Kína;filmművészet;

Fotó: Thinkstock, Getty Images.

- Silány volt a felhozatal, nem osztották ki a díjat

A kínai filmrendezők szövetsége idén nem osztotta ki a legjobb filmnek, illetve a legjobb rendezőnek járó díjat, mert - hivatalos indoklásuk szerint - az utóbbi év kínálatát nem tartották elég színvonalasnak.

A zsűri egységesen döntött úgy, hogy a díjat ne adják ki - jelentette be a szövetség elnöke, Feng Hsziao-kang, a Tangsan taticsen (Utórengés) és a Back to 1942 ismert rendezője a kínai központi televízió (CCTV) 6-os filmcsatornájának gálaműsorában.

"Kínának vissza kell szereznie a művészetét. Nincs itt az ideje annak, hogy a babérjainkon csücsüljünk, magasabbra kell tenni a lécet" - jelentette ki Feng, akit Kína Spielbergjének is neveznek. A filmek művészi értéke túl alacsony volt ahhoz, hogy díjban részesítsék bármelyiküket - tette hozzá, és tunyaságáért további kritikával illette a filmes társadalmat.

A döntés, illetve az indoklás többek szerint a rendezők tiltakozása az ellen, hogy a 2013-as cannes-i filmfesztiválon a legjobb forgatókönyv díját A bűn érintése című alkotásáért elnyerő Csia Csang-ko filmje nem szerepelhetett a pályázott művek között.

A kínai médiában megjelent magyarázat szerint a film jogtulajdonosa nem tudta időben a zsűri rendelkezésére bocsátani annak eredetijét, illetve a tagok számára DVD-n a másolatait, internetes elérhetőségét. Más információk szerint a filmet nevezték, de a hatóság nem adta ki időben a hazai bemutatására szóló engedélyét. Feng korábban ezzel összhangban azt nyilatkozta, hogy mindezek híján a művet nem tudták versenyeztetni.

A szóban forgó alkotás erős társadalomkritika, amelyben több politikailag is érzékeny téma szerepel a korrupciótól, a társadalmi egyenlőtlenségen át az erőszak terjedéséig.

A Fidesz alapvetően jó kampánystratégiájának is köszönheti választási győzelmét, míg a baloldali összefogás a kampányban inkább veszített szavazóbázisából – állapították meg a Republikon Intézet csütörtöki, budapesti konferenciáján felszólaló politikai elemzők.