Oscar-díj;A Wall Street farkasa;

2014-03-01 06:45:00

A 3D legyűrheti a Wall Streetet

Minden idők egyik legerősebb Oscar-versenye dől el vasárnap este Los Angelesben. Világszerte tippekkel teli a filmes sajtó, a Népszava sem marad ki a nemzetközi  "mondd, ki viszi el az Oscart?"-játékból.

Ha végigfutunk a legjobb film jelöltjeinek kilences listáján, lényegében valamennyi jelöltet méltónak találhatjuk a legfőbb Oscarra, de már némi tapasztalattal a show-business álorcáit illetően, biztosak lehetünk, hogy legfeljebb három-négy, lehetőleg nagy költségvetésű film jöhet igazán számításba. A többinek pedig kivételes elismerésként marad maga a jelölés ténye. Ami azért nem semmi. Szívem szerint A Wall Street Oscarjának örülnék a legjobban, de Scorsese iróniája és kritikája az amerikai pénzimádat gúnyrajzában túl erős ahhoz, hogy a film Amerikában tényleg befutó legyen. (Emlékeznek az Amikor a farok csóválja című remek politikai szatíra csúfos elsüllyesztésére?) Nem is emlegetik a latolgatók szinte sehol.

A jóval halványabb botrány-másolat, az Amerikai botrány már inkább befészkelte magát odaát a szívekbe, jóval többen emlegetik esélyesnek. Mindegy, hogy erőltetett, hogy felületes - de jópofa és szórakoztató. Ám a látható (olvasható) tények mai állása szerint az igazi összecsapás a Gravitáció és a 12 év rabszolgaság között éles. Az utóbbi erős esélyesnek tűnt, de a mozikban keveset hozott a konyhára, azaz a közönség nem mutatta ki túlzottan a szeretetét, s ezt is illik számba venni. Ám az mégis nyomhat a latba, hogy Golden Globe-ot és BAFTA-díjat kapott. Kérdés, mennyire érdekli ez Hollywood akadémikusait. A maga nemében mindkét film jó teljesítmény, jó színészi alakításokkal, de abban biztosak lehetünk, hogy a megkapott díjak számát tekintve az idei Oscar-gála abszolút befutója a Gravitáció lesz. Minden technikai kategóriában kapott jelölést, ami hét majdnem biztos esélyt jelent, és a Gravitáció technikában igazán legyőzhetetlen.

- Wall Street farkasáért Martin Scorsese érdemelné az idei rendezői Oscart
- Leonardo DiCaprioé volt a legerősebb alakítás a mezőnyben
- Judi Dench a Philomena csodálatos főszerepéért érdemel szobrot

A legjobb rendező díjára az elsöprő többség Alfonso Cuarónt látja legesélyesebbnek, ami nem csoda, mert a Gravitációt szerette a közönség is, és a film teljesen új alapokra helyezte az univerzum látványának technikai megoldásait, a páratlan látványosság mellé pedig a rendezői kreativitás teremtette élményt is csatolni tudta. Így David O. Russell az Amerikai botránnyal (csakúgy, mint tavaly a Napos oldallal) idén a Gravitáció miatt ismét lecsúszhat a díjról. Igazság szerint a Wall Street farkasáért Martin Scorsese érdemelné az idei rendezői Oscart, jóval inkább, mint amiért 2006-ban magkapta (A Tégla), de a tengeren túlon mintha nem igazán jött volna be ez a remek munka. Az eredménybe még beleszólhat Steve McQueen, a 12 év rabszolgaság rendezője, aki először kapott jelölést, de még a veterán Alexander Payne is a Nebraskával.

Öldöklő a verseny a férfi főszereplők között, régen volt ilyen kiemelkedő ötös a jelöltlistán. Ha rajtam múlna, ezúttal Leonardo DiCaprio kapná az Oscart, de nem azért, mert eddig háromszor jelölték, de egyszer sem kapta meg, hanem mert a Mit eszik Gilbert Grape?-et leszámítva élete legjobb alakítását látjuk tőle, karizmatikus, intelligens, csillogó humorérzékkel és drámai erővel. Az amerikai sajtóban viszont Matthew McConaughey a kedvenc a Mielőtt meghaltam című texasi HIV-drámában. Ez a mozi hozzánk csak jövő héten érkezik a mozikba, de hihetünk az esélyeiben, ha felidézzük, milyen lehengerlően jó volt a Wall Street farkasának egy rövid jelenetében.

Christian Bale-t (Amerikai botrány) inkább a maszkja és frizurája tette érdekessé, viszont a 12 év rabszolgaság főszereplője, az elsőfilmes Chiwetel Ejiofor a klasszikusan szép alakításával még beleszólhat a végeredménybe. A tippelők szerint a férfi mellékszereplők között is a Mielőtt meghaltam viszi a prímet, szerintük Jared Leto egy HIV-beteg transzvesztita szerepében a legesélyesebb a díjra. A magam részéről a legszívesebben Jonah Hillt látnám a színpadra ballagni a szoborért, mert komikusként lehengerlően sokrétű karaktert rajzolt a Wall Street farkasában. De Michael Fassbender sem lenne melléfogás, a 12 év rabszolgaságban félelmetes karaktert és ugyanakkor a modern idők egy kegyetlen típusát rajzolta meg a elállatiasodott gonoszságú ültetvényes szerepében.

A legjobb női főszereplő díjáért is erős versengés folyik Cate Blanchett (Blue Jasmine) és Amy Adams (Amerikai botrány) között. Sokan Blanchettet féltik, hogy rendezője, Woody Allen friss botránya miatt árnyék vetül az esélyeire. Ez logikailag annyira valószínű, mintha a Julia Robertset ért tragikus csapások (huga halála, anyukája rákja) neki meg a női mellékszereplő díját hoznák meg az Augusztus Oklahomábanért. Szívem és tetszési indexem szerint a színésznők közül Judi Dench kapná az Oscart a Philomena csodálatos főszerepéért és Jannifer Lawrence az Amerikai botrány női mellékszerepéért. Ez utóbbi kategóriában sokan nagy esélyesnek tartják a díjra a 12 év rabszolgaságból a szép és tehetséges elsőfilmes Lupita Nyong'o alakítását, amivel már kivívta a Golden Globe-ot és a BAFTA-díjat.

Ha van igazság (miért lenne?), akkor a legjobb forgatókönyv Oscarját Spike Jonze nyeri el A nő című filmje (ő rendezte is) meglepő és különleges és eredeti ötletre épülő történetéért. Az egészestés animáció Oscarjára a legesélyesebb a Jégvarázs, és remélhetően az olasz A nagy szépség kapja meg a legjobb idegennyelvű film Oscarját.

A vasárnapi díjátadás pazarnak ígérkezik, elképesztő sztárfelvonulásról szólnak a hírek, az átadók között legalább annyi szuperhíresség, mint ahányan az átvételre vágyakoznak. Sőt: fellép Pink is, s ha szerencsénk van, láthatjuk amivel egy másik díjátadón állította el a nézők lélegzetét: egy szemkápráztató légtornász attrakcióval kombinálta a dalát.