Letiltják az amerikaiakat a fetasajtról

Az Európai Unió megtiltaná az amerikaiaknak, hogy élelmiszeripari termékeiknek európai nevet adjon. Ez azt jelenti, hogy amerikai sajtféleséget a jövőben nem nevezhetik parmezánnak, a tésztát pasztának, és a kellemes sós sajtot fetának. Szintén tiltólistára kerül az amerikaiak számára a gruyere elnevezés, hiszen ilyen sajtot csak a franciák állíthatnak elő.

A Guardian jelentése szerint az EU azzal érvel, hogy a jellegzetes márkanévvel forgalmazott amerikai termékek csak árnyékai az európaiaknak. Ráadásul a parmezán csak parmai lehet, s nem valamelyik amerikai gyár terméke.

Az amerikai cégek még nem adták fel az EU terveivel szembeni harcot. Szerintük az esetleges szabályozás miatt csökkenhet a sajtok iránti kereslet, amelyből évente négymilliárd dollár bevétel származik. „Egyenesen megdöbbentő, hogy az európaiak le akarják tiltani ezeket az elnevezéseket” – dohogott Jim Mulhern, az amerikai gazdákat képviselő Nemzeti Tejtermelők Szövetségének elnöke.

A tilalom azonban nem csak sajtokra vonatkozna majd, hanem például a prosciutto sonkára is.

 

Szerző

Új nyom az eltűnt gép kapcsán?

Továbbra is teljes rejtély, hová tűnt a malajziai légitársaság MH370-es járata. Csak annyi bizonyos, hogy a maláj hatóságok kommunikációja az ügyben valósággal botrányos. 

A légierő főparancsnoka cáfolta a Berita Harian című lapban megjelent azon állítást, mely szerint a járat teljesen letért a kijelölt repülési pályáról, s kilencven fokkal elfordulva a Maluku-szoros felé vette az irányt. A főparancsnok azonban csak azt cáfolta, hogy ő állított volna ilyet. Azt nem, hogy egy katonai radar rögzítette a repülőgép kijelölt útvonalról való letérését. A reggeli órákban azt közölték, nem is találták a gép nyomát a Maluku-szoros környékén.

A maláj illetékesek közléseinek tengerében eddig sem volt könnyű elevickélni, most már azonban ez végképp lehetetlen műveletté vált. A feltételezett áldozatok hozzátartozói - főként kínaiak - kezdik elveszíteni a türelmüket, s végre konkrét tényeket akarnak hallani a hatóságoktól. Válaszok azonban egyelőre nincsenek. Bár talán új nyomot találhatnak az Andamán-tenger környékén, ahová reggel a vietnamiak kiterjesztették a kutatást. Egy elmélet szerint a gép műszaki hiba miatt fordulhatott el ebbe a térségbe, s valahol itt akarhatott kényszerleszállást végrehajtani. A radarok azért nem rögzítették mozgását, mert bizonyos magasság alatt már nem tűnik fel a gép útja az érzékelőkön.

Továbbra is rejtély azonban, hogy a három rádió közül miért nem működött egy sem. Erre egy lehetséges magyarázat, hogy a gép orra nagy sebességgel zuhant a tengerbe, így mindhárom adóberendezést azonnal használhatatlanná vált. A hatóságok kedden lényegében már elvetették annak a lehetőségét, hogy terrortámadás lett volna, az a két fiatal iráni, akik hamis útlevéllel akartak Európába menni, illegális bevándorlók, s nem terroristák voltak.

Persze annak lehetősége nem került le a napirendről, amely szerint a gépet eltérítették volna. Az egyik pilótáról, Fariq Abdul Hamidról bebizonyosodott, hogy néhány éve szőke dél-afrikai szépségeket engedett be a pilótafülkébe, ami szigorúan tilos. Ugyanakkor a maláj légitársaság illetékese ma reggel azt közölte, nincs ok azt feltételezni, hogy a legénység hibája állna a gép eltűnésének hátterében. A kínai maláj nagykövet azt közölte, az utolsó jel, amit a gépről fogtak, ez volt: "Rendben, jó éjt". Iszkandir Szarudin erről az áldozatok hozzátartozói előtt beszélt. A 239 áldozatból 153 volt kínai.

Szerző

Az oroszok már Berlinben vannak

Miközben Németországban agressziónak nevezik Oroszország krími beavatkozását, a németek egyre nagyobb kétkedéssel szemlélik, hogy az ország energia szempontjából mind jobban függ Moszkvától. 

E tekintetben ráadásul még rosszabb lesz a helyzet, hiszen a német BASF és az orosz Gazprom tavaly év végén aláírt részvénycseréjének értelmében orosz kézbe kerül a németországi gáztározók húsz százaléka.

Ez a folyamat 2014 közepére zárulhat le - mondta el a Die Weltnek a BASF leányvállalata, a Wintershall szóvivője. (Hivatalos közlések szerint a részvénycsere eredményeképpen a BASF által 100 százalékban tulajdonolt Wintershall vállalat 25 százalék plusz egy szavazatot kap a nyugat-szibériai Urengoj földgázmező IV. és V.blokkjában. Cserében a Gazprom megkapta a Wintershall-lel közösen üzemeltetett gázkereskedelmi és -tárolási üzletágat.)

Nemcsak Németországban, Lengyelországban is egyre többet bírálják Berlin és Moszkva mind jelentősebbé váló energiaügyi együttműködését. Donald Tusk lengyel kormányfő felszólította Németországot, csökkentse az orosz gáztól való függőségét. A lengyel miniszterelnök ezt a kérdést mai, Angela Merkel kancellárral folytatandó tárgyalásain is szóba hozza.

A BASF és a Gazprom részvénycseréjét egyénként az Európai Bizottság sem kifogásolta, tavaly decemberben minden további nélkül áldását adta rá.

Szintén növelheti az oroszoktól való energiafüggést Nagy-Britannia. A Roszatom atomenergetikai vállalat ugyanis a brit kormány képviselőivel tárgyal egy új reaktor felépítéséről. Ezt azonban aligha helyeznék üzembe a következő tíz éven belül.

Szerző