Előfizetés

A semmibe repült a maláj gép

Publikálás dátuma
2014.03.25. 08:28
A hozzátartozók kétségbeesve fogadták a hírt. Fotó: ChinaFotoPress/Getty Images
A londoni székhelyű Inmarsat műholdas távközlési szolgáltató cég szakemberei fejtették meg adatok tömkelegének elemzésével és modellezésével, hogy merre vezethetett a Malaysia Airlines több mint két hete eltűnt Boeing 777-esének utolsó útja.

Najib Razak malajziai miniszterelnök hétfő este Kuala Lumpurban bejelentette, hogy a műholdas adatok elemzése szerint az utasszállító repülőgép az Indiai-óceán déli részébe zuhant.

E műholdas adatokat az Inmarsat londoni szakértői szálazták szét többnapi megfeszített munkával, a gép ugyanis a műholdak által fogott időközönkénti automatikus radarjelzésen - szakzsargonban "ping"-en - kívül más kommunikációt útjának e legrejtélyesebb szakaszában már nem folytatott a külvilággal.

Az Inmarsat alelnöke, Chris McLaughlin hétfő este a BBC-nek elmondta: a cég új modellezési módszert alkalmazott a repülőgép útvonalának visszakereséséhez. Mindenekelőtt azokat a "ping"-eket keresték elő a mérhetetlenül nagy adathalmazból, amelyeket a Boeing 777-es küldött a brit cég egyik műholdjára.

McLaughlin a feladat nehézségét illusztrálandó kifejtette, hogy e rövid radarjelzéseket a repülőgép óránként egyszer küldte, és e kommunikációban nem szerepelt semmiféle GPS-, idő- vagy távolságinformáció. Így először gyakorlatilag "sötétben kellett tapogatózni", és a cég tudományos stábjának kitartását dicséri, hogy végül modellezni tudták a maláj gép útvonalát, amely messze eltért a Pekingbe tartó járat eredetileg tervezett repülési irányától.

Az Inmarsat mérnökei az egész hétvégét azzal töltötték, hogy hetekre visszamenőleg újrakeresték a Malaysia Airlines Boeing 777-eseinek korábbi járatairól rendelkezésre álló adattömeget, és e műholdas adatokat összevetették az MH370-es járatról érkezett gyér adatmennyiséggel. Ennek az aprólékos, eddig soha nem próbált, a Doppler-effektusra - vagyis a műholdtól különböző távolságra lévő pontokról más-más frekvenciával érkező adatok figyelésére - épített összehasonlító modellezésnek a segítségével sikerült kétséget kizáróan megállapítani, hogy a gép észak-északkelet helyett délnyugati általános irányú ívet követve az Indiai-óceán legelhagyatottabb vizei felé repült, és ott eltűnt.

A szakértőknek sikerült azt is nagy biztonsággal megállapítaniuk, hogy a gép normál, 30 ezer láb - 9300 méter - feletti utazómagasságon repült. Az Inmarsat mérnökei nem találtak bizonyítékokat azokra a korábbi beszámolókra, amelyek szerint a Boeing 777-es repülési magassága erőteljesen ingadozott az eltűnés előtt.

Az Inmarsat az összegyűjtött adatokat a következtetésekkel együtt vasárnap este adta át a légi balesetek kivizsgálását végző brit hatóságnak (AAIB), amely hétfőn továbbította a vizsgálati eredményt a malajziai kormánynak.

Hisztéria és összetűzések a maláj követségnél

Tüntetők százai vonultak Malajzia pekingi nagykövetségéhez, követelve a Malaysia Airlines március 8-án eltűnt gépével kapcsolatos pontos tájékoztatást - jelentette a kínai média kedden.

"Hazugok, mondjátok meg az igazat!", "Malaysia Airlines! Magyarázattal tartozol!" - olvasható egyebek között a túlnyomó részt hozzátartozókból álló tömeg által magasba emelt transzparenseken. A feliratok színesek, nagyok, láthatóan nem sebtében készültek.

A szállodából, ahol el voltak szállásolva, buszokkal érkeztek a tüntetők. A nagykövetégnél több tucat egyenruhás és civilbe öltözött rendőr biztosította a helyszínt, a környéken rendőrségi járművek parkoltak. A nagykövetség bejáratát a készenléti rendőrség tagjai állták el. Állítólag kisebb dulakodásra is sor került.

