Boeing;repülőgép;Wall Street Journal;malajziai légitársaság;kutatócsoportok;MH370-es járat;Hishammuddin Huszein;

A malajziai hadsereg légiereje kétségbeesve keresi a roncsokat FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/RAHMAN ROSLAN

- Meghaladja Malajzia erejét a "hadművelet"

A malajziai védelmi és közlekedési miniszter cáfolta azt a világsajtót bejárt hírt, miszerint a Dél-kínai tengeren megtalálták a szombaton eltűnt repülőgép roncsainak egy részét. Mintahogy azt az amerikai híresztelést is tévesnek nevezte, amely szerint a boeing még órákig a levegőben volt az után, hogy az irányítótorony elveszítette vele a kapcsolatot. 

Csak a rejtélyek szaporodtak tegnap a malajziai légitársaság MH370-es járatának eltűnése kapcsán. A kínaiak nagy késéssel álltak elő szerdán egy kásás műholdfelvétellel, amely még vasárnap készült, s azt állították, a balesetet szenvedett gép néhány darabja látható rajta.

Rejtélyes eltűnések

Air France 447, 2009
A francia légitársaság Airbus A330-asa 2009. június 1-én Rio de Janeiróból Párizsba tartott, amikor az Atlanti-óceán felett elvesztették. A roncs öt nappal később megtalált darabjaiból kiderült, hogy a gép külső hatások eredményeképpen zuhant le, de mivel a fekete dobozt csak 2011 májusában találták meg, a katasztrófa pontos okait sokáig nem lehetett tudni. Egy a baleset után majdnem három évvel kiadott francia jelentés szerint a balesetben emberi és műszaki hibák is közrejátszottak. A tragédiában 228-an haltak meg.
Vittorio Missoni, 2013
Az olasz divatcég vezetőjének magángépe 2013 januárjában tűnt el Venezuela partjainál, amikor Los Roquesből Caracas felé tartott, hat emberrel a fedélzetén. A roncsokat hat hónapig nem találták meg, a holttesteket pedig búvárok fedezték fel, véletlenül. Miután ez már a második olyan alkalom volt, hogy egy gép Los Roques környékén tűnt el, a területet újabban „az új Bermuda-háromszögnek” is nevezik.

A malajziai kutatás vezetői csütörtöki sajtóértekezletükön lehűtötték a reményeket, az érintett területet már alaposan átkutatták, semmit sem találtak ott.

Amerikai szakértők szerint Kína eleve rossz minőségű műholdképet hozott nyilvánosságra, hogy ne áruljon el semmit technikai felkészültségéről.

A kínaiak csütörtökre közölték, tévedésből került nyilvánosságra a felvétel, nem tudják megerősíteni, hogy bármi köze lenne a majalziai gép balesetéhez.

Vietnami és kínai kutatócsoportok újra felkeresték a Malajzia és Vietnam között fekvő pontot, de nyomát sem lelték roncsoknak.

Malajziai részről gyors ütemben cáfolták a Wall Street Journal "exkluzív" információját is. Az amerikai gazdasági napilap azt állította, hogy a Boeing 777-200ER típusú gép Rolls-Royce Trent motorjaiba épített automatikus jeladó még négy órával az eltűnés után is küldött adatokat a gyártónak a hajtóművek működéséről.

A Rolls-Royce cég nem erősítette meg, nem is cáfolta a hírt, a malajziai közlekedési miniszter, Hishammuddin Huszein ugyanakkor közölte: "a jelentés pontatlan". Az utolsó jeleket helyi idő szerint hajnali 01.07-kor fogták a repülőről.

Li Ke-csiang kínai kormányfő pekingi sajtóértekezletén sürgette, hogy a maláj hatóságok koordinálják jobban a kutatómunkát a kínaiakkal, s követelte, hogy javítsák az információáramlást is. Világszerte bírálják a maláj kormányzatot, amelynek látni valóan meghaladta a képességeit a hatalmas területre kiterjedő, tíz ország 40 hajóját és 39 repülőjét mozgató "hadművelet", s nem utolsósorban a hírekre éhes nemzetközi sajtó nyomása.

A hozzátartozók reményt vesztetten várakoznak, nem értik, hogyan lehetséges, hogy hatodik napja semmiféle nyomát nem találják a világ egyik legbiztonságosabbnak tartott repülőjének. A malajziai gép 227 utasa közül 153 kínai volt, a személyzettel együtt 239-en tartózkodtak a gépen.

Vietnam bejelentette, a tenger mellett a szárazföldre is kiterjesztették a kutatást, az erdős, hegyes vidékeket is vizsgálják. A vietnami légierő gépei tegnap több turnusban elrepültek azon térség felett, amely a gép eredeti útjába eshetett.

Felajánlotta segítségét India is, ha a kutatást az Indiai-óceánra is ki kell terjeszteni. A CNN szerint már több mint 115 ezer önkéntes kapcsolódott az internetes keresésbe, szerda óta tíz percenként 2 millió műholdfelvételt töltöttek le a DigitalGlobe weboldaláról.

Ha nekik szabad volt, nekünk, miért ne lenne az?  Így érvelnek a krími oroszok és oroszbarátok az Ukrajnától való elszakadást célzó referendum kapcsán. És Koszovóra hivatkoznak, arra, hogy 2008-ban ugyanilyen egyoldalúan, a hatályos szerb alkotmánynak fittyet hányva döntött a Szerbiáról való leszakadásról a terület albán többségű lakossága. A világ pedig elfogadta, az ENSZ 193 tagállamából 108 elismerte a szakadár államot.