októberben viharos közmeghallgatást tartott az erősen vitatott római-parti beruházásról. A megjelentek elfogadhatatlannak tartották a folyópart képének radikális megváltoztatását, a jelentős fakivágást, a Bíbic2 csónakház feláldozását egy mobilgát-raktárért, valamint több vendéglátó egység elbontását. Összességében a területen élő fák alig ötöde maradna meg.
A gát megépítése esetén a Királyok útja-Nánási út nyomvonalon húzódó 3,1 kilométeres védvonalat három szakaszra osztanák. A védmű összesen 954 centiméter magas lenne.
A 2 méter magas alumínium mobil gátat egy 90 centiméter mély, 60 centiméter vastag, 2,65 méter széles fordított T alakú „betontüske" tartaná, amely alatt 4 méteres beton résfal épülne. Ezt háromrétegű földfeltöltéssel támasztanák meg.
A Fővárosi Közgyűlés tavaly februárban fogadta el a mobil gát Erbo-Plan által készített tervét, amit azután a rekordárvíz miatt már nyáron módosítani kellett. A főpolgármester közben kikérte a Budapesti Műszaki Egyetem (BME), majd a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) véleményét is.
A városháza szerint „a Műegyetem szakvéleménye a főváros álláspontját támasztja alá”. Az érvelést gyengíti, hogy az Erbo-Plant külső szakértőként éppen az a Nagy László segítette, aki a BME-n a főpolgármester által is szakvéleményezésre felkért geotechnikai tanszék vezetője.
A főpolgármester ígéretet tett arra, hogy népszavazást ír ki a római védműről. Egyelőre ezt nem tette meg. Városházi nyilatkozatok szerint a Nánási út–Királyok útján futó fővédvonal megerősítése 8 milliárd forintba kerülne.
Ezzel szemben a parti megoldás költségét - bár nem egyértelmű, hogy ugyanolyan műszaki tartalommal - különböző időpontokban 2,5–4,8 milliárd közé tették a városházán. Uniós forrás nem nyerhető a tervre, így az teljes egészében közpénzből valósulna meg.