Bevált, de nincs rá pénz

Videótárgyalást tartottak a Pesti Központi Kerületi Bíróságon. A zárt láncú videórendszer jól vizsgázott, elterjedésének gátat szab a pénzhiány, pedig milliókat spórolhatna vele a büntetés-végrehajtás - értesült a HavariaPress.

A Belügyminisztérium, a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága, valamint az Országos Bírósági Hivatal közös erőfeszítéseinek köszönhetően került sor a Pesti Központi Kerületi Bíróságon a zárt láncú videórendszer segítségével megtartott első próbatárgyalásra.

A tesztelt rendszer lehetővé teszi, hogy a vádlott, aki előzetes letartóztatásban van vagy büntetését tölti, a büntetés-végrehajtási intézetben kialakított meghallgatóban ülve vegyen részt tárgyalásán. A meghallgatóban a vádlott és ügyvédje egy tévékészüléken látja a tárgyalótermet, ahol a bíró, az ügyész és a tanúk vannak jelen. A bírósági tárgyalóteremben ugyancsak képernyőn figyelhető a vádlott. A rendszer megvalósításának ötlete húsz évvel ezelőtt merült fel. Az anyagiak hiánya mellett, a közvetlenség sérelmének vélelme akadályozta a rendszer eddigi megvalósítását.

Mostanra a kételkedők belátták, hogy a közvetlenségen nem esik nagy csorba, hiszen a mindennapjaink, a személyes kapcsolattartás részévé vált a számítógépes videótelefonálás. Az anyagiak hiánya azonban továbbra is akadályát jelenti a rendszer elterjedésének, a technikai feltételek hiába adottak mindenütt a videórendszer kiépítéséhez. Pedig az Európában leginkább Észak-Írórszágban alkalmazott rendszerrel sokat l ehetne spórolni: a büntetés-végrehajtás milliókat költ a fogvatartottak börtön és tárgyalóterem közötti szállítására, az utaztatás közbeni őrzésre.

Szerző

Eddig 52 budapesti járatát törölte a Lufthansa

Publikálás dátuma
2014.04.01. 16:55
Fotó: Sean Gallup / Getty Images
Eddig 52 Budapestről induló, vagy oda érkező járatát törölte a német Lufthansa a szerdától péntekig tartó sztrájk miatt - derül ki a légitársaság honlapján kedden olvasható összesítésből.

A német légitársaság a pilóták sztrájkja miatt törölte az összes szerdai, csütörtöki és pénteki frankfurti és düsseldorfi járatát, a szerdai öt müncheni közül csak egyelőre a késő estit. A Lufthansa a pilóták sztrájkja miatt szinte teljesen felfüggeszti működését szerdán, csütörtökön és pénteken, mintegy 3800 járatot törölt, ami 425 ezer utast érint. A sztrájk a Lufthansa, a Lufthansa Cargo és a Germanwings légitársaság járatait érinti, a csoport többi cégét (Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Lufthansa CityLine, Air Dolomit) nem.

Legutóbb 2010-ben volt a Lufthansánál pilótasztrájk, akkor az 5400 pilótát képviselő szakszervezet (VC) négynapos munkabeszüntetést hirdetett meg, de az első nap után leállította az akciót. A szakszervezet és a munkaadó konfliktusa most a fizetések és a korkedvezményes nyugdíjazás feltételei körül alakult ki. A Lufthansa hétfői közleményében hangsúlyozta, hogy az eddiginél jobb ajánlatot tett a pilóták javadalmazására és korkedvezményes nyugdíjára, ezért nehezen érthető, hogy a VC a tárgyalások folytatása helyett a sztrájk mellett döntött és három napra megbénítja a társaságot, ami nemcsak az utasoknak okoz gondot, hanem ellehetetleníti a Lufthansa csoport több mint százezer dolgozójának munkáját is.

Szerző

Milliós bírsággal sújtottak három bankot

A Magyar Nemzeti Bank fogyasztóvédelmi vizsgálatot indított több pénzügyi szervezetnél azok panaszkezelési gyakorlata ügyében. A jegybank három hitelintézet esetében szabott ki bírságot a panaszok késedelmes megválaszolása, a telefonos panasztételi lehetőség időbeli korlátozása és a panaszkezelési szabályzat előírásainak megsértése miatt.

A MNB 2013 novemberében 13 pénzügyi szervezettel szemben hivatalból fogyasztóvédelmi vizsgálatot indított azok panaszkezelési gyakorlatát vizsgálva. Az eljárást az indokolta, hogy a jegybankhoz, illetve korábban a jogelőd pénzügyi felügyeleti hatósághoz jelentős számú, az érintett pénzügyi szervezetek panaszkezelését kifogásoló - egyező tartalmú és formátumú - fogyasztói beadvány érkezett. Az MNB eljárásai során a pénzügyi szervezetek panaszkezelési tevékenységén túl kiemelten vizsgálta a fogyasztók hiteltörlesztési táblázatának, illetve a tételes, írásbeli kimutatásoknak az ügyfél kérelmére történő kiküldési gyakorlatát.

A fogyasztóvédelmi vizsgálatok helyszíni és helyszínen kívüli szakaszai során begyűjtött dokumentumok alapján a jegybank értékelte a pénzügyi szervezetek tevékenységét. Ezek nyomán az MNB 3 pénzügyi szervezet esetében - amelyeknél jelentős törvénysértéseket tapasztalt - bírság kiszabásáról is döntött és megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását.

A K&H Bank Zrt. esetében a jegybank megállapította: a hitelintézet a vizsgált 5 hónapos időszakban a hozzá beérkezett 702 panaszból 396 esetben - vagyis a beérkezett panaszok 56,41 százalékában - 30 napon túl válaszolt az ügyfeleknek, amivel megsértette a panaszkezelési válaszadási határidőre vonatkozó jogszabályi rendelkezést. Ezért az MNB a K&H Bank Zrt.-vel szemben 15 millió forint összegű fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki.

Az AXA Bank Europe SA Magyarországi Fióktelep esetében az MNB a panaszkezelési szabályzat rendelkezéseinek megsértése miatt rótt ki 2 millió forint összegű fogyasztóvédelmi bírságot. A Banif Plus Bank Zrt.-vel szembeni 1 millió forint összegű jegybanki büntetés kiszabását az indokolta, hogy e hitelintézet nem biztosította az ügyfeleknek a telefonon történő szóbeli panasztétel lehetőségét heti egy alkalommal az általánostól eltérő, hosszabb ügyintézési idővel. E magatartás is sérti a panaszkezelésre vonatkozó jogszabályokat.

Szerző