A demonstrálók azt kifogásolják, hogy a malajziai hatóságok nem megfelelően kezelték az eltűnt gép ügyét: "két hét hazugságai és félrevezető információi" dühítették fel őket. Szervezetük, a Kínai Családok Bizottsága közleményt adott ki, amelyben kifejtik, hogy az elmúlt 18 napban a malajziai kormány és a hadsereg késleltetve szivárogtatott ki információkat, "megtévesztve a családokat, becsapva az egész világot", amivel a kutatók és a mentők értékes időt veszítettek.

A hozzátartozók a maláj légitársaság, a kormány és a hadsereg felelőseinek megbüntetését követelik.

A pekingi kormány hétfő este azoknak az információknak, bizonyítékoknak és elemzéseknek az átadására szólította fel Malajziát, amelyek alapján Kuala Lumpúrban bejelentették, hogy az eltűnt gép az Indiai-óceánba zuhant.

A követelést Hszie Hang-seng külügyminiszter-helyettes fogalmazta meg, amikor "sürgős találkozóra" hívta hivatalába Malajzia nagykövetét.

Hszie azt hangoztatta, hogy a kutatás és mentés folyamatát nem szabad leállítani. Egyúttal közölte, várják az ígért részletes magyarázatot. A Boeing 777-es fedélzetén 239-en tartózkodtak, amikor rejtélyes körülmények között nyoma veszett.

A pekingi szállodában, ahol a csaknem kétszáz hozzátartozó összegyűlve várta az újabb és újabb híreket, hétfőn élő közvetítésben láthatták a maláj miniszterelnök Najib Razak bejelentését.

A helyszíni beszámolók szerint többen elájultak, és hordágyon kellett őket elvinni, mások dührohamot kaptak, megint mások térdre rogyva zokogtak, de voltak, akik a fotóriportereknek estek. A gép eltűnése után 16 nappal elhangzott bejelentés szerint nincs esély arra, hogy túlélőt találjanak.

A Malaysia Airlines kedden bejelentette, hogy minden áldozat hozzátartozóinak 5000 dolláros kártérítést folyósít és további pénzbeli támogatást is fontolóra vesznek. Ahmad Jauhari, a légi társaság igazgatója, reagálva arra a kritikára, hogy miért SMS-ben tájékoztatták a családtagokat, a CNN-nek úgy nyilatkozott, hogy a lehető leggyorsabban akarták velük közölni a hírt, hogy ne a médiából értesüljenek róla. Az igazgató arról egyelőre nem nyilatkozott, hogy a tragédia után lemond-e vagy sem.

Najib Razak malajziai miniszterelnök kedden a Kuala Lumpur-i parlamentben azzal indokolta a hétfői hivatalos bejelentést, hogy ne vádolhassák a kormányt az információk eltitkolásával.

Folytatódik a "roncsvadászat"

A nemzetközi mentőalakulatok még nem adták fel, hogy megtalálják a vélhetően az Indiai-óceán déli részén március 8-án lezuhant maláj gép roncsait, de a kutatást legkorábban szerdán kezdik újra.

Mint Mark Binskin ausztrál védelmi miniszter-helyettes kedden közölte, az orkánszerű szelek, a hatalmas hullámok, az erős esőzés és az alacsonyan szálló felhők veszélyessé tennék a kutatást. Ráadásul egy több tízezer négyzetkilométeres területet kell átkutatni a Föld egyik legkietlenebb övezetében.

„Nem tűt keresünk a szénakazalban, hanem magát a szénakazlat próbáljuk megtalálni” – mondta Binskin.

Kína úgy döntött, hogy eddigi hat hajója mellé továbbiakat küld a repülőgép roncsainak felkutatására az Indiai-óceán azon déli térségébe, ahol gyanús úszó tárgyakat láttak kínai repülőgépekről is. Az eltűnt utasszállítón 154 kínai utas volt.

Megölték a Jobboldali Szektor egyik vezetőjét

Meggyilkolták a Jobboldali Szektor nevű ukrajnai ultranacionalista szervezet egyik vezetőjét - jelentette kedd reggel az ukrán média.

Olekszandr Muzicskót a nyugat-ukrajnai Rivnében ölték meg keddre virradóra. Az UNIAN hírügynökség jelentése szerint két gépkocsi elvágta a férfi autójának útját, a támadók saját autójukba tuszkolták a férfit. Olesz Donij parlamenti képviselő azt mondta, hogy a férfit később kidobták az autóból: kezét hátrabilincselték, és két lövést adtak le szíve tájékára. Más hírek szerint a férfit főbe lőtték.

