Csak a rejtélyek szaporodtak tegnap a malajziai légitársaság MH370-es járatának eltűnése kapcsán. A kínaiak nagy késéssel álltak elő szerdán egy kásás műholdfelvétellel, amely még vasárnap készült, s azt állították, a balesetet szenvedett gép néhány darabja látható rajta.
Air France 447, 2009
A francia légitársaság Airbus A330-asa 2009. június 1-én Rio de Janeiróból Párizsba tartott, amikor az Atlanti-óceán felett elvesztették. A roncs öt nappal később megtalált darabjaiból kiderült, hogy a gép külső hatások eredményeképpen zuhant le, de mivel a fekete dobozt csak 2011 májusában találták meg, a katasztrófa pontos okait sokáig nem lehetett tudni. Egy a baleset után majdnem három évvel kiadott francia jelentés szerint a balesetben emberi és műszaki hibák is közrejátszottak. A tragédiában 228-an haltak meg.
Vittorio Missoni, 2013
Az olasz divatcég vezetőjének magángépe 2013 januárjában tűnt el Venezuela partjainál, amikor Los Roquesből Caracas felé tartott, hat emberrel a fedélzetén. A roncsokat hat hónapig nem találták meg, a holttesteket pedig búvárok fedezték fel, véletlenül. Miután ez már a második olyan alkalom volt, hogy egy gép Los Roques környékén tűnt el, a területet újabban „az új Bermuda-háromszögnek” is nevezik.
A malajziai kutatás vezetői csütörtöki sajtóértekezletükön lehűtötték a reményeket, az érintett területet már alaposan átkutatták, semmit sem találtak ott.
Amerikai szakértők szerint Kína eleve rossz minőségű műholdképet hozott nyilvánosságra, hogy ne áruljon el semmit technikai felkészültségéről.
A kínaiak csütörtökre közölték, tévedésből került nyilvánosságra a felvétel, nem tudják megerősíteni, hogy bármi köze lenne a majalziai gép balesetéhez.
Vietnami és kínai kutatócsoportok újra felkeresték a Malajzia és Vietnam között fekvő pontot, de nyomát sem lelték roncsoknak.
Malajziai részről gyors ütemben cáfolták a Wall Street Journal "exkluzív" információját is. Az amerikai gazdasági napilap azt állította, hogy a Boeing 777-200ER típusú gép Rolls-Royce Trent motorjaiba épített automatikus jeladó még négy órával az eltűnés után is küldött adatokat a gyártónak a hajtóművek működéséről.
A Rolls-Royce cég nem erősítette meg, nem is cáfolta a hírt, a malajziai közlekedési miniszter, Hishammuddin Huszein ugyanakkor közölte: "a jelentés pontatlan". Az utolsó jeleket helyi idő szerint hajnali 01.07-kor fogták a repülőről.
Li Ke-csiang kínai kormányfő pekingi sajtóértekezletén sürgette, hogy a maláj hatóságok koordinálják jobban a kutatómunkát a kínaiakkal, s követelte, hogy javítsák az információáramlást is. Világszerte bírálják a maláj kormányzatot, amelynek látni valóan meghaladta a képességeit a hatalmas területre kiterjedő, tíz ország 40 hajóját és 39 repülőjét mozgató "hadművelet", s nem utolsósorban a hírekre éhes nemzetközi sajtó nyomása.
A hozzátartozók reményt vesztetten várakoznak, nem értik, hogyan lehetséges, hogy hatodik napja semmiféle nyomát nem találják a világ egyik legbiztonságosabbnak tartott repülőjének. A malajziai gép 227 utasa közül 153 kínai volt, a személyzettel együtt 239-en tartózkodtak a gépen.
Vietnam bejelentette, a tenger mellett a szárazföldre is kiterjesztették a kutatást, az erdős, hegyes vidékeket is vizsgálják. A vietnami légierő gépei tegnap több turnusban elrepültek azon térség felett, amely a gép eredeti útjába eshetett.
Felajánlotta segítségét India is, ha a kutatást az Indiai-óceánra is ki kell terjeszteni. A CNN szerint már több mint 115 ezer önkéntes kapcsolódott az internetes keresésbe, szerda óta tíz percenként 2 millió műholdfelvételt töltöttek le a DigitalGlobe weboldaláról.