autó;közlekedés;segélyhívás;

2014-02-28 06:15:00

Segélyhívásban lemaradásban vagyunk

A jövő évtől minden, az Európai Unióban értékesített új autóban olyan segélyhívónak kell lennie, amely baleset esetén automatikusan riasztaná a mentőszolgálatokat a baleset helyszínére vonatkozó adatokkal. Az erről szóló jelentésről a szerdai plenáris ülésen szavazott az Európai Parlament.

A vitán Gurmai Zita, európai parlamenti képviselő elmondta: céljuk az volt, hogy egy uniós szintű segélyhívó rendszert hozzanak létre, amely nyilvános, egyszerű és elérhető mindenki számára. Az átfogó stratégia három szabályozási megközelítést foglal magába: a járműrendszereket, a távközlési hálózatokat és a közbiztonsági válaszpontokat (KBVP). A segélyhívó ezért hozzájárul a közúti közlekedésbiztonsági akcióprogram által bevezetett új célhoz, hogy csökkenjen a sérülések száma Európában.

A képviselő hangsúlyozta: "Ahhoz, hogy a rendszer időben és hatékonyan tudjon működni, illetve annak érdekében, hogy a segélyhívó stratégiát teljes mértékben végre tudják hajtani, alapvető fontosságú, hogy a tagállamok frissítsék közbiztonsági válaszpontjaikat."

Magyarországon legutóbb tavaly év végére ígérték, hogy végre működésbe lép az egységes segélyhívó rendszer - számoltunk be róla -, de, hogy megtörtént volna, annak semmi nyoma. A díjmentesen hívható, már élő 112-es számmal kapcsolatban számos kifogást fogalmazott meg az ombudsman. Állítása szerint a központi szám - ez a rendőrségen csöng - sok esetben inkább hátráltatja, semmint segíti a mentéseket.

Az e-segélyhívórendszer jövő évi bevezetéséhez információink szerint sem technikai, sem pénzügyi eszközöket nem terveztek a költségvetésben.