Olekszandr Muzicsko a Viktor Janukovics államfő megbuktatásában tevékeny szerepet vállaló Jobboldali Szektor nyugat-ukrajnai "koordinátora" volt, és ragadványnevén, Szasko Bilijként ismerték Ukrajnában. A botrányos jelenetei miatt került az internetes portálok vezető híreibe. Egyszer fegyverrel, terepszínű ruhában jelent meg és tartott szónoklatot a rivnei megyei önkormányzat elnökségének ülésén, máskor pedig megütött egy rivnei ügyészt, azt vetve a szemére, hogy rosszul nyomoz egy meggyilkolt nő ügyében.

A férfi botrányos és félelemkeltő megnyilvánulásaival előszeretettel foglalkozott az orosz média, rajta mutatva be, hogy milyenek az ukrán radikálisok.

Az orosz hatóságok nemzetközi körözést adtak ki Muzicsko és a Jobboldali Szektor más vezetői ellen a csecsenföldi háborúban való részvételük miatt. Muzicskót azzal vádolták, hogy több mint húsz orosz katonát ölt meg Észak-Kaukázusban.

Rövid, de velős lesz az EU-USA csúcs

A tervek szerint alig több mint egy óráig tart majd szerdán az Európai Unió vezetői és Barack Obama amerikai elnök csúcstalálkozója - árulta el egy, az előkészületekre rálátó diplomáciai forrás.

A neve mellőzését kérő tisztviselő úgy fogalmazott, hogy a csúcstalálkozó "rövid, de velős" lesz. Az EU-t José Manuel Barroso, az Európai Bizottság vezetője, Herman Van Rompuy, az Európai Tanács elnöke, Catherine Ashton külügyi főképviselő és Karel De Gucht kereskedelmi biztos képviseli majd, míg az amerikai elnök mellett jelen lesz többek között John Kerry külügyminiszter és Susan Rice nemzetbiztonsági tanácsadó is.

A megbeszélések az uniós diplomata szerint három fő téma köré épülnek majd, ezek pedig a gazdaság, a nemzetközi stabilitás és biztonság, valamint a globális kérdések.

A gazdasági kérdések körét az EU és az Egyesült Államok között kötendő, úgynevezett transzatlanti kereskedelmi és befektetési partnerségi (TTIP) megállapodás határozza majd meg - árulta el az uniós tisztviselő, aki arra is kitért, hogy ehhez tartozik az is, hogy lehetővé teszi-e a jövőben az Egyesült Államok cseppfolyósított formában a földgáz exportját, ami csökkenthetné Európa függőségét az orosz földgáztól. A név nélkül nyilatkozó diplomata úgy vélte, hogy a csúcson megerősítést nyer majd, hogy mindkét fél "nagy ívű és átfogó megállapodásra" törekszik.

A nemzetközi stabilitást és biztonságot érintő kérdések között minden bizonnyal az ukrajnai konfliktus szerepel majd a legelőkelőbb helyen - hangsúlyozta a diplomáciai forrás, aki ugyanakkor ebben a témában nem számít meghatározó új bejelentésre a szerdai csúcstalálkozón, miután az uniós vezetők Hágában, az atomcsúccsal párhuzamosan, a világ legfejlettebb ipari országait tömörítő G7 tagjaival, így Obama elnökkel is tárgyalnak Ukrajnáról a brüsszeli csúcsot megelőzően.

A globális kérdések, problémák témakörét minden bizonnyal az amerikai Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) által végzett titkos, széles körű, tömeges adatgyűjtés uralja majd a szerdai megbeszéléseken.

"A módszerek közül sok túl széles körűnek bizonyult az európaiak ízléséhez viszonyítva" - foglalta össze diplomatikusan az emiatti felháborodást az uniós tisztviselő, aki szerint a megbeszélések tárgya az lehet, hogy hol húzódjon az a határ, ameddig a hírszerzési tevékenység jogosnak és indokoltnak tekinthető.

Emellett az Európai Unió célja, hogy sikerüljön új megállapodást tető alá hozni azokról a szabályokról, amelyek betartásával amerikai cégek hozzáférhetnek az európaiak személyes adataihoz, emellett az Európai Unió arra törekszik, hogy az európai polgárokat ugyanolyan jogorvoslati lehetőségek illessék meg jogellenes adatgyűjtés esetén, mint az amerikaiakat.